Slackware vs Slamd64

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

C00re
Besökare
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 okt 2003 20:20

Slackware vs Slamd64

Inlägg av C00re »

Tjena
Jag har en AMD Athlon 64 3200+ . och jag står lite i valet av att installera slackware eller slamd64 på den.
vad rekommenderas egentligen, det hederliga slackware eller slamd64? är slamd lika bra o stabilt som vanliga?
Lite tips vore sjysst, tack :)
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

Jag hade nog provat slamd64 på den, det är ju faktist 64-bitars arkitektur... =)
Ang. stabilitet osv så har jag ingen erfarenhet av den biten för slamd64, men jag tror inte det är någon större
skillnad..

/martin
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

Stabiliteten är nog inget att oroa sig för, jag hade då inga problem med det senast jag prövade SLAMD64.
Vad du dock bör tänka på är att binärer för "linux" (Såsom Opera, Flash player eller vad som helst som inte är open-source) Vanligen bara avser Linux i386, alltså 32-bitars intel-kompatibla processorer.

Vad betyder det för dig?
Inget av det kommer att fungera om inte antingen
a) Utvecklaren släpper en 64-bitars version av programmet
b) Du har en komplett 32-bitars environment (Alla libs, GTK\QT osv osv kompilerade för 32-bits) vid sidan av SLAMD64 (Det finns gott stöd för det, det är bara utrymmet du behöver oroa dig för egentligen)

Nu är det inte så hemskt många saker som enbart finns som i386-binärer, grafikdrivrutiner för ATI\nVidia finns i 64-bitars utgåvor vilket bortde vara det vanligaste binär-blobbs-problemet.

Betänk dock vilka sådana saker du planerar att använda. Vill du använda flera saker som bara finns för "linux i386" så kanske slackware är ett bättre val, i annat fall finns ingen särskild anledning att inte välja SLAMD64.
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!