alsa och M-audio

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

sysslack
Lärling
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2006 09:20

alsa och M-audio

Inlägg av sysslack »

Hej
Det här problemet har jag brottats med en längre tid.Har ett M-audio Delta 2496 kort som jag installerat.laddat hem alla alsa-libs med slackpkg.
I Debian och Ubuntu har det installerats och konfigurerats på rätt från början.Undrar om det är möjligt att få mitt ljudkort att spela upp i högtalaren istället för att det interna spelar upp i hörlurarna även i Slackware?
Har prövat att stänga av integrerade ljudkortet i BIOS,och då fick jag via "alsamixer" se att M-audio laddades,men inget ljud.Nån som har en aning om vilka inställningar man skall ha?
Tacksam för ideer :)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Du kan välja ljudkort att spela upp med men du måsste lösa så du får ljud först den har inte mute:at vid "bytet"?
sysslack
Lärling
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2006 09:20

Inlägg av sysslack »

Nej
Jag har unmutat dem och dragit upp varenda regel, och det var många, jag kunde se.Dessutom får jag ljud i högtalarna när jag skriver startx och loggar in i kde.Märkligt för xmms=inget ljud KsCD=inget ljud
Det här meddelandet fick jag när jag försökte kompilera alsa-driver-1.0.11.tar.bz2
checking for kernel linux/version.h...no
The file /lib/modules/2.6.16.20/source/include/linux/version.h does not exist.
Please install the package with full kernel sources for your distribution
or use --with-kernel=dir option to specify another directory with kernel
sources (default is /lib/modules/2.6.16.20/source).


Jag tolkar detta som att jag måste kompilera en ny kernel.är det riktigt och behövs det verkligen?
sysslack
Lärling
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2006 09:20

LÖST!!!

Inlägg av sysslack »

Dessa ändringar var jag tvungen att göra för att få mitt M-audio Delta Audiophile 2496 att fungera i Slackware 10.2

I xmms --options--preferences fliken Audio I/0 Plugins --Output Plugin--OSS Driver 1.2.10 --OK

I KDE-- startmenyn--controlcenter--Sound & Multimedia soundsystem ; fliken hardware --Select the Midi device M Audio Audiophile 24/96
-- startmenyn--controlcenter--Sound & Multimedia soundsystem-- soundsystem ; fliken General-- Enable the sound system (skall vara ikryssad)
-- startmenyn--Multimedia--KsCD(player) starta den och välj Extras--Configure-KsCD--Use direct digital playback--OK
OBS!!! Glöm inte att unmute ljudkortet i alsamixer!!!
ps.Det här har jag kämpat med sen augusti 2005 ,så det är min förhoppning att några med samma huvudbry som jag haft skall få sitt ljudkort att fungera snabbare!
ds ;)
sysslack
Lärling
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2006 09:20

Inlägg av sysslack »

Hej först skulle jag vilja ge credit till slackware 11 som gjort en suverän generic-kernel_huge2.6 på slackwareinstallationsskivan
och sen tala om att jag hittat ett lättare sätt att få ljudet att fungera.
Det enda jag behövde göra för att få ljudet att fungera efter nyinstallation av slackware 11 var:

1.ladda hem kernel-generic och kernel-modules från ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributi ... -2.6.17.13 och installera med pkgtool
2.På linuxpackages.net ladda hem xmms
3.xmms --options--preferences fliken Audio I/0 Plugins --ALSA 1.2.10
4.skriv alsamixer i konsollen,använd piltangenterna till att höja volymen under staplarna där det står DAC,DAC1


Hoppas detta underlättar för Er som skall använda M-audio i slackware!
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Bra att du uppdaterar.
Detta du skrev nu är den riktiga lösningen att använda alsa.
The more linux you go the slacker you get.