Fri konkurrens

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Dartanjang
Lärling
Inlägg: 80
Blev medlem: 11 jan 2005 18:11
ORT: Jakt, Fiske, datorer,

Inlägg av Dartanjang »

Ja på något sätt måste det gå, det är jag övertygad om.

Vi är ju knappast ensama om att värna om det fria alternativet, kanske slänga nåt ord med dem på Svenska Linuxföreningen och övriga Svenska linuxforum, men vi kanske skulle slänga ihop nåt konkret så att folk nappar?

äh nu kanske jag brainstormar för mycket, men det kan ju inte vara en omöjlighet att få fart på nåt tycker jag. Och jag tror alldeles säkert det är många där ute som tycker/tänker lika som oss.

//Johan
Slackwareberoende!
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Dartanjang skrev: Vi är ju knappast ensama om att värna om det fria alternativet, kanske slänga nåt ord med dem på Svenska Linuxföreningen och övriga Svenska linuxforum, men vi kanske skulle slänga ihop nåt konkret så att folk nappar?
Vi är säkert inte ensamma och Svenska Linuxföreningen, bör absolut vara med. Ursprunget var en tråd på Linuxportalen, vilket jag länkade till.
granden vill säkert fila lite till, på första inlägget. Så att det blir en snyggare och en bättre presentation.
Det får ju inte låta som något gnäll. Från våran sida.
Brainstorming är alltid en början, på något som kan bli något.

/Jens
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

För att vara rättvis, lär det finnas både bärbara och förinstallerat/-nakna hos dessa leverantörer.
http://www.nadex.se/ http://www.komplett.se http://www.jmedata.se http://www.dustin.se
Även om det inte är uppenbart. Har inte kollat att så är fallet, men än då.

/Jens
Shift
Lärling
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 dec 2006 21:08

Inlägg av Shift »

Jag håller med er att man borde kunna få välja ifall man vill ha en blank hdd eller windows förinstallerat. Tror att många som använder datorn till bildregdigering, surfning och lite skol arbete eller andra företagsrelaterade aktiviteter gärna skulle vilja spara in en summa på att inte installera Windows, utan att istället kunna satsa den pengen på annat. Men jag gillar att spela så det blir mest windows. Fast kanske skulle spelutvecklingen även anpassas till linux ifall det blir tillräckligt stort intresse?

Hur som helst, hur mycket tror ni att en person skulle kunna spara på att inte får Norton, office, windows Xp etc med sin dator?
Priset skulle nog locka fler...
Kan ju ge det ett ärligt försök i allafall :P
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Tror inte att det är så mycket en fråga om pris. Utan mer om vanans makt.
För min del, är det en fråga om konsumenrätt. Alla bör kunna få tillgång till. Mer än allt annat.
För det krävs information, i rätt proportioner. Om vad det är frågan om.
För är det så att man faktiskt vill, så ska man få tillgång. Till det som behövs.
Ingen ska behöva googla i timtal, för att nå den information/produkt man behöver.
Så tillvida man inte har ett intresse av det. Utan det ska finnas där vid ett köp.
Alla vare sig kan eller vill göra, det som vi gör och finner ett nöje i. Det går inte att kräva det av alla.
Men för att nå dit, krävs en större allmänbildning. Som i alla lägen.
På samma sätt. Som på den tiden, då ett fåtal var läskunniga och var tvugna att gå till prästen.
För att få sina privata brev upplästa.
Det är idag, samma situation inom dator/mjukvarubranshen.
För att komma tillrätta med det, krävs det att sådana som vi ställer upp. Bildar opinion, både för våran skull
och för andras. På samma sätt, som det finns en opinion mot den globala uppvärmningen.
Och andra frågor. Vilket folk i allmänhet kan ta till sig, utan att för den delen. Kunna allt i detalj.
När de har rätt information och valmöjlighet, kan de göra sin egen bedömning och välja vad de vill ha.
Det i sin tur, ökar våra valmöjligheter. Både som enskild företagare och konsument. För företag i allmänhet. Är alltid intresserade av en marknad.
Ställer marknade krav, ökar möjligheterna och utbudet.

/Jens
Dartanjang
Lärling
Inlägg: 80
Blev medlem: 11 jan 2005 18:11
ORT: Jakt, Fiske, datorer,

Inlägg av Dartanjang »

Bra skrivet Jenso, du lämnar inget åt slumpen där.

Frågan är ju hur går vi vidare, min idétorka är torrare än öknen i sahara.

Man borde ju kunna trycka på KKV eller på något annan myndighet.

Skulle man inte kunna luska runt lite och undersöka olika försäljare vilka möjligheter det finns att få *nix förinstallerat, sedan sammanställa och lämna in till KKV och dom får ställa den mot konkurenslagen. Alt så ställer vi det mot lagen och skriver vad vi tycker och sedan skickar till KKV.

Man skulle ju tex. kunna begära offerter på tex 5 *nix burkar och 5 Windows burkar ?

Eller varför inte låta media göra en undersökning? eller kanske någon linuxförening tillsammans med media? dock blir det väl så att det sticker i ögonen på folk, jaha där sitter en *datanörd* och undersöker, självklart så både äter, sover och andas denne Linux.

Nä nu brainstormar jag igen

Men tänk er Plus i SVT med Sverker, menar du att det är så!! har jag inte möjligheten att själv välja, ska det vara så. *lite ironi*

// Johan
Slackwareberoende!
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Dartanjang skrev: Bra skrivet Jenso, du lämnar inget åt slumpen där.
Tackar för det :-)
Risken är ju alltid, att det stöter någon/några. Om man drar igång något. De kan se det som störande,
för sin egen veksamhet/företagskontakter.
Därför måste man få ett stöd, från så många det går (namn insamling).
1. Formuleringen av en framställan, måste vara hållbar och konkret (peer review).
2. Fortsätta att lansera idén och sprida den vidare, för ett bättre/utökat stöd. Fler synpunkter (peer review).
3. Kolla det juridiska och fakta.
Finns säkert fler punkter, men det var det som dök upp nu.

/Jens
cjw
Allsmäktig
Inlägg: 340
Blev medlem: 19 apr 2004 12:25

Inlägg av cjw »

OEM avtalet som vissa, (läs de flesta) stora leverantörer har skrivit under. Ger dem tillåtelse att sälja OEM licenser, (läs billigare och enklare version...) utav Windows mot att de inte säljer datorer utan just OEM Windows. D.v.s. att det vore ett kontraktsbrott att göra annorlunda. Nu har detta dock blivit lite utav en dinosaurie eftersom Dell och HP ändå gör lite som dom vill och Microsoft inte vill bita den hand som göder dem. Dock är det Microsofts sköna plånbok som styr i slutändan.
Utav ren principsak så håller jag med om att man borde kunna köpa en dator utan Windows på. Jag använder inte Windows personligen och vill inte ha ett skit med saken att göra. Jag skulle hellre ge dessa licenspengar till hjälporganisationer istället. D.v.s. att det är inte pengarna utan principen... Men...
Glöm inte att nästan hela IT-världen bygger på Microsofts produkter. Jag lovar att över 75% utav de människor som besöker detta forum har dualboot med Windows eller en annan Windows-maskin i hemmet. Detta exklusive de 15% som utöver detta som använder wine för att använda programvara utvecklad för Windows, (spel och dyligt...). Sånt kan ju ifrågasättas i ett sånt här krig eller hur?
Men ställ de stora företagen mot väggen. Strategin jag skulle ta, var att ge barn i tredje-världen pengarna istället för att ge Microsoft licenspengar. D.v.s. en dator utan Windows... Om nu något företag säger nej till det så får de nog svårt att motivera det.
Vad vinner man nu på detta? Kanske inga pengar men en mer solidarisk värld och en dator utan Windows... Good enough for me...

Ett öppet brev ifrån Slackware.se till Dell och HP till att börja med kanske...
Slackad sedan 3.4 beta
cjw
Allsmäktig
Inlägg: 340
Blev medlem: 19 apr 2004 12:25

Inlägg av cjw »

Jag glömde poängen... Detta har varit i rätten flera gånger (med föga resultat) och ligger för övrigt fortfarande i EU-domstolen... Därför mitt förslag om en alternativ strid..
Slackad sedan 3.4 beta
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

cjw skrev:Jag glömde poängen... Detta har varit i rätten flera gånger (med föga resultat) och ligger för övrigt fortfarande i EU-domstolen... Därför mitt förslag om en alternativ strid..
Ja visst. Det är därför man inte ska vara tyst. Det är enbart ett företag, som tjänar på tystnaden.
Opinionen måste få leva och verka. Men det blir inte lätt, att väcka opinion. Men går går det.
se.linux har just deltagit i en lyckad sådan. OOXML http://se.linux.org/node/847
Kan vi bara få rullning, så kan det åtminstone väcka opinionen.

/Jens
cjw
Allsmäktig
Inlägg: 340
Blev medlem: 19 apr 2004 12:25

Inlägg av cjw »

jenso skrev:Ja visst. Det är därför man inte ska vara tyst. Det är enbart ett företag, som tjänar på tystnaden.
Opinionen måste få leva och verka. Men det blir inte lätt, att väcka opinion. Men går går det.
se.linux har just deltagit i en lyckad sådan. OOXML http://se.linux.org/node/847
Kan vi bara få rullning, så kan det åtminstone väcka opinionen.

/Jens
Vad jag vill komma fram till är att det inte går att göra en rättsak utav det här. Man måste hitta alternativa vägar att ta strid. OEM är lagligt, punkt slut. Exemplet ovan är ett bra exempel men det innefattar inte ett djup rotat politiskt och kapitalistiskt vapen. Det hade kunnat bli, men det vart slut på det. Att kämpa emot Microsoft i helhet är utav en helt annan dignitet. Dessutom tycker jag att för mycket skuld läggs på Microsoft.... Vilka säljer maskinerna...? Radiostyrda magnater? Knappast... dom tjänar nog ett och ett annat.
Slackad sedan 3.4 beta
lema2.0
Allsmäktig
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 jun 2004 01:56

Inlägg av lema2.0 »

Är det egentligen något att gnälla över att datorer från Dell och HP kommer med MS-Windows förinstallerat?
Vad dom gör är nästan vad man skulle kunna kalla Windowsdistributioner. Dom tar Windows och paketerar det tillsammans med allt dom tycker man behöver. Dom låtsas tillochmed ha testat så att det fungerar tillsammans med hårdvaran (skulle kunna dra en historia om en HP-skrivare och en HP-dator).
Folk vill ha Windows lika mycket som att ljudkort skulle vara Sound Blaster-kompatibla (för det funkade och dom visste inget annat).

Vill man inte ha en dator med Windows förinstallerat bygger man den själv, för det är vad man i praktiken ändå måste göra. Ska man inte köra Redmond OS på datorn så måste man hålla koll på vad det är för hårdvara man köper, kanske inte lika mycket nu som för några år sedan men risken finns att man stöter på hårdvara som inte stöder annat än Windows och i värsta fall aldrig kommer att stödja något annat.

Jag hade gärna spara lite pengar på att inte få med Windows när jag köpte en laptop, men samtidigt fungerade all hårdvara jag fick i den vilket det inte gör med Linux (kör ändå bara Linux på den). Så ska man försöka vara objektiv så har dom gjort mig en tjänst. Hade kanske varit bättre att gnälla på hårdvarutillverkarna som inte släpper tillräckligt med information om sin produkter.

Personligen är jag inte så mycket för att gå runt och demonstrera och säga till folk att dom ska använda Linux för att Linux är bra och Microsoft äter barn. Dom kankse inte gillar barn eller så vill dom köra Plan 9, eller DragonflyBSD i stället. Skriver man till företag så blir svaret i stort sett "Visa mig pengarna" (med all rätt tycker jag).
Vill man påverka ska man så ska man slå till vid rätt tillfälle. Exempelvis när Farsan suttit i någon timme och försökt ladda ner bilder från en digitalkamera. Då tar man den pluggar in den i en dator körandes valfri distribution och laddar över bilderna på någon minut. (Han blev nog lite imponerad, men tror att han betraktar mina datorer som lite magiska så det blev ingen jätte reaktion.)
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

lema2.0 och cjw: Ni har på sätt och vis rätt bägge två.
Men det hindrar inte, att det behövs en opinion och opposition. Mot rådande förhållande.
På samma sätt. Som det finns en oposition, mot att OOXML. Skulle bli en standard.
När det logiska, är att det ska vara ODF.
För att en marknad ska vara välfungerande, måste det med nödvändighet. Råda en fri konkurrens.
Vilket det i praktiken, inte är idag.
Oavsett OEM avtal och liknande. Både Dell och HP, kan leverera med SUSE eller RHEL.
Köpte en sådan HP box, för ett antal år sedan. Den kom med Mandrake 9.1.1. Oinstallerad och utan stöd för nätkortet (Broadcom).
Slackware fungerade problemfritt däremot.
Däremot min laptop. Fujitsu/Siemens kom förinstallerad med XP. Diskuterade med leverantören, om att få den oinstallerad.
Men icke!
Det här är inte ett försök, till att dra igång en rättsprosess eller något sådant. Utan ett försök, till att belysa problematiken.
Och försöka göra något åt det. Trots att jag vet, att det finns ett stort motstånd mot det.
För som det är nu, gagnar det ingen. Vare sig enskilda eller företag. Förutom ett fåtal stora. Som klarar sig i vilket fall.
RH har ju skrivit avtal, med den svenska armén. När de ska byta ut sina NTservrar.
cjw
Allsmäktig
Inlägg: 340
Blev medlem: 19 apr 2004 12:25

Inlägg av cjw »

lema2.0 skrev:Är det egentligen något att gnälla över att datorer från Dell och HP kommer med MS-Windows förinstallerat?
[...]
Vill man påverka ska man så ska man slå till vid rätt tillfälle. Exempelvis när Farsan suttit i någon timme och försökt ladda ner bilder från en digitalkamera. Då tar man den pluggar in den i en dator körandes valfri distribution och laddar över bilderna på någon minut. (Han blev nog lite imponerad, men tror att han betraktar mina datorer som lite magiska så det blev ingen jätte reaktion.)
Visst kan man plocka ihop sin egna dator. Men detta handlar inte om det. Förövrigt är det krångligt att bygga en bärbar t.ex, (köpa ett halvfab av skitkvalitet går kanske, men hur bra blir det?) Jag kan inte riktigt förså varför du tar upp det. Som jag har sagt tidigare så handlar det om en principsak.
Visst... Man kan vara naiv och tycka att det är skitsamma. Men jag personligen vill inte slentrianmässigt skänka pengar till Microsoft när jag köper en dator. Är det inte undligt att det inte ens finns möjligheten att avstå?
Att acceptera "Visa pengarna" som ett full gott argument att ge Microsoft pengar. Är att totalt hänföras av kapitalismen och det är ibland det mest skruvade jag har hört. Det låter som en trevlig värld när det mottot får regera.
Jag skiter i vem som använder Linux kan jag ju säga. Din farsa eller min morsa. Kunde inte bry mig mindre... Jag vill bara ge mig själv möjligheten att köpa en dator utan att ge Microsoft pengar.
Slackad sedan 3.4 beta
granden
Allsmäktig Gudfader
Inlägg: 127
Blev medlem: 31 maj 2006 07:57
ORT: Allt som rör datorer

Inlägg av granden »

Som du skriver lema2.0 självklart kan man bygga sin egen dator från scratch, leta delar, och allt.
Men tant agda på 79 bast som känner att hon behöver en dator lär knappast välja att bygga själv.
Kanske inte världens mest potentiella kund att köpa en dator, men mycket möjligt.

Eller herr Olle 40år snickare, som bara använder sin dator för att betala räkningar och surfa
kanske skriva lite mail till faster. Han lär inte heller bygga sin egen dator.
Och vi vet ju alla att snickare är ju fattiglappar, nej skämt åsido, men han föredrar nog
inte att bygga sjläv han är ju inte så händig, nej skämt åsido igen :)
Men han vill bara ha något enkelt som fungerar och med support på säckert och det får han av
HP/Dell/IBM osv osv.

Man måste tänka på andra också och inte bara på sig själv. Hade jag bara tänkt på mig själv hade detta inte varit ett problem, men jag
tycker alla ska ha samma möjligheter som jag.
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important stuff on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)"
Linus Torvalds (1996)