Inget ljud i Toshiba TECRA8000

Slackware på Laptop? Ställ era frågor här.

Moderatorer: Nille, Minime

stgmta
Besökare
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2004 16:30
ORT: Amatörradio (SM7FVB)

Inget ljud i Toshiba TECRA8000

Inlägg av stgmta »

Hej!
Jag har installerat Slackware 11 på en Tecra8000 notebook och konfigurerat en ny kärna 2.6.22.1.

Jag har inget ljud!
Ljudkortet är isa-kort opl3sa2 som är konfigurerad som modul.

Vid start av KDE får man felmedd "Error while initializing the sound driver:
device /dev/dsp can't be opened (No such device)"
Kör jag ls -l /dev/ds* så finns /dev/dsp länkad till /dev/dsp0

Använder jag alsaconf och loggar detta hittas kortet enl. loggen:

"opl3sa2 fm_port=-1 midi_port=-1 port=0x370 wss_port=0x530 isapnp=0 dma1=1 dma2=0 irq=9
playback OK
Now checking capture...
opl3sa2 yes fm_port=-1 midi_port=-1 port=0x370 wss_port=0x530 isapnp=0 dma1=1 dma2=0 irq=9
capture OK"
Alsaconf vill skriva till /etc/modprobe.d/sound som inte finns, eller till /etc/modprobe.conf som vad jag förstår
inte används i 2.6-kärnor.

I rc.alsa har jag överst lagt in "option opl3sa2 fm_port=-1 midi_port=-1 port=0x370 wss_port=0x530 isapnp=0 dma1=1 dma2=0 irq=9"

Kör jag lsmod så hittas ljudmodulerna
"snd_seq_oss 31232 0
snd_seq_midi_event 6016 1 snd_seq_oss
snd_seq 44816 4 snd_seq_oss,snd_seq_midi_event
snd_pcm_oss 43168 0
snd_mixer_oss 15232 1 snd_pcm_oss
snd_opl3sa2 17996 0
snd_opl3_lib 8704 1 snd_opl3sa2
snd_hwdep 7172 1 snd_opl3_lib
snd_cs4231_lib 20352 1 snd_opl3sa2
snd_pcm 70416 2 snd_pcm_oss,snd_cs4231_lib
snd_timer 19592 4 snd_seq,snd_opl3_lib,snd_cs4231_lib,snd_pcm
snd_page_alloc 7816 2 snd_cs4231_lib,snd_pcm
snd_mpu401_uart 6656 1 snd_opl3sa2
snd_rawmidi 19104 1 snd_mpu401_uart
snd_seq_device 6796 4 snd_seq_oss,snd_seq,snd_opl3_lib,snd_rawmidi
snd 45444 13 snd_seq_oss,snd_seq,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_opl3sa2,snd_opl3_lib,snd_hwdep,snd_cs4231_lib,snd_pcm,snd_timer,snd_mpu401_uart,snd_rawmidi,snd_seq_device
soundcore 5984 1 snd"


Har någon något tips om hur jag kan gå vidare?

/Stig
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

Tyvärr har jag ingen lösning/förslag på ditt problem, men ville bara upplysa om att Slackware 12.0 finns =)

Mvh Martin.
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Minns inte riktigt...men var inte det här felmeddelandet som blev p.g.a. "inga rättigheter", d.v.s som "root" hör du men inte som vanlig användare?
I så fall som "root"..

# chmod 0666 /dev/dsp

/Håkan
Tillägg: Hittade din dator här, kanske kan vara till hjälp om det nu inte var som jag skrev. ;-)
http://www.linux-on-laptops.com/toshiba.html
Mogger
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 okt 2004 16:20

Inlägg av Mogger »

hakan skrev:Minns inte riktigt...men var inte det här felmeddelandet som blev p.g.a. "inga rättigheter", d.v.s som "root" hör du men inte som vanlig användare?
I så fall som "root"..

# chmod 0666 /dev/dsp
Då chansar jag vidare: minns inte om det var i Slackware, men har för mig jag har haft ett liknande problem. Lösningen var dock enkel - lägg till användaren i gruppen "audio".
Du kan ju testa om då får ljud för andra användare/root (som hakan föreslog), och om det fungerar utanför KDE (finns ju lite inställningar man kan pilla med i KControl).
stgmta
Besökare
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2004 16:30
ORT: Amatörradio (SM7FVB)

Inlägg av stgmta »

Hej !

Jag har redan provat med att ändra rättigheterna för /dev/dsp men det hjälpte inte.

Det fungerar inte för root heller.

Jag glömde att informera att det har aldrig fungerat, inte med "orginalkärnan" 2.4 eller
med den medföljande 2.6.17-kärnan, som följer med distributionen.

Några försök med install. av Slackware 12 har jag gjort men den gick överhuvudtaget inte igång alls.

/Stig
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

Kanske lite dum fråga, men har du sett till att dina volymkontroller inte har MUTE inställt (detta händer per default med nykonfigurerade ljudkort).

Enklast ser du detta med alsamixer. Markera din volymkontroll och tryck "m" för att välja ljud på/av.

Annars skulle det vara bra med lite mer information om ditt system. Vad säger till exempel

Kod: Markera allt

amixer -c 0 scontrols
om saken?

/dev/dsp är som jag förstått det enbart för OSS och OSS-emulering. Bättre är att använda sig av ALSA helt och hållet (inbyggd dmix ger stöd för flera ljudkällor samtidigt om inte hårdvaran har stöd för det till exempel.)

Pröva gärna att ställa in KDE's ljudserver (aRTS) på att använda alsa som grund, och se om den visar ditt ljudkort där. Pröva annars device: "default"

En sak jag såg är att du nämner att alsaconf försöker skriva till /etc/modprobe.d/sound som inte finns. Skapas den inte automatiskt när det händer?
Om inte:

Kod: Markera allt

touch /etc/modprobe.d/sound
alsaconf
Denna fil skulle då användas för att tala om vilka särskilda parametrar modulen behöver för att ljust ditt kort ska fungera; Laddas modulen utan desa parametrar som alsaconf funderar ut så är det inte säkert att ljudet fungerar.
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
stgmta
Besökare
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2004 16:30
ORT: Amatörradio (SM7FVB)

Inlägg av stgmta »

Hej!

alsamixer = "alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such device"

Om jag kör "amixer -c 0 scontrols " får jag "Invalid card number" så kortet har inte hittats.

Jag har även lagt till filen /etc/modprobe.d/sound och där skrivs "alias snd-card-0 snd-opl3sa2
alias sound-slot-0 snd-opl3sa2
options snd-opl3sa2 fm_port=-1 midi_port=-1 port=0x370 wss_port=0x530 isapnp=0 dma1=1 dma2=0 irq=9"

/Stig
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Testa köra alsaconf igen.
Jag hade ett liknande fel med mitt chipset (via) förut och då var det en bugg i alsa som orsakade det.
The more linux you go the slacker you get.
stgmta
Besökare
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2004 16:30
ORT: Amatörradio (SM7FVB)

Inlägg av stgmta »

Hej!

Jag har naturligtvis provat alsaconfig ett antal gånger med samma resultat som tidigare.

Återigen har jag försökt ominstallera till Slackware 12 och installationen går som vanligt ok men vid första uppstarten låser sig systemet under laddningen av modulerna.

Ominstall av Slackware 11 igen och försöka få det att funka med 2.4-kernel men det lyckas inte den här gången heller. Kortet hittas där oxo )i 2.4) men ingen funktion.

Återigen install av 2.6.22.1 och jag är tillbaka till ruta noll

Jag får nog klara mig utan ljud!

/Stig
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Såg du hur dom andra gjorde..via föregående länk...på samma laptop som dig, bl.a...
http://outlands.ca/linux/t8000.html
http://www.geocities.com/goodjewishboy/ ... linux.html

Men sedan ang. 12.0...du verkar kunna en hel del...eftersom du gjort en egen kärna alltså. :).
Det borde ju fungera med din "hemmabyggda" i 12.0...problemet är ju att få dit den kärnan med modulerna.

Har du ingen /home eller annan partition som du inte formaterar vid nyinstallation så du kan lägga dom där?
Sedan kan du ju använda någon "live-cd" och flytta dom till rätt ställe.

/Håkan