Koppla min Domän till min server i linux

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Shift
Lärling
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 dec 2006 21:08

Koppla min Domän till min server i linux

Inlägg av Shift »

det finns väl program som fungerar i "consol"-läge för när man vill koppla sin server till sin domän. För jag kommer ha DHCP så varje gång jag startar om datorn eller dylikt så kan ipadressen ändras, och då vill jag ju att den ska kunna meddela automatiskt min domänleverantör (loopia -.-) att den har ändrats. Nån som har hållit på med sådant ? Domänkontroll i consol det vill säga.

Tack ;-)
Kan ju ge det ett ärligt försök i allafall :P
BigDuke6
Allsmäktig
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 mar 2005 22:34

Inlägg av BigDuke6 »

Det är väl sådant man har dyndns till? Tror varken det är poppis eller praktiskt att hålla på och ändra mot leverantören hela tiden
Shift
Lärling
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 dec 2006 21:08

Inlägg av Shift »

Hur brukar man lösa sånt då? Även om man har datorn på 24/7 så måste den startas om ibland =/
Kan ju ge det ett ärligt försök i allafall :P
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Som BigDuke6 säger, är ett dyndns att föredra. Då sker uppdateringen, av IP därifrån.
http://www.loopback.nu är en sådan leverantör. http://www.dyndns.com är en annan.

/Jens
denil
Lärling
Inlägg: 171
Blev medlem: 07 feb 2005 19:17

Inlägg av denil »

om du kör DHCP så är det intena ipnummret som kan ändras, och då är det i din router du ska ändra portforwarden, inte hos loopia.

jag har varit kund hos loopia, och kört egen server.
skriv bara in ditt externa ip där, istället för att ha 'egen katalog', och se till att port 80 (om du kör defualt i httpd.conf) är pekad till rätt interna ip.
sen ska det fungera, men loopia brukar ta 4-5 timmar på sig för att ändra från 'egen hemkatalog' till 'peka mot ip' eller vad det heter, samma om du byter externt ip, tar evigheter innan loopia har pekat om.
Shift
Lärling
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 dec 2006 21:08

Inlägg av Shift »

Har ingen router, men jag får maila loopia och kolla hur de löser sånt borde jag kanske ha gjort i början. Har nämnligen webbhotell där också så måste avsluta den först. Kanske inte blir aktuellt än ifall jag inte kan avsluta webbhotellet och byta till domänkonto.
Kan ju ge det ett ärligt försök i allafall :P
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Jag brukar skaffa en no-ip adress som jag lägger domänen mot.
Sedan kör jag en duc (Dynamic Update Client) på servern.
Duc är ett program som uppdaterar no-ip adressen och riktar om den till rätt ip även om det skulle ändras under drift.
Det fungerar bra och räcker nog för dig.
The more linux you go the slacker you get.
Shift
Lärling
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 dec 2006 21:08

Inlägg av Shift »

mm funderade på det också, med det blir inte massa delay då eftersom den byter från olika domäner? Hade No-IP programmet på min gamla win2k server.
Kan ju ge det ett ärligt försök i allafall :P
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Lite blir det men borde inte vara så farligt.
Om inte annat får du sätta upp en domän server.
Men tror inte det är aktuellt i ditt fall.
Vad ska du ha för trafik mot den?
The more linux you go the slacker you get.
Shift
Lärling
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 dec 2006 21:08

Inlägg av Shift »

webbsidetrafik. lite upload/download via ftp eller torrentfiler förhoppningsvis =)

Men delayen borde väl bara vara på första sidan, då det är första sidan den redirektar till tänker jag rätt? eller kommer det bli delay på varje sak den skickar tar emot?
Kan ju ge det ett ärligt försök i allafall :P