Ljudproblem, endast ett ljud i taget

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

granden
Allsmäktig Gudfader
Inlägg: 127
Blev medlem: 31 maj 2006 07:57
ORT: Allt som rör datorer

Ljudproblem, endast ett ljud i taget

Inlägg av granden »

Hej
Jag har ett väldigt jobbigt problem med nya datorn
Det är så att jag endast kan spela upp ett ljud i taget med den.
Detta var inget problem tidigare för mig. På förra datorn så jag vet ej hur jag ska lösa detta.

Någon som kan hjälpa mig så är ni tacksamma skulle bli så oerhört glad, börjar nästan
gråta när jag tänker på att jag lagt ut nästan 7k och så fungerar datorn inte som jag vill :(
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important stuff on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)"
Linus Torvalds (1996)
btg
Allsmäktig
Inlägg: 216
Blev medlem: 10 feb 2004 14:58
ORT: Linux, Programmering och allmän Hacking. Sedan rundar jag gärna av med en stor kall öl.

Inlägg av btg »

Jag kan inte hjälpa dig tyvärr, men jag kan sympatisera. Jag hadde exakt samma problem en gång i tiden. Hur ser din intallation ut? e d en full install eller bara utvalda paket? Jag tror det hadde något att göra med en mjukvara som saknas, typ en "sound server" eller något sådant..

hoppas det löser sig för dig
It 's the hackers way to do it!
LinuxUserNr: #322211
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

Som BTG säger kan man använda en "Sound server" (Eller snarare Mjukvarumixer tror jag det bör kallas) för att kunna spela upp flera ljud samtidigt. Använder du KDE så finns aRTS, använder du GNOME finns esd osv osv.
Det bästa alternativet dock, tycker jag, är att använda ALSA's egna inbyggda mjukvarumixer dmix.
Detta åstadkommer du genom att skriva ihop en ~/.asoundrc eller /etc/asound.conf som slangar ditt ljud genom ett påhittat logiskt ljudkort istället för det fysiska kortet (som inte klarar av mer än en sak åt gången).

Så här skulle den kunna se ut om du bara har ett ljudkort (card 0):

Kod: Markera allt

pcm.snd_card {
     type hw
     card 0
}

# Allow mixing of multiple output streams to this device
pcm.dmixc {
     type dmix
     ipc_key 1024
     slave.pcm "snd_card"
     slave {
          # This stuff provides some fixes for latency issues.
          # buffer_size should be set for your audio chipset.
          period_time 0
          period_size 1024
          #buffer_size 8192
          buffer_size 4096
     }

     bindings {
          0 0
          1 1
     }
}

pcm.duplex {
     type asym
     playback.pcm "dmixc"
}

# This is what we want as our default device
pcm.!default {
     type plug
     slave.pcm "duplex"
}


När du har den behöver du bara ställa in dina program på att använda ALSA och om nödvändigt device "default" (Vilket de bör göra ändå) så ska allt vara frid och fröjd.
Vill du använda aRTS eller liknande sedan så ställer du in den också på att använda ALSA och 'default' device, så får du stöd för ljud från alla tänkbara håll på samma gång.
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
granden
Allsmäktig Gudfader
Inlägg: 127
Blev medlem: 31 maj 2006 07:57
ORT: Allt som rör datorer

Inlägg av granden »

Nu fungerar två program som använder ALSA samtidigt typ mplayer i två instanser eller mplayer och xmms.
Men fortfarande får jag det inte att fungera med VMWare samtidigt som vill använda OSS
Jag har ALSA-OSS installerat. Så den borde ju använda alsas oss emulation och inte något riktigt oss tycker jag
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important stuff on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)"
Linus Torvalds (1996)
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

Då har du trampat på samma landmina som så många andra innan dig: OSS.
De företag som släpper mjukvara för Linux under stängda licenser tycker nästan rakt genomgående att OSS är det rätta att använda - Inget ALSA för dig.
dmix kan inte mixa OSS-strömmar, och mig veterligen fungerar det på ett helt annat sätt vilket gör det omöjligt.
Det enda du kan göra där är att drömma vidare om ALSA-stöd i VMware. Så gott som alla binära blobs du finner tenderar att använda OSS hellre än ALSA, men på sistone börjar det bli bättre och bättre
Exempelvis Flash player var OSS-only tills Adobe började jobba på v9 för ett tag sedan, och nu fungerar det alldeles utmärkt med ALSA. Utöver det så ska Skype också ha gått över till ALSA enligt vad jag har hört, så det kanske kommer någon senare version av VMware som stödjer ditt ALSA-kort, men tills dess får du tyvärr stå ut.
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
granden
Allsmäktig Gudfader
Inlägg: 127
Blev medlem: 31 maj 2006 07:57
ORT: Allt som rör datorer

Inlägg av granden »

Dukeman men det roliga är att jag har ju haft det fungerande med mitt förra ljudkort, tyvärr är det integererat på förra moterkortet så inget jag kan
använda i nya burken, men du menar att jag inte skulle lösa sig om jag köpte ett kort med hårdvaru mixing eller?
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important stuff on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)"
Linus Torvalds (1996)
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

Förutsatt att OSS stödjer koertet så borde ett kort med hårdvarumixing kunna lösa det, ja.
Jag har dock aldrig haft ett sådant kort eller testat ett, så jag har ärligt talat ingen aning hur väl OSS hanterar det.
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!