LILO problemas

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

pellle87
Hacker
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 okt 2006 23:51

LILO problemas

Inlägg av pellle87 »

har nu installerat slackware 11.0 men då jag ska boota står det BOOT DISK FAILURE PLEASE INSERT BOOT DISK AND PRESS ENTER, nån som vet vad det kan vara för fel ? har kört efter denna guide: http://home.no/trek/linux/guide.html kan de vara att jag installerat lilo fel? isf går det att fixxa på någe sätt ?
Senast redigerad av pellle87 den 04 nov 2006 00:48, redigerad totalt 2 gång.
pellle87
Hacker
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 okt 2006 23:51

Inlägg av pellle87 »

nu har ja provat installerat om och då ja ska installera lilo kommer detta upp, Sorry, but the attempt to install lilo has returned an error, so lilo has not been correctly installed. youll have to use a bootdisk to start your machine instead. it should be possible to get lilo working by editing the /etc/lilo.conf and reinstalling lilo manually. see the lilo man page and documentation in /usr/doc/lilo/ for more help... hur ska ja lösa detta ? har ingen diskettenhet
Plutonium
Allsmäktig
Inlägg: 226
Blev medlem: 14 apr 2005 05:36
ORT: Essunga

Inlägg av Plutonium »

tanka hem knoppix eller nån annan Linux dist som är boot bar genom skiva.. På så sätt kommer du åt lilo mm..
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Boot med installations cd:n.
Sedan kan du skriva lilo till MBR.
pellle87
Hacker
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 okt 2006 23:51

Inlägg av pellle87 »

hur gör jag det då ? :) nille
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Nille sover.. ;)
http://forum.slackware.se/viewtopic.php?t=2239&start=0
..näst längs ner på 1:a sidan.

/Håkan
denil
Lärling
Inlägg: 171
Blev medlem: 07 feb 2005 19:17

Inlägg av denil »

får samma fel, och även fast jag bootar med cd'n och väljer att köra in lilo på /MBR så får jag error, att det inte gick att installera LILO.
har försökt installera om, brännt nya skivor m.m får ändå samma fel varje gång (har provat 5 gånger nu).

med slack 10.2 hade jag inga problem alls med installationen...

Edit: Jag löste det, tog bort alla partioner, och skrev över befintlig partionstabell. Sen gjorde jag nya partioner och körde expert install på LILO.