Installation slackware fråga?

Slackware på Laptop? Ställ era frågor här.

Moderatorer: Nille, Minime

riorobert
Besökare
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 mar 2007 11:51
ORT: musik, programmering, linux m.m

Installation slackware fråga?

Inlägg av riorobert »

Hej skulle installera slackware på min Laptop. Det slutade med att windows och hela baletten försvann kunde inte änst boota mitt gamla Kubuntu längre eller äns installera om Kubntu eftersom grub sket sig lite. Felet när jag blev osäkert kom när den frågade något om Bootdisk Fick 3 alternativ. det längst ner var något med MBR(Masterbootrecord) Och i texten över stod att alternativ 1 och 2 var säkrast .. ? JAg valde det längst upp och så hände något lustigt. Jag vill ha det så att LILO startar bara. Skulle jag då valt MBR ?

EDIT: Här hittade jag bilden på fråga som jag tryckte fel på. (Gick efter håkans guide) men motslutet började jag mer och mer göra allt på egen hand. Och eftersom det stod Unsafe på alternativ 3 valde jag ju inte det :(
Bild
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: Installation slackware fråga?

Inlägg av Minime »

riorobert skrev:Hej skulle installera slackware på min Laptop. Det slutade med att windows och hela baletten försvann kunde inte änst boota mitt gamla Kubuntu längre eller äns installera om Kubntu eftersom grub sket sig lite. Felet när jag blev osäkert kom när den frågade något om Bootdisk Fick 3 alternativ. det längst ner var något med MBR(Masterbootrecord) Och i texten över stod att alternativ 1 och 2 var säkrast .. ? JAg valde det längst upp och så hände något lustigt. Jag vill ha det så att LILO startar bara. Skulle jag då valt MBR ?

EDIT: Här hittade jag bilden på fråga som jag tryckte fel på. (Gick efter håkans guide) men motslutet började jag mer och mer göra allt på egen hand. Och eftersom det stod Unsafe på alternativ 3 valde jag ju inte det :(
Bild
Riktigt, du skulle ha valt MPR alltså alternativ #3
Problemet är dock att Ubuntu använder Grubb, kan ha fel men detta kan även här ställa till lite problem, dock är det inte helt omöjligt att lilo skulle kunna räta till det hela endå.

Prova gör en chans installation igen av Slackware och välj MBR för lilo, med lite tur kan detta kanske hitta vad som fanns där tidigare och göra det möjligt att boota både Windows och din tidigare Ubuntu installation

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Hej och välkommen till Slackware. :)
Är det något som ska strula vid installationen så är det 9 av 10 ggr. LILO som inte blir korrekt installerat...det beror inte på "installatören" utan på inst.programmet...lyckligtvis kan man få hur många försök som helst. I denna tråd ser du hur man kan starta Slackware från installations-CD'n.

http://forum.slackware.se/viewtopic.php ... rta+fr%E5n

/Håkan
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Re: Installation slackware fråga?

Inlägg av jenso »

riorobert skrev:Hej skulle installera slackware på min Laptop. Det slutade med att windows och hela baletten försvann kunde inte änst boota mitt gamla Kubuntu längre eller äns installera om Kubntu eftersom grub sket sig lite. Felet när jag blev osäkert kom när den frågade något om Bootdisk Fick 3 alternativ. det längst ner var något med MBR(Masterbootrecord) Och i texten över stod att alternativ 1 och 2 var säkrast .. ? JAg valde det längst upp och så hände något lustigt. Jag vill ha det så att LILO startar bara. Skulle jag då valt MBR ?
Vill du ha lilo, kan du ändra. Efter att ha bootat, med din bootcd.

Kod: Markera allt

# Start LILO global section
boot = /dev/sda
#compact        # faster, but won't work on all systems.
prompt
timeout = 300
# VESA framebuffer console @ 1024x768x256
vga = 773
# End LILO global section
# Linux bootable partition config begins
image = /boot/vmlinuz-sata-2.6.20
  root = /dev/sda2
  label = Linux
  read-only
image = /boot/vmlinuz-sata-2.6.20-ck1
  root = /dev/sda2
  label = 2.6.20-ck1
  read-only
image = /boot/vmlinuz-sata-2.6.19
  root = /dev/sda2
  label = 2.6.19
  read-only
image = /boot/vmlinuz
  root = /dev/sda2
  label = orginal
  read-only # Non-UMSDOS filesystems should be mounted read-only for checking
# Linux bootable partition config ends
# Windows bootable partition config begins
other = /dev/sda1
  label = Windows
  table = /dev/sda
# Windows bootable partition config ends
Glöm inte /etc/fstab

Kod: Markera allt

/dev/sda1        /mnt/fat-c       ntfs        ro               1   0
I mitt fall.
Glöm inte att skriva lilo, till mbr. /sbin/lilo -v (-v för att bättre se, vad som är rätt eller fel).

/Jens
riorobert
Besökare
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 mar 2007 11:51
ORT: musik, programmering, linux m.m

Inlägg av riorobert »

Men finns det inget sätt att skippa LILO helt .. och fortsätta använda grub? En snubbe i skolan sa att det går att använda grub...
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Jo visst kan du skippa att installera lilo.
Men då måste du ha grub på en partition antingen en äldre installation eller i slackware.
The more linux you go the slacker you get.