Vilken RAID ska jag köra?

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

BigDuke6
Allsmäktig
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 mar 2005 22:34

Inlägg av BigDuke6 »

För att avsluta det hela kan jag väl skriva vad det blev till slut. (Intresseklubben får gärna anteckna om den vill).

Sda och sdb är speglade, sdc är hotspare. En enda stor partition, så det gäller att hålla koll på diskutrymmet.
Swapen körs mot en swapfil för lite mer flexibilitet. Dock hoppas jag slippa använda den alltför mycket.
1024 MB Ram och till detta 1024 MB swap.

Har äntligen fått in servern i colocation hos Bahnhof, inga dödskallemärken kan rapporteras dock. ;)



Någon som vet hur det funkar när en disk gått sönder och man stoppar i en ersättare? Ersättningsdisken förbereds i förväg med en partition (linux swap) med rätt storlek.
Men behöver man göra något mer? Tänker närmast på det som skrivs till diskarna när man skapar raid-setet, superblock tex. Speglas det över automatiskt när en ny hotspare hittats?
deejam
Lärling
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2004 15:53

Inlägg av deejam »

Jag skulle utan tvekan använda mig av RAID5.

Du får ut bra prestanda och redundans. Sannolikheten att två av dom tre diskarna går sönder innan du har hunnit byta en av dom är väldigt liten. Om du ändå ska ha en reservdisk hemma så tycker jag du ska koppla in den i servern som en hot-spare.

Jag kör själv RAID5E på 5 diskar (RAID5 med en aktiv hotspare). Ännu har ingen disk gått sönder men jag har testat detta scenario och vet att det fungerar med hot-swap, larm etc. Nackdelen med RAID5E är att arrayen byggs om till RAID5 när en disk blir defunct. När den väl är i RAID5-läge kan en ny disk anslutas och arrayen byggs om till RAID5E igen.

Lika viktigt som att ha reservdiskar tillgängligt är att ha scsi-adaptrar i reserv.

Synd att du ställde upp servern utan att ha testat diskbyte... Får jag tom säga att det var riktigt idiotiskt?

Edit: Hot-spare är viktigare ju fler diskar det är i arrayen. Att 2/3 diskar går sönder är inte så sannolikt som att 2/7 diskar går sönder.
When you know Slackware, you know Linux. When you know Red Hat, all you know is Red Hat.
BigDuke6
Allsmäktig
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 mar 2005 22:34

Inlägg av BigDuke6 »

deejam skrev:Jag skulle utan tvekan använda mig av RAID5.

Du får ut bra prestanda och redundans. Sannolikheten att två av dom tre diskarna går sönder innan du har hunnit byta en av dom är väldigt liten. Om du ändå ska ha en reservdisk hemma så tycker jag du ska koppla in den i servern som en hot-spare.

Jag kör själv RAID5E på 5 diskar (RAID5 med en aktiv hotspare). Ännu har ingen disk gått sönder men jag har testat detta scenario och vet att det fungerar med hot-swap, larm etc. Nackdelen med RAID5E är att arrayen byggs om till RAID5 när en disk blir defunct. När den väl är i RAID5-läge kan en ny disk anslutas och arrayen byggs om till RAID5E igen.

Lika viktigt som att ha reservdiskar tillgängligt är att ha scsi-adaptrar i reserv.

Synd att du ställde upp servern utan att ha testat diskbyte... Får jag tom säga att det var riktigt idiotiskt?

Edit: Hot-spare är viktigare ju fler diskar det är i arrayen. Att 2/3 diskar går sönder är inte så sannolikt som att 2/7 diskar går sönder.
Jag vet inte om du läste tråden eller bara mitt senaste inlägg men jag var inne på Raid5 förut. Grejen är att maskinen är 1U och har bara plats för 3 diskar så om jag skulle köra Raid5 så kan jag inte ha någon hotspare.
Om jag skaffar en 2U server i framtiden med plats för minst 4 diskar lovar jag att köra Raid5 ;)

Jag har inte tänkt prova hotswap även om det kanske skulle funka.

Raid-adaptern är i det här fallet integrerad på moderkortet men det finns ett SCSI-bakplan som man skulle kunna ha som reserv. Det är mycket man skulle kunna ha i reserv men någonstans måste man göra en avvägning om det är värt extrakostnaden. Maskinen är värd kanske 4-5000 och att då ha dyra reservdelar i lager blir i det här fallet lite overkill. Nu matas ju maskinen med ström från en UPS som levererar ström utan spikar osv, så man borde ju slippa skador som kan uppstå pga elnätet i alla fall.

Vad gäller diskbyte så provade jag att plocka ur en av de speglade diskarna i arrayen och det stod då att den började spegla över till reservdisken. Det jag däremot inte provade var att stoppa i en ny reservdisk och testa hur man kunde lägga till den som ny hotspare.
Det var säkert idiotiskt men jag har helt enkelt begränsat med tid/ork på kvällarna och då orkar man inte testa alla varianter. Jag var ganska nöjd med att det fungerade så bra som det gjorde i alla fall.
deejam
Lärling
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2004 15:53

Inlägg av deejam »

Jag läste dom första inläggen i tråden, men inte alla. Ämnet handlade om vilken raidvariant vi tycker att du skulle välja med 3 diskar och mitt svar är och förblir raid5 även om det är utan en hotspare. Nog om det.

Off topic

Antar att maskinen är systemkritiskt eftersom du har införskaffat SCSI-diskar och kör dom i RAID. Att ha ett bra system handlar mer om rutiner och förberedelser än om själva hårdvaran. Bra hårdvara håller längre men när olyckan väl är framme så hänger allt på hur bra förberedd man är på ett eventuellt fel.
When you know Slackware, you know Linux. When you know Red Hat, all you know is Red Hat.
BigDuke6
Allsmäktig
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 mar 2005 22:34

Inlägg av BigDuke6 »

deejam skrev:Antar att maskinen är systemkritiskt eftersom du har införskaffat SCSI-diskar och kör dom i RAID. Att ha ett bra system handlar mer om rutiner och förberedelser än om själva hårdvaran. Bra hårdvara håller längre men när olyckan väl är framme så hänger allt på hur bra förberedd man är på ett eventuellt fel.
Ja på sätt och vis men allt är relativt, det är dock ett väsentligt lyft från det system som används idag med IDE-diskar och utan RAID.
(Att det blev just SCSI hade mer att göra med att just den maskinen hade det (köptes beg), skulle nog gått lika bra med SATA om det var en ny maskin.)

Jag håller med dig helt om rutiner och förberedelser, vet att det finns brister där idag men jobbar på att det ska bli bättre. Har ytterligare 3 likadana diskar hemma som jag får öva på...

Sedan måste man ju lägga sig någonstans, ett professionellt företag tex har ju lite andra krav på sig samt möjligheter än en som driver det som hobby.
deejam
Lärling
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2004 15:53

Inlägg av deejam »

BigDuke6 skrev:Sedan måste man ju lägga sig någonstans, ett professionellt företag tex har ju lite andra krav på sig samt möjligheter än en som driver det som hobby.
Inte när det gäller planering och rutiner då en privatperson inte har någon tidsbudget att hålla sig till. Varje timme för ett företag kostar hundratals kronor medans dom för en privatperson är gratis.
When you know Slackware, you know Linux. When you know Red Hat, all you know is Red Hat.
BigDuke6
Allsmäktig
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 mar 2005 22:34

Inlägg av BigDuke6 »

deejam skrev:Inte när det gäller planering och rutiner då en privatperson inte har någon tidsbudget att hålla sig till. Varje timme för ett företag kostar hundratals kronor medans dom för en privatperson är gratis.
Tid är inte gratis, ens för privatpersoner. Den tid du är "ledig" kan du istället för slappa jobba och tjäna pengar. Alltså kostar det pengar att vara ledig.
Dessutom kan det visst finnas en tidsbudget trots att det är hobbyprojekt, varför skulle det inte kunna finnas?

Jag noterar att jag inte fått svar på min fråga i första posten på den här sidan utan istället har fastnat i en diskution om hur dålig människa man är som inte testat allting som kan testas. Antar att jag får söka kunskapen på annat håll.
deejam
Lärling
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2004 15:53

Inlägg av deejam »

Jag skrev "Off topic". Din uträkning om att vara ledig kosta pengar får stå för dig (dyrt att sova?). Att du är en dålig människa har jag inte skrivit, bara att det är viktigare med rutiner och förberedelser än själva hårdvaran, att det är den svaga punkten i din uppsättning. Jag kan förstå att du tar illa vid eftersom jag har varit väldigt kritisk i mina svar men det är inte för att vara dum utan för att du ska få upp ögonen för helheten. Mina många argument är egentligen ett svar på din fråga "Hur fungerar det vid en diskkrasch".

Ber om ursäkt om jag upprört dig, inte min mening. Men åter igen, mina argument står kvar... :)
When you know Slackware, you know Linux. When you know Red Hat, all you know is Red Hat.
BigDuke6
Allsmäktig
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 mar 2005 22:34

Inlägg av BigDuke6 »

deejam skrev:Jag skrev "Off topic". Din uträkning om att vara ledig kosta pengar får stå för dig (dyrt att sova?). Att du är en dålig människa har jag inte skrivit, bara att det är viktigare med rutiner och förberedelser än själva hårdvaran, att det är den svaga punkten i din uppsättning. Jag kan förstå att du tar illa vid eftersom jag har varit väldigt kritisk i mina svar men det är inte för att vara dum utan för att du ska få upp ögonen för helheten. Mina många argument är egentligen ett svar på din fråga "Hur fungerar det vid en diskkrasch".

Ber om ursäkt om jag upprört dig, inte min mening. Men åter igen, mina argument står kvar... :)
Jag vet att RAID inte är någon ersättare för backuprutiner osv. Maskinen står nu där den står och då hjälper det inte mig här och nu att du skriver vad jag borde ha gjort förr och exakt hur dumt det var att inte testa det då.

Dina många argument svarar möjligtvis på frågan "Hur hanterar/förebygger man bäst ett ev hårdvaruhaveri?", inte på hur man lägger till en reservdisk efter haveri vilket var frågan.
cjw
Allsmäktig
Inlägg: 340
Blev medlem: 19 apr 2004 12:25

Inlägg av cjw »

Jag hade också kört RAID1.

deejam du utrycker dig lite klumpigt tycker jag. Saknas en heldel ödmjukhet... och objektivitet...
Oavsett din lilla sannolikhetskalkyl så har två stycken diskar i en trediskars slinga pajjat för mig. Allt enligt Murphys Lag vilken jag aldrig mer kommer att ifrågasätta efter den dagen. Som tur var, (...eller erfarenhet utav kaotiska utveklingar...) fanns back-up också men...
Att förlita sig på sannolikhetsteorier är inte vägen att gå om man vill sträva efter en felsäker miljö. Sannolikheten bedömmer nämligen inte verkligheten och det kaos som råder där i. Plödsligt (den här gillar jag...) sitter man där med skägget i brevlådan, (är den inte klockren?!?).

Detta föga förberedd på sannolikhetens avvikelser.
Slackad sedan 3.4 beta