Tyst uppkoppling!

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

anli
Evig gröngöling
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 dec 2005 10:00

Tyst uppkoppling!

Inlägg av anli »

Sitter med uppringt modem.När jag ansluter så låter det som en "stenkross". Hur gör man för att få tyst på modemet?
BigDuke6
Allsmäktig
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 mar 2005 22:34

Inlägg av BigDuke6 »

Bild
anli
Evig gröngöling
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 dec 2005 10:00

Inlägg av anli »

Det där med fiberkabel blir nog för dyrt, tror jag tar storsläggan istället!
lema2.0
Allsmäktig
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 jun 2004 01:56

Inlägg av lema2.0 »

Kolla i manualen för modemet. Där brukar finnas AT(?) kommandon som sänker/stänger av högtalaren på modemet.
Vill du testa kan skicka dom direkt till modemet med minicom. Annars har jag för mig man lägger dom någonstanns innan ATDT.

Kommer tyvärr inte ihåg så mycket så jag kan vara helt fel ute, var ett tag sen jag använde modem.
the1980man
Lärling
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 jan 2006 21:03
ORT: många... ;)

Inlägg av the1980man »

Det beror också på vad det är för typ av modem du har.

Det är inte alla modem som går att få helt tysta rent mjukvarumässigt utan då är det till att klippa kontakten till högtalaren som gäller men å andra
sidan kan du då vara helt säker på att det blir tyst.
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

På ett gammalt modem jag hade en gång i tiden kunde man koppla in hörlurar\extern högtalare för fax eller voice eller vad det nju kunde vara. På så vis kom ljudet där istället för i högtalaren (en liten strömbrytare i uttaget).

1) Klipp av kontakten från ett par trasiga lurar och stoppa in
eller
2) studera den lilla kontakten inuti uttaget och se om du kan löda dig fram till en permanent lösning :)
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Nu har jag äntligen slutat skratta :)
Utan tvekan årets bästa "svar" från "BigDuke6".

/Håkan
exz
Allsmäktig
Inlägg: 378
Blev medlem: 28 sep 2003 21:03
ORT: Falun

Inlägg av exz »

haha fick mig ett gott skratt jag med :) tackar
Administratör på slackware.se
& moderator i forumet
Slackware sedan version 7.1
anli
Evig gröngöling
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 dec 2005 10:00

Inlägg av anli »

Fixade problemet med vadd + en tandpetare!
Torsdag
Hacker
Inlägg: 46
Blev medlem: 17 jan 2006 12:48

Inlägg av Torsdag »

lema2.0 skrev:Kolla i manualen för modemet. Där brukar finnas AT(?) kommandon som sänker/stänger av högtalaren på modemet.
Vill du testa kan skicka dom direkt till modemet med minicom. Annars har jag för mig man lägger dom någonstanns innan ATDT.

Kommer tyvärr inte ihåg så mycket så jag kan vara helt fel ute, var ett tag sen jag använde modem.
Precis vad jag också kom att tänka på Har precis tagit fram vårat gamla modem från 96 hittade manualen där det står alla AT* kommandon så man kan connecta manuellt
Btw går det koppla ”modem till modem” eller krävs det special modem?
Och kan man få en Internet anslutning mellan 2 dator som direkt är kopplade via ttyS portar (comportar)? Borde ju gå rent tekniskt :roll:
lema2.0
Allsmäktig
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 jun 2004 01:56

Inlägg av lema2.0 »

Vad jag vet så ska det gå att koppla ihop två modem med varandra. Det var ett bra tag sen jag läste det och det var en som gjorde det bara för att se om det gick så hur svårt det är vet jag inte men vad jag kommer ihåg så var det precis som att ringa på det som vanligt fast utan att slå något nummer.

Dela ut internet över nollmodemkabel går nog alldeles utmärkt vad jag förstått.
http://netbsd.org/guide/en/chap-net-intro.html#pic1 . Har aldrig provat men tror att det man använder är slattach.