Städning!

Diskussioner rörande www.slackwarelinux.se ställs här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Dartanjang skrev:Får jag flika in?
det gör jag i alla fall, första sidan http://www.slackware.se är väldigt lättläst och informativ.

tycker annars nomicon's förslag lät bra [www.slackware.se] [forum.slackware.se] [slackware.se/wiki]

bara lite synpunkter...

Finns det nåt man kan hjälpa till med när andan faller på så finns jag, är dock inte så hemma på att snickra sidor och är inte riktigt hemma på slack ännu, men tusan testar man aldrig så lär man sig inte heller ;)
Jo vist. Lätt läst och bra. MEN!! Den tillfredsställer inte de estetiska kraven. Vilka surfare kräver i dag.
Det får även ett 'spill over' på comunityn som helhet. 8)

/Jens
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

jenso skrev: Jo vist. Lätt läst och bra. MEN!! Den tillfredsställer inte de estetiska kraven. Vilka surfare kräver i dag.
Det får även ett 'spill over' på comunityn som helhet. 8)

/Jens
Vet faktist inte om vår målgrupp har de estetiska krav som den gemene surfaren kanske har, jag lägger personligen inte
någon större vikt huruvida en sida är ett grafiskt underverk, om det är innehållet jag är ute efter (Linuxartiklar, frågor & svar osv)...
Dock så får sidan gärna se representabel ut =)

/Martin
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
BigDuke6
Allsmäktig
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 mar 2005 22:34

Inlägg av BigDuke6 »

Huvudsaken är väl att ni kan surfa med lynx och emacs på sidan? ;)
granden
Allsmäktig Gudfader
Inlägg: 127
Blev medlem: 31 maj 2006 07:57
ORT: Allt som rör datorer

Inlägg av granden »

Lynx, links links2 sedan alla grafiska bör fungera tycker jag, emacs nej tack det är ju snart ett eget operativsystem det som saknas är en editor. Som någon smart man sa.
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important stuff on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)"
Linus Torvalds (1996)
Dartanjang
Lärling
Inlägg: 80
Blev medlem: 11 jan 2005 18:11
ORT: Jakt, Fiske, datorer,

Inlägg av Dartanjang »

nomicon skrev:
jenso skrev: Jo vist. Lätt läst och bra. MEN!! Den tillfredsställer inte de estetiska kraven. Vilka surfare kräver i dag.
Det får även ett 'spill over' på comunityn som helhet. 8)

/Jens
Vet faktist inte om vår målgrupp har de estetiska krav som den gemene surfaren kanske har, jag lägger personligen inte
någon större vikt huruvida en sida är ett grafiskt underverk, om det är innehållet jag är ute efter (Linuxartiklar, frågor & svar osv)...
Dock så får sidan gärna se representabel ut =)

/Martin
Näe det estetiska kan man inte gör några större klagomål på, som nomicon skriver så besöker väl folket siten för att söka information, och för min del så finns det inget värre än grafik som studsar och flimrar här och där och ska laddas, man tappar lixom fokus då.

Men ett facelift ja kanske det, det borde gå att få en vink om att nåt nytt har hänt, tex nyheterna de ser likartade ut när man besöker http://www.slackware.se fast i själva verket kanske det har gjorts en hel del (återkommade besökare som kanske inte ser att nåt nytt inkommit och lämnar sidan), man kanske skulle ha med statistik & info som ligger lite i skymundan nere till höger, i nyhetsspalten mitt på sidan, då nå nytt har kommit in, och kanske ha en hint om nya inlägg i forumet samt mest aktiva topicen i forumet där statistik & info är idag?
Då blir sidan lite mera levande, dessa hänger väl ihop, och info om wikin finns ju inte alls med på http://www.slackware.se

En clean, lättläst och informativ första sida http://www.slackware.se ;)

Bara några tips
Slackwareberoende!
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

mycket bra tips också måste jag säga... som vanligt så blir jag så inspirerad till att göra saker med sidan var gång diskussionen tas upp, men efter några dagar så svalnar det hela och likaså intresset från min sida.. Jobb & sambo tar upp för mycket tid =)

/Martin
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
Dartanjang
Lärling
Inlägg: 80
Blev medlem: 11 jan 2005 18:11
ORT: Jakt, Fiske, datorer,

Inlägg av Dartanjang »

nomicon skrev:mycket bra tips också måste jag säga... som vanligt så blir jag så inspirerad till att göra saker med sidan var gång diskussionen tas upp, men efter några dagar så svalnar det hela och likaså intresset från min sida.. Jobb & sambo tar upp för mycket tid =)

/Martin
Ja det är oftast det där med tiden som ställer till det, har själv fru och 3 barn (1år, 6år, 11år) så en kåk att sköta om och heltidsanställd tekniker på kommunen

Visste jag bara hur man gör så skulle jag självklart ha hjälpt till på momangen ;) är inte direkt hemma på att snickra och fila på sidor och så, tror att jag handknackade några sidor för 12 år sedan men då var det ju bara html och sen dess har jag inte gjort någon websida

/Johan
Slackwareberoende!
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Dartanjang skrev:
nomicon skrev:mycket bra tips också måste jag säga... som vanligt så blir jag så inspirerad till att göra saker med sidan var gång diskussionen tas upp, men efter några dagar så svalnar det hela och likaså intresset från min sida.. Jobb & sambo tar upp för mycket tid =)

/Martin
Ja det är oftast det där med tiden som ställer till det, har själv fru och 3 barn (1år, 6år, 11år) så en kåk att sköta om och heltidsanställd tekniker på kommunen

Visste jag bara hur man gör så skulle jag självklart ha hjälpt till på momangen ;) är inte direkt hemma på att snickra och fila på sidor och så, tror att jag handknackade några sidor för 12 år sedan men då var det ju bara html och sen dess har jag inte gjort någon websida

/Johan
Det finns ju mallar och liknande, vilket man kan använda sig av.
Även om det i första hand, är teknisk info. Som folk vill ha. Så förhindrar det inte,
att den kommer i en snygg förpackning. PHP knackandet, lämnar jag gärna över till andra =)

/Jens
JoeLowE
Lärling
Inlägg: 154
Blev medlem: 05 maj 2005 13:35
ORT: Data Musik

Inlägg av JoeLowE »

När det gäller hemside byggandet så kan jag gärna hjälpa till.
Just nu är jag i Karlskrona. Min frus mamma har gått bort, så det finns en del att fixa med.
Kommer hem i augusti.
Om det fortfarande är aktuellt då, så kan jag hjälpa till.
AMD Athlon 1000 mhz 768 ram - Web Server - Windows 2003 (för tillfälle)
P4 2.6 ghz 512 mb ram - Programmering - Slackware 11.0
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

JoeLowE skrev:När det gäller hemside byggandet så kan jag gärna hjälpa till.
Just nu är jag i Karlskrona. Min frus mamma har gått bort, så det finns en del att fixa med.
Kommer hem i augusti.
Om det fortfarande är aktuellt då, så kan jag hjälpa till.
Förstår det när man kollar din hemsida =)

/Jens
JoeLowE
Lärling
Inlägg: 154
Blev medlem: 05 maj 2005 13:35
ORT: Data Musik

Inlägg av JoeLowE »

jenso skrev:
JoeLowE skrev:När det gäller hemside byggandet så kan jag gärna hjälpa till.
Just nu är jag i Karlskrona. Min frus mamma har gått bort, så det finns en del att fixa med.
Kommer hem i augusti.
Om det fortfarande är aktuellt då, så kan jag hjälpa till.
Förstår det när man kollar din hemsida =)

/Jens
Ja den slängde jag upp precis innan jag åkte.....jag har inte hunnit med att göra nått med den än =)
Vet ej om jag skall ha den dock, eller om jag skall progga ihop en egen.
AMD Athlon 1000 mhz 768 ram - Web Server - Windows 2003 (för tillfälle)
P4 2.6 ghz 512 mb ram - Programmering - Slackware 11.0
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

En vecka utan spamm nu =)

/Martin
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Inlägg av MDKDIO »

Ang städning..

Något som slog mig vid tillfälle....
Forumet, alla trådar som har "lösning på problem" (och de riktigt gamla trådarna som inte fått något svar). Kan man inte rensa upp i dessa?
Lösta ämnen = [Löst/solved]
Ämnen utan svar = Svara på om det går, eller ta bort

Personligen så har jag välldiga problem med att hitta i forumet pga alla dessa "olösta" trådar

I samband med registrering, finns det (borde veta själv men är glömsk) info i policy om att "uppdatera/följa upp tråd"? Tänker just på detta med ämnen där det i dag saknas [Löst/Solved], att man helt enkelt talar om i fall man fått lösning på "problemet" el svar på sin fråga.

Mest bara för att se vad ni andra tycker och tänker om saken :)

/DIO a.k.a Jörgen
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Point6
Hacker
Inlägg: 37
Blev medlem: 04 jan 2006 03:01

Inlägg av Point6 »

Jag måste hålla med dig om det.

Jag tror att det skulle gå att lösa om nån skulle vara intresserad att helt enkelt skriva om vissa trådar så att det är en guide på slackware.se sidan, sedan skulle man helt enkelt bara radera trådarna och om frågan dycker upp igen så hänvisar man till guiderna.
På så sätt skulle även "grund" sidan vara väldigt attraktiv för folk med problem eftersom det finns fler guider över dom vanligaste problemen.

Edit: En passande ämne att göra en guide i skulle vara åäö problemen i tangent bord, för det finns ett stort antal frågor om det här.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Inlägg av MDKDIO »

Se där ja! Fler än jag som tänker i samma banor (för ovanlighetens skull hehe.. skämt å sido)

Kanske dags för en "Svensk Slackware Dokumentations Kommittè" eller nått? (kan ha missat nått)

För övrigt, artiklarna på förstasidan. Kärnan -> 2.6.x kompilering. Redigera så de är komplett + ta bort en av dom kanske?

/DIO a.k.a Jörgen
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)