Fri konkurrens

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

För att levandegöra, vad det är frågan om. Varför arbeta, för fri och öppen kod?
Kan vi ta Microsoft som ett exempel. Det är inte så vi vill ha det.
Det är inte så, en fri och öppen marknad. Ska få fungera.
Det är inte frågan om, att vara superhackern Balle Allan. Som kan och vet allt. Skiter i allt. Huvudsaken är att han har och får.
A History of MS' Standards Dirty Tricks
http://www.grokdoc.net/index.php/Dirty_Tricks_history
Ser man inte upp, kan det vara för sent.
Öppenhet och frihet, är till för alla och envar. Inte bara för mig, för dig eller oss.
Eller enbart säga, att det är en fråga om teknikaliteter.
Om vi inte ser upp, riskerar vi att sitta. Med en DRM låst låda.
Som inte tillåter, installation av ett konkurrerande system.
Det är därför vi arbetar, för fria och öppna standarder, fria öppna system.
Kompatibel hårdvara m.m.
http://www.linux.com/article.pl?sid=07/02/07/1439245
Finns en diskussion, om en hårdvarulicens.Som är baserad på GPL.
Öppen källkod. Är inte en religion eller en väckelserörelse. Utan ett vettigt sätt att lösa problem.
Därför är det även värt besväret, att faktiskt marknadsför den. Även ut till allmänheten.
På samma sätt som kravmärkning, VDN, innehållsdeklarationer så man vet, vad man köper och stoppar i sig.
Det samma borde gälla för datorer och system. Åtminstone enligt min åsikt.
En kravmärkt dator/-system och övrig programvara. Tror nog att de flesta kan ta det till sig och skriva under på det.

/Jens
btg
Allsmäktig
Inlägg: 216
Blev medlem: 10 feb 2004 14:58
ORT: Linux, Programmering och allmän Hacking. Sedan rundar jag gärna av med en stor kall öl.

Inlägg av btg »

1. Det är helt riktigt att många (läs, dem flesta) föredrar Windows, och detta kan (men behöver inte) bero på bristande kunskap. Men det är helt utanför intresset här, för att det förhindrar inte på något sätt leverantörerna att erbjuda ett alternativ. Problemet är snarare att dem flesta av oss har blivit så otroligt vana vid att inte betala något för vad vi använder innom mjukvara. Piratade mjukvaror i Windows och fri mjukvara i Linux har lett till att det helt enkelt inte finns mycket till marknad för företagen att sälja sådana alternativ på. Vad vi alla egentligen borde göra är att visa (hur?) att vi skulle vara berädda att betala för att få en dator med Linux på, och att vi skulle som en enad grupp konsumenter prioritera dem företag som erbjuder oss detta oavsett vad vi köper förnågot. Vi måste göra det värt besväret för dem, vi lever i en fri marknadsekonomi (och vi valfrihets fantaster skall vara tacksamma för det) och inget kommer förändras för att vi gnäller, utan bara om vi gör det värt något i valuta.

2. Klart att vi inte kan gå till rätten med dethär, vem skulle bry sig? Förövrigt har ingen lag brutits. Däremot är det en fantastisk ide att få media att uppmärksamma oss en aning, men frågan är (som alltid) hur. Jag tycker att när vi ändå är i farten kan vi kanske uppmärksamma att även statliga företag/organisationer (som ju skall arbeta för hela folket) tar för absolut givet att du skall ha köpt dig en kopia av produkten Windows, och en hel del andra relaterade produkter. Jag ville skaffa mig en E-legitimation, men det måste man vist ha Windos för (alt. Macos X), och det tycker iallafall jag inte borde vara lagligt.

3. Det kanske vore något, att varje dator/hårdvara som säljs måste ha en innehållsförteckning som tydligt anger vad du ger dig in på igenom att köpa produkten. Detta blir allt mer relevant nu när Vista är ute och Trusted Computering Platform är påväg med vindarnas fart.
It 's the hackers way to do it!
LinuxUserNr: #322211