Slackware 11.0 ute!

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

BigDuke6
Allsmäktig
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 mar 2005 22:34

Slackware 11.0 ute!

Inlägg av BigDuke6 »

Tyckte det förtjänade en egen tråd...

http://www.slackware.com/getslack/torrents.php funkade bra för mig, fick hem det på någon halvtimme allt som allt

Glöm inte att kolla checksumman med något verktyg
Mogger
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 okt 2004 16:20

Inlägg av Mogger »

Äntligen!
Är det värt att uppgradera om man har ett väl fungerande system som man är nöjd med? Och hur fungerar det med 2.6, kan man välja det under installtionen?
zightx
Besökare
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 aug 2006 00:15

Inlägg av zightx »

Äntligen! :D

Följer ju med 2.6.17.13 så den ska nog gå att välja vid installation sen skulle det följa med källkod till 2.6.18

"As an alternate choice, Slackware 11.0 includes Linux 2.6.17.13 and 2.6.18 kernel source"
Senast redigerad av zightx den 03 okt 2006 13:19, redigerad totalt 1 gånger.
Dartanjang
Lärling
Inlägg: 80
Blev medlem: 11 jan 2005 18:11
ORT: Jakt, Fiske, datorer,

Inlägg av Dartanjang »

Ja dä blir att installera, har tänjt ut ledband/ligament :cry: och får inte belasta knät i onödan, vila i 2 veckor, men inget ont som har nåt gott med sig, fast älgjakten börjar nästa vecka och jag fick absolut inte vara i skogen på minst 2 veckor :cry: , än mindre fick jag spela innebandy så vad har jag för val :?:

SLACKWARE :D Blir att knapra smärtstillande och installera ;)
Slackwareberoende!
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Vete 17 varför, men officiella "dvd-torrenten" var minst sagt långsam för mig, får väl prova senare...nöjer mig med denna..
http://mirrors.unixsol.org/slackware/sl ... cial-isos/
..så länge. :)

/Håkan
Dartanjang
Lärling
Inlägg: 80
Blev medlem: 11 jan 2005 18:11
ORT: Jakt, Fiske, datorer,

Inlägg av Dartanjang »

körde igång dvd-torrenten för en timme sen, då va den seg som attans, men nu rullar det på i 560 KB/s :D
Slackwareberoende!
BigDuke6
Allsmäktig
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 mar 2005 22:34

Inlägg av BigDuke6 »

Det är väl bara de tre första skivorna man behöver?
zightx
Besökare
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 aug 2006 00:15

Inlägg av zightx »

BigDuke6 skrev:Det är väl bara de tre första skivorna man behöver?
Jepp resten är källkod, men den man "behöver" för att installera är ju bara cd1 som vanligt.
Mogger
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 okt 2004 16:20

Inlägg av Mogger »

Ingen som kan svara på hur man fixar 2.6-kerneln? Får man göra det efter installationen som i 10.2?
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Du gör som man gjort tidigare.
Väljer den kerneln du vill installera vid boot prompten.
huge26.s är 2.6.17.13
test26.s är 2.6.18
Sedan väljer du att installera den kerneln du skrivit vid bootprompten när den frågar vid slutet av installationen. (annars kan du få problem att boota upp din nya installation samt att den använder sata.i kerneln istället)
När du startat den första gången så måsste du installera modulerna som hör till din kernel då dessa inte installeras under installationen om du väljer en 2.6 kernel.
Om du väljer huge26.s kerneln så hittar du dessa på cd2 under /extra/linux-2.6.17.13/
Om du väljer test26.s kerneln så hittar du dessa på cd4 under /testing-2.6.18/packages/linux-2.6.18
Även fast det inte finns någon speciell alsa-driver för dessa kernels så bör du använda default samt kernel-headers för 2.4.33.3 som glibc och alsa är kompilerade mot.
Detta för att erhålla en stabil och testat miljö.
Om du använder kernel-headers för den nya 2.6kerneln så behövs inte alsa-driver men kan orsaka problem med stabiliteten då glibc är kompilerad mot annadra headers (jag har visserligen aldrig själv haft problem med det men på en viktig maskin är det dumt att chansa)
lema2.0
Allsmäktig
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 jun 2004 01:56

Inlägg av lema2.0 »

Var tvungen att kolla när jag senast installerade Slackware på min dator. Kunde inte se riktigt när men det står "Welcome to Linux (Slackware 9.1)!" i det äldsta meddelandet till root.

Det som är nackdelen med Linux, man glömmer hur man installerar det :)
amandus
Lärling
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 maj 2004 17:21

Inlägg av amandus »

//Bengt

Slackware-current 64 .
Arch Linux 64 Gnome.
Apple Mac OSX
ryddan
Besökare
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 okt 2006 18:32

Inlägg av ryddan »

Någon som har installerat 11.0 ännu?

Jag provade med DVD skivan och får att filsystemmet blir fullt trots att jag har 20GB för /. En annan sak jag lade märke till är att alla paket är förvalda så har det inte varit tidigare. Oavsett om alla packet är valda skall väl 20GB räcka? Är det DVD utåvan som är annorlunda kanske. Är det någon som har provat cd-versionen?

/Ryddan
ryddan
Besökare
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 okt 2006 18:32

Inlägg av ryddan »

Filsystem felet är hittat = dålig hårddisk =(. Får skynda mig att shoppa ny så jag kan prova nya releasen. Man ser inte hur formateringen går när man installerar via menyn, när jag växlade till en annan konsol så upptäckte jag det.

/Ryddan
JoeLowE
Lärling
Inlägg: 154
Blev medlem: 05 maj 2005 13:35
ORT: Data Musik

Inlägg av JoeLowE »

ryddan skrev:Någon som har installerat 11.0 ännu?
Joda, den åkte in så fort jag fick hem den =P
Jag kör med Kernel 2.6.18 och det flyter på bra =)
AMD Athlon 1000 mhz 768 ram - Web Server - Windows 2003 (för tillfälle)
P4 2.6 ghz 512 mb ram - Programmering - Slackware 11.0