Batteri information. + speedstep

Slackware på Laptop? Ställ era frågor här.

Moderatorer: Nille, Minime

ex0s
Hacker
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 feb 2005 10:48
ORT: Datorer

Batteri information. + speedstep

Inlägg av ex0s »

Hejsan har precis installerat Slack 10.1 på en hp Nx 8220, och det mesta fungerar fin fint.
Men något jag saknar är någon form av batteriinformation där jag kan se hur många procent det finns kvar utav mitt batteri.

och för att datorn ska kunna gå så länge som möjligt på batteri så vill jag kunna aktivera speedstep funktionen som finns med på datorn.
har ingen aning om hur jag ska kunna lösa detta,
all hjälp är tacksam,
irc.phoonet.org
#sundsvall
nick: ex0s
exz
Allsmäktig
Inlägg: 378
Blev medlem: 28 sep 2003 21:03
ORT: Falun

Inlägg av exz »

då ska vi se vad vi kan göra..

för att se batteritid använder du antingen xapm eller en plugin till gkrellm. jag skulle föredra gkrellm eftersom den bjuder på en del annan nyttig information och du kan sitta och pilla med plugins och skins och sånt rätt länge för att få det som du vill..

för speedstep så måste du ladda/kompilera speedstep modulerna. nu har jag inte linux på min laptop för tillfället men jag ska försöka hjälpa dig så bra det går..

modulerna ligger i kernel configen under
Power management options (ACPI, APM) --->
CPU Frequency scaling --->

där skulle jag föreslå:

[*] CPU Frequency scaling

samt

<M> 'powersave' governor
<M> 'userspace' governor for userspace frequency scaling
<M> 'ondemand' cpufreq policy governor
<M> 'conservative' cpufreq governor

sen lär du nog ha någon cpu driver till det där också..

när du har kompilerat och laddat modulerna så bör du kunna ändra hastighet genom att gå in i /sys/devices/cpufreq/cpu0/ eller något liknande och sen ändra i filen scaling_governor, du kan t.ex. skriva powersave i den för att din cpu ska gå till powersave mode (alltså lägst hastighet) eller performance som är högsta hastigheten.

hoppas detta hjälper trots den oexakta informationen, har openbsd på min laptop för tillfället och kan därför inte kolla allting till 100%.

mvh rickard
Administratör på slackware.se
& moderator i forumet
Slackware sedan version 7.1
ex0s
Hacker
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 feb 2005 10:48
ORT: Datorer

Inlägg av ex0s »

Okej tack så oerhört mycket för hjälpen,

Ska testa detta något under morgondagen, postar hur det gick,
Dock så använder jag en gammal kärna 2.4.?? för jag har provat att byta till 2.6.15.1 men det gick inge vidare
Datorn botade osv men jag fick dock inget ljud nätver etc. så det vågar vi oss inte på igen.

Så jag ska alltså bara kompilera in stöd för det dära och ladda de dära modulerna så kommer speedstep alltså att fungera?
Fråga angående gkrellm plugins?! någon bra sida där man kan tanka dessa?! och kommer den pluginen att hitta batteriinformationen på en gång!..

Tack på förhand
irc.phoonet.org
#sundsvall
nick: ex0s
ex0s
Hacker
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 feb 2005 10:48
ORT: Datorer

Inlägg av ex0s »

Har nu provat att ladda plugin till gkrellm och det gick inte precis någe vidare!

det ända jag får är ett batteri, så står det "0%" och varken då jag drar strömkabeln eller liknande så får jag upp någon batteri iformation
Är det något jag måste tala om för gkrellm vart batteriet finns någonstarns eller liknande

Provade även IBAM och den klagade på
-"No apm data available"

kan tänka mig att det är därför det inte går att köra batteri pluginen i gkrellm,

tacksam för alla svar jag kan få
irc.phoonet.org
#sundsvall
nick: ex0s
exz
Allsmäktig
Inlägg: 378
Blev medlem: 28 sep 2003 21:03
ORT: Falun

Inlägg av exz »

japp du behöver apm stöd, testa med:

modprobe apm

om du har stödet för det i kärnan, det borde finnas som moduler om du kör slackware standardkernel. jag har bara pillat med 2.6 på laptopen så jag vet tyvärr inte hur det är med 2.4.
Administratör på slackware.se
& moderator i forumet
Slackware sedan version 7.1
JoeLowE
Lärling
Inlägg: 154
Blev medlem: 05 maj 2005 13:35
ORT: Data Musik

Inlägg av JoeLowE »

AMD Athlon 1000 mhz 768 ram - Web Server - Windows 2003 (för tillfälle)
P4 2.6 ghz 512 mb ram - Programmering - Slackware 11.0