Fri konkurrens

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

granden
Allsmäktig Gudfader
Inlägg: 127
Blev medlem: 31 maj 2006 07:57
ORT: Allt som rör datorer

Fri konkurrens

Inlägg av granden »

Hejsan alla glada Slackers.
Jag och Jenso har diskuterat lite om konkurrensen som möter GNU/Linux och övriga open source operativsystem ämnat för desktopmarknaden framför allt.
När du går och köper en dator idag hos Dell/IBM/HP, så kommer nästan alla förinstallerat med Windows i någon form. Nu på senare år så har det ivarje fall
börjat dyka upp datorer med en oformaterad hårddisk alternativt någon förinstallerad Linux-distribution. Vilket jag tycker är positivt, men det är inte tillräckligt.
Om man inte vill köpa en dator med Windows förinstallerat så har man nästan inga val, det brukar röra sig om några fåtal modeller hos varje tillverkare som är
för övriga operativsystem.

Jag tycker att man ska oavsett vilken dator man väljer hos IBM/HP/Dell och liknande företag, så ska det åtminstonde finnas ett alterntaiv,
om det så är ett förinstallerad debian-derivat, kanske suse, eller fedora, vad som helst eller rent av en blank hårddisk. Idag när man handlar hos de olika stora aktörerna på marknaden som säljer helhetslösningar, så kan man välja i princip vilken mus man vill ha, vilket tangentbord, med eller utan skärm, vilket grafikkort, super stor hårddisk, eller en mindre sådan och kanske en kraftig processor. Men man får inte välja det viktigaste av allt, operativsystemet, det är ju det jag kommer använda varje dag sedan om jag inte själv väljer att byta. För mig är det inget problem, men tänk att kunna spara någon tusenlapp för att slippa betala en windows license som ändå bara är en skruttig OEM-licens. Men för personer som inte vet att det finns ett frittalternativ som de kan spara pengar på, har inte dem samma rätt som mig att kunna få spara pengar? Jo, det tycker jag.

Inte bara att detta är vad jag tycker, utan det går ju emot konkuranslagen anser jag och Jenso.
Så därför har vi bestämt oss för att göra något åt detta, vi har nu tänkt som ett första skedde ta upp detta med er och höra vad ni tycker, känner, tror, eller om ni har övriga funderingar, så snälla skriv här i tråden. Ni behöver självklarrt inte tycka som oss, utan att få veta vad "den andra sidan" kan ha för åsikter är väldigt positivt det också. Är det något jag/vi har missat?
Senast redigerad av granden den 07 feb 2007 20:57, redigerad totalt 1 gånger.
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important stuff on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)"
Linus Torvalds (1996)
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Och här är några bra länkar.
http://www.linuxportalen.se/node/5242
Kanske kan få stöd, från KO?
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... goryId=634
Hoppas att det kan bli något bra, utav den här diskussionen.

/Jens
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Jag håller med fullständigt och anser att vi får skicka lite brev till konkurrensverket samt konsumentverket. (eller var man nu skickar dom)

Jag anser att jag borde ha valet i butiken och att det inte ska vara bökigare att beställa med mitt favorit OS än vad det är att få windows på burken idag.
Några dagars väntetid kan jag dock tänka mig. (då det inte finns på lager)
The more linux you go the slacker you get.
granden
Allsmäktig Gudfader
Inlägg: 127
Blev medlem: 31 maj 2006 07:57
ORT: Allt som rör datorer

Inlägg av granden »

Nille skrev:Jag håller med fullständigt och anser att vi får skicka lite brev till konkurrensverket samt konsumentverket. (eller var man nu skickar dom)

Jag anser att jag borde ha valet i butiken och att det inte ska vara bökigare att beställa med mitt favorit OS än vad det är att få windows på burken idag.
Några dagars väntetid kan jag dock tänka mig. (då det inte finns på lager)
Exakt att få välja vilken distro man vill tror jag är något vi kommer få drömma om.
Hade varit skönt att kunna gå in i affären och köpa en burk med Slackware 11.0
Men att kunna få välja mellan några olika Linux-distar eller en blank hårddisk tror jag är fullt möjligt att uppnå.
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important stuff on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)"
Linus Torvalds (1996)
Dartanjang
Lärling
Inlägg: 80
Blev medlem: 11 jan 2005 18:11
ORT: Jakt, Fiske, datorer,

Inlägg av Dartanjang »

Jag har också funderat i samma banor.

Det är ju som sagt inte många som vet att det finns ett fritt alternativ
Slackwareberoende!
berraf
Lärling
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 jul 2004 11:04

Inlägg av berraf »

Låter väl som ett minst sagt lovvärt initiativ :)
Heja på!!!

Post Scriptum: Konkurans stavas egentligen "konkurrens"
granden
Allsmäktig Gudfader
Inlägg: 127
Blev medlem: 31 maj 2006 07:57
ORT: Allt som rör datorer

Inlägg av granden »

berraf skrev:Låter väl som ett minst sagt lovvärt initiativ :)
Heja på!!!

Post Scriptum: Konkurans stavas egentligen "konkurrens"
Tänka sig, jag trodde faktiskt det, skrev det först, men sedan innan jag tryckte skicka beslöt jag mig för, nej ska inte lita till mina kunskaper allt för mycket, jag ändrar.
Det visade sig vara väldigt dumt :)
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important stuff on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)"
Linus Torvalds (1996)
Zounds
Hacker
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 okt 2003 20:16

Inlägg av Zounds »

Jag tror det finns någon skum regel som säger att man inte får sälja en ihopbyggd burk utan OS, så en blank disk går det inte att få vad jag vet. Hur, var, när eller varför regeln kom till, vet jag inte. Är rätt säker på att det är/var så iaf.
They are all idiots
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Zounds skrev:Jag tror det finns någon skum regel som säger att man inte får sälja en ihopbyggd burk utan OS, så en blank disk går det inte att få vad jag vet. Hur, var, när eller varför regeln kom till, vet jag inte. Är rätt säker på att det är/var så iaf.
Den "regeln" du syftar till påstods finnas i Microsofts OEM avtal med tillverkarna och ingen annanstans.
Då jag aldrig sett ett sådant avtal så kan jag inte säga om den finns eller inte.
Men vissa tillverkare la in freedos på hårddiskarna så dom fick sälja dom ändå.
The more linux you go the slacker you get.
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Har hört talas om den regeln och om freedos.
Och visst går det att köpa "nakna" maskiner. Om säljaren ser, att du kan och vet.
Men folk i allmänhet, vet inte det. En svårare är det på laptopsidan.
Har hittils alltid blivit nobbad.
Trots att Dell säljer. http://direct2dell.com/one2one/archive/ ... /3396.aspx
Får man alldrig höra talas om det. Så vilken konsumentfrihet, är det egentligen.
När det är så svårt att få köpa, en kompatibel hårdvara?
Läser man på Konkurrensverket, är det ingen reell konsumentfrihet.
I dagens handel. På området.
http://www.kkv.se/t/Page____345.aspx
KKV skrev: Konkurrens handlar om att ge konsumenterna valmöjligheter.

Med många företag på marknaden ökar utbudet av varor och tjänster.

Riksdagen vill att den andel av svensk ekonomi som är konkurrensutsatt ska öka.
Alternativa lösningar som öppnar för konkurrens mellan olika aktörer bidrar till att öka välfärden.
Samtidigt skapas en bra grund för förnyelse och kvalitetsförbättringar.

Ur regeringens proposition "Konkurrenspolitik för förnyelse och mångfald" 1999/2000:140.

"Konkurrenspolitikens huvuduppgift är att bidra till modernisering och utveckling av samhället
genom effektiva och öppna marknader. Sådana marknader släpper fram nya idéer, nya företag och nya människor."
Som det fungerar nu, drabbar det företagare och konsumenter lika.
Både de som arbetar, med opensource. Och de som bara vill ha en dator som fungerar.
Konsumenten kan i praktiken inte välja. Företagare har svårt att sälja och konkurrera på lika vilkor.
Därmed ingen mångfald på området.
duzchip
Lärling
Inlägg: 114
Blev medlem: 25 jul 2005 10:32
ORT: Sösdala

Inlägg av duzchip »

Bygg en liten affärsidé kring detta då.
Hade kunnat tänka mig att man (som enskild firma typ) tar beställningar av folk, köper in önskad dator (har några datorer att välja mellan som man har förinstallerade imagefiler till) som man sedan dd:ar över ett system på och säljer för någon hundring extra.
Detta är den idé jag kan tänka mig funkar ifall inte datoråterförsäljaren vill ta tag i det själva.
Happy people don't need inspiration - they've got experience
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

duzchip skrev: Bygg en liten affärsidé kring detta då.
Om du hade läst igenom hela tråden. Så hade du sett att det föreligger
ett problem, både för konsumenter och företagare.
På det här området.
Läs igenom grandens inlägg. Inte bara det sista av mig.
Ditt förslag om dock vällovligt, är ingen hållbar lösning i förlängningen.
Om man inte löser de problem, vilka vi diskuterar i tråden.
De löser man genom att offentligt, belysa situationen och bilda
en opposition mot den.
Ju fler som gör det. Både enskilda och företagare.
Ju bättre är det och det får ett bättre genomslag.
Att vara tyst, löser inga problem. Tvärt om. Det underhåller enbart dessa.
Det är vad det är frågan om.
Vi har helt enkelt tröttnat, på att vara tysta och sitta med knutna händer
i fickorna.

/Jens
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Inlägg av Minime »

Jag har för mig att om man bygger en egen dator på vissa e-butiker kan man oftast välja vad datorn ska innehålla
och inte, även då valet att inte köpa till något OS, altså en tomdisk.

Dock så har jag nog aldrig någonsin sett någon butik som säljer med OS så som SuSE, SlackWare, Fedora Core, debian eller någon annan Linux dist. för den delen.
Undrar lite dock om detta inte har lite med att göra dom olika distanras support med mera.
att dom som säljer inte vill ta på sig support och garanti vid köp av varan.
För att slippa detta så säljer man helt enkelt inte något förinstallerat Linux/Unix OS.

Kan vara lite också p.g.a. Linux jättarnas konkurens om att vara först och bäst.

Lite funderingar jag har kring detta.
Kan dock ha väldigt fel...
Vad vet jag.

Med vänliga hälsningar:
Mainime

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)
Dartanjang
Lärling
Inlägg: 80
Blev medlem: 11 jan 2005 18:11
ORT: Jakt, Fiske, datorer,

Inlägg av Dartanjang »

Ja man kan ju spekulera i mycket, provision på antalet sålda Windows, alt företagspoäng vid x antal sålda för att bli certifierade att sälja microsoft produkter och dessutom få bättre priser på dem?

Sen vet jag ju inte hur mycket försäljarna supporterar os:et som ligger på burken dom sålt, utan får man problem så visst kan man gå tillbaka med den, men oftast mot en avgift så sparar dom undan data och slänger på en image alt kör en recovery samt installerar tillbaka programmen som fanns, så upplever jag att det går till i allafall men rätta mig gärna om jag har fel.

Som sagt har man inte vetskapen om det "Fria" så har man heller inte vetskapen om såna eminenta forum och hjälp som det finns här på forumet ;)

Jag försöker så mycket som möjligt att få vänner och personer runt i kring mig att få upp ögonen för det fria, några har jag fått att installera Ubuntu, som faktiskt fungerar utomordentligt bra för de allra flesta vana windowsanvändare.

Det var några funderingar från min sida.

// Johan
Slackwareberoende!
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Dartanjang skrev: Som sagt har man inte vetskapen om det "Fria" så har man heller inte vetskapen om såna eminenta forum och hjälp som det finns här på forumet
Frågan är hur man ska bilda en riktig och hållbar opinion, för att råda bot. På de missförhållanden som råder?
Det gick i patentfrågan, för ett par år sedan http://mail.se.linux.org/pipermail/seli ... 00060.html
Så varför skulle det inte gå nu?
Måste bara få rätt stöd och uppslutning, bakom en eventuell kampanj. Eller hur det kan tänkas se ut.
Vilket/vilka media kan vara de lämpligaste, för att komma till tals?
Eventuell skrivelse till KO/-KKV?
Kan man få media, att vakna till liv? Eller blir det ytterligare, en geek/-nördklassad debatt som dör ut?
Det är ett oerhört arbete, som läggs ner. I det här forumet och andra. För att hjälpa och se till, att öppen, fri källkod fortlever.

/Jens