Stereoproblem...

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

the1980man
Lärling
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 jan 2006 21:03
ORT: många... ;)

Stereoproblem...

Inlägg av the1980man »

Hej!

Jag har ett lite underligt problem med ljudkortet på min dator under slackware.

Det är nämligen så att jag inte får ljudkortet att fungera som det ska i stereo.

Det är bara den vänstra kanalen som ser ut att fungera.

Om jag har högtalarna anslutna så får jag monoljud i båda högtalarna fast ansluter jag
hörlurar får jag bara ljud i vänster lur.

I ljudmixern fungerar enbart vänster kanal även om det går att reglera till höger kanal i balance
(vilket får till följd av att enbart ljudnivån i vänster kanal minskar).

Om man vrider balansen mycket åt höger kanal får jag enbart en svag väldigt distande signal
i vänster kanal.

finns det någon mer som varit med om något liknade?

Det ljudkort jag har är ett på moderkortet integrerat AC'97.
lema2.0
Allsmäktig
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 jun 2004 01:56

Inlägg av lema2.0 »

Det är inte så att det är fel på någon kontakt? Kolla det först. (Det finns inget som är så kul som att lägga ner en halvtimmes felsökning och upptäcka att sladden inte är i.)

Om jag inte minns fel så har jag haft något liknande med mitt ljudkort när jag petade på några inställningar i alsamixer som jag undrade vad det var. En gjorde något liknande och en gav mig ont i öronen. Kommer inte ihåg vilka men peta inte på dom i alla fall :).

Om det är så så bör det gå att ta bort /etc/asound.state och göra om inställningarna och köra alsactl store. Har för mig det var så jag löste det (det var ett tag sen). Men kolla sladdarna och kontakterna först.
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Jag känner igen det har samma sak.
6-ch integrerat ljudkort på ett ASUS A7N8X.
Har inte orkat bry mej om att kolla det.
Men jag tänkte nu när du frågade om det inte kan ha med kontakterna för front att göra på moderkortet.
Vill minnas att det sitter byglar där orginal och tror dessa har med saken att göra.
(obs jag har inga front kontakter utan har det helt orginal och upplever detta fel).

Har aldrig orkat fördjupa mig i detta men om flera uplever sånt kan jag kolla det lite nogrannare när jag får tid.
the1980man
Lärling
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 jan 2006 21:03
ORT: många... ;)

Inlägg av the1980man »

Tack för era svar.

Jag tvivlar starkt på att det är något hårdvarufel i och med att det fungerar felfritt under WinXP.

Alsamixer har jag varit inne och pillat i eftersom allt där var mute ifrån början.

Jag ska söka vidare men tar tacksamt emot fler tips och idéer.
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Min beter sig lika i windows miljö.