Varför Slackware?

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

niclas
Hacker
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 jun 2005 19:42
ORT: Linux och fotboll

Varför Slackware?

Inlägg av niclas »

Jag har en bärbar som jag kör både Windows och Linux på. Har tidigare haft Fedora Core men även testat lite andra distron. Kan någon ge mig en jättebra motivering till varför jag ska testa Slackware 11? Har inte använt Slackware så mycket tidigare.
cjw
Allsmäktig
Inlägg: 340
Blev medlem: 19 apr 2004 12:25

Inlägg av cjw »

Det är lätt att komma upp med motiveringar men det kommer bara att låta som klyschor.


Vandrar du omkring i en djungel med distros som har undermåliga schweiziska armeknivar?
I Slackware är du en druid som manipulerar vegetationen att väja.

Är du trött på att släpa på en kompressor och spikpistol för att slå i en spik då och då?
I Slackware är du smed och tillverkar hammaren när den behövs.

Har du insett att kirurgi med vinkelslip och motorsåg är ganska kul men helt åt helvete?
Det har slackare gjort...


Nåja, du har säkert redan hört vad slackware handlar om...

Why don't you pull the trigger and find out?
Slackad sedan 3.4 beta
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Slackware är lite mera basic än andra distros.
Du har inte massa grafiska inställningar och autodetektion av hårdvara.
Men allt fungerar när du ställt in det.
Sedan anser jag att stabiliteten i ett slackware system är oslagbar.
Samt är hastigheten i slackware bättre än dom flesta distros.
Men till skillnad från vissa andra distar så ställer slackware lite krav på dig för att få saker att fungera.

Vill du ha en snabb dist samt fullkontroll av systemet så ska du välja slackware.
hegobald
Hacker
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 feb 2005 22:31

Inlägg av hegobald »

Framför allt gillar jag att det är helt utan en massa grafiskt krimskrams som ofta gör mer skada än nytta.
Sen så har vi väl alla nått udda program som man använder, finns det då inte i disten så kan det va
ett otroligt klyddande att installera från source. I Slackware går det ofta betydligt lättare.
Ett lurvigt skägg döljer inte bristande intelligens.
JoeLowE
Lärling
Inlägg: 154
Blev medlem: 05 maj 2005 13:35
ORT: Data Musik

Inlägg av JoeLowE »

Orsaken varför jag valde slackware var att när man jobbar med slackware så lär man sig hur linux i allmänhet funkar.
Jobbar man med t ex ubuntu eller fedora så lär man sig bara hur de funkar, inte hur linux funkar.
AMD Athlon 1000 mhz 768 ram - Web Server - Windows 2003 (för tillfälle)
P4 2.6 ghz 512 mb ram - Programmering - Slackware 11.0
niclas
Hacker
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 jun 2005 19:42
ORT: Linux och fotboll

Inlägg av niclas »

Jag har faktiskt förekommit er alla och innan det första svaret kom hade jag redan installerat Slackware 11. Måste säga att det gick förvånansvärt enkelt att installera. Jag gjorde om installationen några gånger, dels för att jag ville testa lite olika saker och dels för att det ibland behövdes när man hade varit för klåfingrig. Behövdes kanske det inte gjorde för det men jag tyckte det var lika bäst.

Helt klart är det så att man i Fedora och liknande lär sig just hur den distron fungerar. Ett bra exempel på att Slackware inte är sånt är att man som första manöver själv fick lista ut hur man ändrar runlevel från 3 till 4. Tack vare Google var ju det inga problem.

När jag formatterade hårddisken så fick jag vissa problem med ReiserFS (installationen avbröts) men med ext3 gick det utmärkt.

En sak som var bra i Fedora som jag saknar i Slackware är nog inte så svår att fixa men där har Google inte kunnat hjälpa mig. I Fedora kan man växla mellan skrivborden med hjälp av CTRL + ALT + piltangenter. Någon som kan säga hur man fixar det i Slackware?
zightx
Besökare
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 aug 2006 00:15

Inlägg av zightx »

Beror ju på att Fedora använder Gnome som window manager/desktop environment och att du antagligen kör KDE nu.
niclas
Hacker
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 jun 2005 19:42
ORT: Linux och fotboll

Inlägg av niclas »

Det stämmer. Går det inte att fixa då?
zightx
Besökare
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 aug 2006 00:15

Inlägg av zightx »

Klart du kan installera Gnome.

Sök på Freerock-gnome.
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

zightx skrev:Klart du kan installera Gnome.

Sök på Freerock-gnome.
http://gsb.freerock.org/
http://www.gware.org/
För sakens skull. :)

/Jens
TLE
Lärling
Inlägg: 124
Blev medlem: 13 feb 2004 16:19

Inlägg av TLE »

I KDE växlar jag skrivbord med musens scrollningshjul
kolla (högerklick) och config desktop
så kan du ställa in hur du vill ha det
TLE

Ett knippe datorer med Slackware
Routh
Lärling
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2003 12:54
ORT: Flugfiske, innebandy, linux & datorer

Inlägg av Routh »

växla skrivbord i KDE/slack. ctrl-f1 ctrl-f2 osv. Går annars gör egna skrivbordskommandon.
Murphy var en optimist.
niclas
Hacker
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 jun 2005 19:42
ORT: Linux och fotboll

Inlägg av niclas »

Det jag menade kunde man ställa in i Inställningscentralen > Region och handikappsstöd > Snabbtangenter o där välja Stega genom skrivbordslista
Rookie
Besökare
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 okt 2006 03:26

Inlägg av Rookie »

cjw skrev:Det är lätt att komma upp med motiveringar men det kommer bara att låta som klyschor.


Vandrar du omkring i en djungel med distros som har undermåliga schweiziska armeknivar?
I Slackware är du en druid som manipulerar vegetationen att väja.

Är du trött på att släpa på en kompressor och spikpistol för att slå i en spik då och då?
I Slackware är du smed och tillverkar hammaren när den behövs.

Har du insett att kirurgi med vinkelslip och motorsåg är ganska kul men helt åt helvete?
Det har slackare gjort...


Nåja, du har säkert redan hört vad slackware handlar om...

Why don't you pull the trigger and find out?
Kul och kraftfull beskrivning 8)
deas
Hacker
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2005 23:15
ORT: Simning, gitarr m.m.

Inlägg av deas »

Annars kan man växla skrivbord med ctrl-tab (framåt) och ctrl-shift-tab (bakåt) i kde, byt ut ctrl mot alt så blir det fönster, som vanligt :)