Problem att få igång ny kärna.

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Robbah
Besökare
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 jan 2007 20:01

Problem att få igång ny kärna.

Inlägg av Robbah »

Hejsan!

Skulle behöva lite hjälp att få igång 2.6.19 på min burk. Har Slackware 11 och kör med test 2.6 som följer med disten just nu.

Har configurerat å kompilerat 2.6.19 kärnan osv,.. ja, allt som behövs men tydligen är det nått som är helt galet. När jag startar datorn och lilo boot dyker upp och jag väljer Linux-2.6.19 så blir det bara helt svart och allt verkar sluta fungera precis som den hänger sig, tgt bordet slutar fungera, går inte å ctrl+alt+del eller nått.

Måste ju få igång en ny kärna annars går det inte att använda datorn som jag vill mm :cry: .. Vad gör man?
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

Problemet är kanske att den inte har rätt drivrutiner tillgängliga för att visa något på skärmen?
Har du testat med enklaste möjliga VGA-läge?
i lilo.conf

Kod: Markera allt

vga=normal
Det är ganska lätt att välja lite fel drivrutiner\ställa in fel grafiska läge, vilket brukar resultera i svart skärm medan datorn bootar.
Detta finns under Multimedia eller kanske Display i kernel-configurationen, Framebuffer Console eller något liknande skulle jag tro.
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Vet inte hur bra du är på det här, men..

Ett "enkelt" (nåja) sätt är att använda en "allmän" config fil, ex.v. den från 2.6.18..
ftp://ftp.slackware.no/pub/linux/slackw ... ux-2.6.18/
..den finns i kernel-generic-2.6.18-i486-1.tgz paketet.

Sedan kan du ta bort allt som du är säker på inte behövs...enklare att ta bort än att börja från början :)
Kom ihåg att inte göra moduler av sådant du behöver vid uppstart, jag tänker främst på ditt fil-system(ext 2, ext3 eller vad du nu har), då slipper du använda "initrd".

När man använder en gammal "2.6.18" på en nyare "2.6.19" ska du vara uppmärksam på dom meddelande du får (i consolen där du startar xconfig/menuconfig), vissa saker kan ha flyttats så dom inte hittas.

Hmm..jag har inte "test26"..följer det med någon config-fil till den så ta den!

/Håkan
lema2.0
Allsmäktig
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 jun 2004 01:56

Inlägg av lema2.0 »

Ska du uppdatera till 2.6.19 så skrev jag lite tips i http://forum.slackware.se/viewtopic.php?t=2271 för ett tag sen.
Det är några saker man måste vara uppmärksamm på. Speciellt om man vill testa pata med de nya libata-drivrutinerna (men det vill du nog inte om du inte har tråkigt) men kanske även om du har sata-diskar.
Robbah
Besökare
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 jan 2007 20:01

Inlägg av Robbah »

Hejsan. Tack för svaren men det löste sig.

Device Drivers/Graphics Support/Support for frame buffer devices/VESA VGA graphics support (istället för ati som jag valde tidigare)
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Hej!
Bäst att uppgradera till 2.6.19.2, eller till 2.6.20-rc5.
Det finns en bugg, vilken påverkar sync och ext3. Om du har ext3 förstås.

/Jens
berraf
Lärling
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 jul 2004 11:04

Re: Problem att få igång ny kärna.

Inlägg av berraf »

Robbah skrev:Hejsan!

Skulle behöva lite hjälp att få igång 2.6.19 på min burk. Har Slackware 11 och kör med test 2.6 som följer med disten just nu.

Har configurerat å kompilerat 2.6.19 kärnan osv,.. ja, allt som behövs men tydligen är det nått som är helt galet. När jag startar datorn och lilo boot dyker upp och jag väljer Linux-2.6.19 så blir det bara helt svart och allt verkar sluta fungera precis som den hänger sig, tgt bordet slutar fungera, går inte å ctrl+alt+del eller nått.

Måste ju få igång en ny kärna annars går det inte att använda datorn som jag vill mm :cry: .. Vad gör man?
Också jag råkade ut för samma problem nyligen :lol:
Men eftersom datorn funkar så gick det att skriva in namn, lösenord och avsluta med "startx" så vart det igång.
Sedan omkompilering och nu funkar det igen :D
lema2.0
Allsmäktig
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 jun 2004 01:56

Inlägg av lema2.0 »

Buggen påverkar ReiserFS också. Fick i alla fall Hash-fel i rtorrent jag med.
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

lema2.0 skrev:Buggen påverkar ReiserFS också. Fick i alla fall Hash-fel i rtorrent jag med.
Har du mer info. om den saken?
Vore bra att veta, för kör enbart reiser. Och inte haft några problem.

/Jens
lema2.0
Allsmäktig
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 jun 2004 01:56

Inlägg av lema2.0 »

jenso skrev:
lema2.0 skrev:Buggen påverkar ReiserFS också. Fick i alla fall Hash-fel i rtorrent jag med.
Har du mer info. om den saken?
Vore bra att veta, för kör enbart reiser. Och inte haft några problem.

/Jens
Jag har inga länkar eller så men jag har inte läst någonstanns att det skulle vara specefikt för ext3 och läser man i ChangeLog, http://kernel.org/pub/linux/kernel/v2.6 ... g-2.6.19.2 ("commit 54e25b0460e6b1100e7ef9c0ac801bdce83921c0" tror jag det är) så står det inte heller. (Kollade changelog för 2.6.20-rc3 och där nämns inte heller något om ext3.)

När jag laddade ner några stora filer så sa rtorrent att dom var klara tills filernas checksum kollades och då kunde ibland 5-6% av filen saknas. Detta kan ju vara en bugg i rtorrent men har inte haft problemet sen jag uppdaterade kärnan.

Har jag förstått rätt när jag läst diskutionerna om det så visar sig bara buggen i vissa speciella fall. Så det är inte säkert att man haft några problem. Jag lär ju märka om jag har fel :) .
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

lema2.0 skrev: Har jag förstått rätt när jag läst diskutionerna om det så visar sig bara buggen i vissa speciella fall. Så det är inte säkert att man haft några problem. Jag lär ju märka om jag har fel Smile .
I så fall, lär det väll bli en ny buggrapport eller så?
Den var ju sällsynt, men klassad som allvarlig. Kan inte testa så mycket själv.
Strul med BBB, efter en flytt. :-\

/Jens
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Köp eller ladda ner. "Linux Kernel in a Nutshell".
http://www.kroah.com/lkn/

/Jens