Mysql på slackware 10.2

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

sysslack
Lärling
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2006 09:20

Mysql på slackware 10.2

Inlägg av sysslack »

Hej ,har precis gjort en nyinstallation av slackware 10.2.Nu skall jag göra en wiki.Har laddat hem detta paket och följt instruktionerna. --------------> mediawiki-1.5.8.tar.gz
JAg lyckas starta apache webbserver /usr/sbin/httpd och får upp rätt sida på localhost ,men vad behöver jag göra för att mysql skall starta.
det här felmeddelandet får jag när jag försöker starta mysqld :
root@smartburk:/usr/include/mysql# Starting mysqld daemon with databases from /var/lib/mysql
STOPPING server from pid file /var/run/mysql/mysql.pid
060327 20:00:51 mysqld ended
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

Inte ens 24h har den legat på wikin, och redan kommit till nytta :D
Apropå ingenting, är det bara jag som tycker det är lite underligt att slackware-wikin kallar sig själv "Wikipedia" lite här och var?
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
sysslack
Lärling
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2006 09:20

Inlägg av sysslack »

Tack Granden!
Mysqldemonen startar ,men hur löser man detta problem?
Detta är min output efter :

http://dator11.dator11/superduperwiki/config/index.php (obs!!!länken gälller endast min dator)

MediaWiki 1.5.8 installation

Please include all of the lines below when reporting installation problems.
Checking environment...


Warning: dl() [function.dl]: Dynamically loaded extensions aren't allowed when running in Safe Mode in /var/www/htdocs/superduperwiki/install-utils.inc on line 17
Could not load MySQL driver! Please compile php --with-mysql or install the mysql.so module.
exz
Allsmäktig
Inlägg: 378
Blev medlem: 28 sep 2003 21:03
ORT: Falun

Inlägg av exz »

Det lätta (dumma) sättet är att stänga av safe mode i PHP, gå in i /etc/apache/php.ini och ändra safe_mode till off och starta om din apache med apachectl restart.
Administratör på slackware.se
& moderator i forumet
Slackware sedan version 7.1