Hårddisk

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Dartanjang
Lärling
Inlägg: 80
Blev medlem: 11 jan 2005 18:11
ORT: Jakt, Fiske, datorer,

Hårddisk

Inlägg av Dartanjang »

Jag har faktiskt glömt att jag hade en slavdisk på 60 Gb i min burk, ja tro det eller ej hahah

Av någon anledning så kollade jag upp fstab och mycket riktigt den fanns ju inte med där, sen såg jag även att jag inte hade swapen med, så jag körde cfdisk och delade upp slavdisken och tog till 5 Gb till swap, fungerade klockrent, skapade partition och formaterade den andra delen med valet nummer 83 Linux har jag för mig.

och så skrev jag med den i fstab för att testa,

Kod: Markera allt

/dev/hdb2  /home/johan/test    ext3
Kommer inte ihåg vad jag skrev efter filsystemet i fstab, är på jobbet nu.

Testade iallafall sedan mount -a men då klagade den på cylindrar 8868 eller nåt sånt och jag ombads att köra dmesg | tail eller vad det stog, men då får jag bara upp någon isa probe

Har jag gjort nåt knasigt med formateringen? men jag kolla upp när jag kommer hem och fyller på med lite info.

läggs inte swapen till i fstab när man går igenom installationen då man sätter upp maskinen? har för mig att jag fixade en swap under installationsförfarandet, nåja swapen har jag nu och det blev en hel del skillnad på prestandan kan jag ju säga :D

// johan
Slackwareberoende!
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

swapen finns som ett alternativ, under installationen. Under lägga till formatera partitioner.
Kan se ut så här i fstab:

Kod: Markera allt

/dev/sda5        /usr/local       reiserfs    defaults         1   2
/Jens
OErjan
Allsmäktig
Inlägg: 232
Blev medlem: 24 jan 2004 06:39
ORT: många

Inlägg av OErjan »

reiser på swapen??
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

OErjan skrev:reiser på swapen??
Inte riktigt nej 8)
Det var menat som en komentar till:

Kod: Markera allt

/dev/hdb2  /home/johan/test    ext3
För att peka på de olika fälten i fstaben.

/Jens