Äre vettigt av mig? :)

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Nu har jag både fått kaffe i mig och putsat glasögonen.. ;)
Jag har haft Feodora och Debian innan..
Jag tror inte du har någon Grub i Slackware utan det är den "gamla" från tidigare installationer som ligger kvar, kolla med..
titus@zenita:~$ whereis grub
grub: /sbin/grub /usr/lib/grub /usr/man/man8/grub.8.gz /usr/share/man/man8/grub.8.gz
Du hittar grub här..
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributi ... extra/grub

..installera med..
# installpkg grub-0.97-i486-2.tgz

..nu har du en /boot/grub/menu.lst som du kan fixa till, sedan installerar du grub med..
# grub-install /dev/hda

Vill du inte använda Grub så är Lilo "förvalet" för Slackware, du kan titta här..
http://www.slackware.se/hakans_slackware/lilo/lilo.html

/Håkan
Shift
Lärling
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 dec 2006 21:08

Inlägg av Shift »

*suck* -.- nu börjar jag bli frustrerad, har installerat om 3 gånger.. och har formaterat varje gång.. under installationen.
Men ändå, så får jag samma felmeddelande. Och när jag sätter in bootdisken och kör från den och kolla på "cd etc" så finns det ingen lilo config. och jag antar att det är bootdisken jag ser i console.. så jag försöker mounta min hårddisk (?) med "mnt hda1" och då får jag "/mnt: Permission denied" *suck*..

Håkan, följde din guide om lilo, fick felmeddelande att det inte gick att installera men jag kunde kolla i lilo.conf så fortsatt slackware installationen.


En fråga jag har hur öppnar man filer i edit eller nått liknande i console?

Sen en till fråga, vad tror ni har hänt nu?

P.S. Förr valde jag att installera LILO i root, och använde simple installation. Men nu valde jag MBR i expertmode, men ändå kvarstår felet.
Kan ju ge det ett ärligt försök i allafall :P
Shift
Lärling
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 dec 2006 21:08

Inlägg av Shift »

Okej nu fick jag den att mounta :D tack för din guide på din sida håkan =)

Men nu måste jag ändra den.. Och hur jag gör det är ju ett mysterium för mig. i windows är det edit och här(i linux) är det?

EDIT: Lärt mig det nu.. #vi

Men i allafall problemet med grub återstår.. varför får jag fortfarande samma skit? =/
Hjälper ju inte ifall jag ändrar något i lilo.conf då hda1 ändå inte körs först när jag startar dator.. Fattar inte var grub sitt och gömmer -.-
Och föresten när jag partionerar ska jag ta 4kb/2kb/1kb? har tagit 4kb eftersom det var default

Hoppas ni kan hjälpa mig =)

MVH Anthony


P.S. Har ingen floppy.
Kan ju ge det ett ärligt försök i allafall :P
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Har du installerat Grub? Då finns din konfigurationsfil i /boot/grub och heter menu.lst, det är den du ska skriva i.

Har du Lilo så är det /etc/lilo.conf som gäller och den bör se ut så här..
# Linux bootable partition config begins
image = /boot/vmlinuz --> eller hela namnet på din "linuxkärna"
root = /dev/sda1 --> där du har din /-partition
label = Slackware 11.0 --> "Namnet"
read-only
# Linux bootable partition config ends
..sedan installerar du Lilo på MBR med..
# /sbin/lilo

/Håkan

Ps. Lilo är känt för att krångla vid installation, "simple och MBR" brukar ibland fungera om du använder # liloconfig
Shift
Lärling
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 dec 2006 21:08

Inlägg av Shift »

men det är det som är grejen, har inte installerat det. Och jag har formaterat. Slackware installerar inte grub. Varför har jag det då?? helskumt

Plus testade # /sbin/lilo fast då sa den att den inte kunde komma åt etc/lilo.conf.
Och jag testade liloconfig funkade inte heller =/

För att komma åt min linux installation måste jag mounta den hdd:n vilket jag gör till en mapp linkus vilket inte spelar någon roll men så att ni förstår så kör jag från dvd:n console.

Nåja vart tror ni att grub kan ha fastnat?
Kan ju ge det ett ärligt försök i allafall :P
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Jag tror att du har kvar en gammal "grub" från tidigare installationer, MBR formateras inte automatiskt.

Kom ihåg att du kan komma in i systemet från inst-skivan, titta på första bilden så ser du hur..ungefär mitt i..
http://www.slackware.se/hakans_slackware/inst/inst.html
boot: sata.i root=/dev/hda1 noinitrd ro
..du tar alltså den kärna (ex.v. sata.i)du använde vid installationen.

För att komma åt min linux installation måste jag mounta den hdd:n vilket jag gör till en mapp linkus vilket inte spelar någon roll men så att ni förstår så kör jag från dvd:n console.
Jo det gör det, du är inte "root" i det systemet, så prova boota från skivan istället, och sedan /sbin/lilo så borde det lösa sig.

/Håkan
Shift
Lärling
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 dec 2006 21:08

Inlägg av Shift »

Halleluja nu verkar det funka =D

vet inte om det var tackvare att jag lyckade boota från hdd: direkt med kommandot som du skrev håkan.. men nånting var det.
känns så kul =)

nu gäller det bara att förstå allt annat =)

Några tips på vad jag borde göra nu i början för att göra så att datorn blir "secure" =)

Hur läser man vilka processer man har igång så att jag ser att mysql och allt sånt funkar ? =)

MVH tack för all hjälp med problemet. Men kommer skriva ifall jag får ytterligare problem med datorn.



EDIT Första problemet Jag försökte få igång ftp på min server. skapade en user enligt
Upp eller ner? FTP-stöd
Om du vill ha anonym FTP måste du ta bort raden "ftp" i filen /etc/ftpusers /etc/ftpusers talar om vilka anvndare som INTE får logga in via FTP, och proftpd är inställt på att anonyma inloggningar ska hanteras som om det vore kontot "ftp". Anonym FTP kommer då att visa innehållet i katalogen /home/ftp.

Nu ska vi dock skapa en användare som kan logga in via FTP och ladda upp filer till din APACHE-websida. Groovy.

Om vi antar att du använde standardkatalogen /var/www/htdocs i httpd.conf så ser kommandona ut så här:

$ useradd -d /var/www/htdocs -s /bin/bash -g nobody webmaster

Detta skapar en användare vid namn webmaster som har hemkatalogen /var/www/htdocs och skalet /bin/bash OBS! ProFTPD vägrar logga in användare som inte har ett skal specifierat.


$ passwd webmaster

Detta kommando skapar ett lösenord för användare webmaster. Skriv in det lösenord du vill ha när du blir ombedd.

$ chown webmaster.nobody -R /var/www/htdocs
$ chmod 774 -R /var/www/htdocs

Detta ser till så att Webmaster får läsa och skriva i katalogen och alla andra kan läsa filer från den.

Klart! Logga in som "webmaster" via FTP från din dator och pröva att ladda up något (eller ändra i index.php för att se om det gör någon skillnad.
Men när jag skriver # users så får jag bara upp "root root" och ingen webmaster användare. Och när jag testade att ftp:a så hände det inget, fick bara connection lost, testade till och med att logga in på ftp med root, men det funkade inte heller.

Ideer?

P.S. Testade att portscanna den med superscanner 3.0 och den visar att ftp:n är uppe
Senast redigerad av Shift den 05 jan 2007 22:57, redigerad totalt 2 gång.
Kan ju ge det ett ärligt försök i allafall :P
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

top, ps och netstat.
Säkerheten är bland annat beroende på, vilka tjänster (servrar) du kör. Ju fler tjänster, ju mer är öppet utåt.

/Jens
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

Shift skrev:Men när jag skriver # users så får jag bara upp "root root" och ingen webmaster användare. Och när jag testade att ftp:a så hände det inget, fick bara connection lost, testade till och med att logga in på ftp med root, men det funkade inte heller.
Detta beror på att kommandot "users" visar inloggade användare, dvs. användare som just nu har ett shell öppet på maskinen.

Att du inte kan logga in med användaren ftp beror mest troligt på att den är spärrad i /etc/ftpusers. Filen är, trots sitt namn, en lista över de användare som inte får logga in via FTP . För att testa om ett konto fungerar loggar du in som root och använder su

Kod: Markera allt

root@silentwhisper:~# su webmaster
webmaster@silentwhisper:/root$ 
detta verifierar att användaren webmaster existerar.

Det är även mycket viktigt att du specificerar ett shell för användarkontot (-s /bin/bash ) när du skapar det. om du inte är helt säker på att du gjort detta kan det göras i efterhand:

Kod: Markera allt

# usermod -s /bin/bash webmaster
görs inte detta kommer detta konto inte att kunna logga in via FTP

Slutligen bör du se till att proftpd är igång (en öppen port betyder inte nödvändigtvis att du har en tjänst igång på just den porten).
enklast görs detta genom att antingen kolla top efter proftpd eller genom en lite mer pålitlig lösning:

Kod: Markera allt

# ps ax | grep proftpd
om proftpd är igång bör du se dess process där. Om inte behöver den startas. kör kommandot proftpd och försök logga in med webmaster-kontot.

edit: FTP. blir en länk. Varför?
Senast redigerad av Dukeman den 05 jan 2007 23:51, redigerad totalt 1 gånger.
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
Shift
Lärling
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 dec 2006 21:08

Inlägg av Shift »

när jag skriver # proftpd får jag

Kod: Markera allt

 - IPv6 getaddrinfo 'brthug.br' error: Name or service not known
localhost - fatal: Socket operation on non-socket
det var nånting jag brthug och br var bara något jag skrev under installationen av slackware, när den ville konfigurera nätverket fast jag har dchp så jag skrev bara något eftersom man inte kunde lämna de blanka. Kan det vara pga det som jag inte kan använda ftpn?
Kan ju ge det ett ärligt försök i allafall :P
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

Det låter rimligt, ja. du kan _inte_ hitta på en egen domän på det där viset, eftersom det krockar med eventuell användare.
Fungerar det att pinga en server ute på internet så är din DHCP-config klar och redo.

Kod: Markera allt

dukeman@daidalos:~$ ping 64.57.102.34
PING 64.57.102.34 (64.57.102.34) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 64.57.102.34: icmp_seq=1 ttl=39 time=205 ms
64 bytes from 64.57.102.34: icmp_seq=2 ttl=39 time=205 ms
64 bytes from 64.57.102.34: icmp_seq=3 ttl=39 time=204 ms
ctrl + c avbryter.
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Använder du IPv6?
The more linux you go the slacker you get.
Shift
Lärling
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 dec 2006 21:08

Inlägg av Shift »

Ne använder inte IPv6 borde jag inte iaf.. =/ :p
Men jag har en ip adress och det funkar prima att pinga tex google.

när jag skrev

Kod: Markera allt

# ps ax | grep proftpd
så fick jag inte fram något.

så den körs inte med andra ord =/

SSH funkar också bra
Kan ju ge det ett ärligt försök i allafall :P
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Proftpd startas via inetd.
Är /etc/rc.d/rc.inetd körbar (executive)? (om den är körbar i rättigheterna så kommer den att köras vid boot)
Och kontrollera även /etc/inetd.conf och se så att inte proftpd är bortkommenterad. (detta är konfigurations filen för inetd och talar om vad den ska starta)
The more linux you go the slacker you get.
Shift
Lärling
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 dec 2006 21:08

Inlägg av Shift »

-rwxr-xr-x så

och den var kommenterad, så jag tog bort # från linjen med ftp bla bla bla proftpd nånting.


Det funkar =/ :P

Men får fortfarande samma fel när jag skriver proftpd

Kod: Markera allt

root@brthug:/# proftpd
 - IPv6 getaddrinfo 'brthug.br' error: Name or service not known
localhost - fatal: Socket operation on non-socket
root@brthug:/# ps ax | grep proftpd
 1709 ?        Ss     0:00 proftpd: webmaster - [Min dator som jag ftpar ifrån]: IDLE
Kan ju ge det ett ärligt försök i allafall :P