Varför Slackware?

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

CryptoN
Hacker
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 sep 2007 01:19
ORT: Programmering, Linux, Politik

Varför Slackware?

Inlägg av CryptoN »

Hejsan.

Jag har nu installerat Slackware 12.1 på min laptop.
Jag använde Ubuntu innan.

Min fråga är:
Varför Slackware? Vad är det som är så bra med Slackware jämfört med Ubuntu?
Jag vill lära mig så mycket som möjligt om Gnu/Linux och jag har hört att om man använder Slackware så är man tvungen att läsa mycket och därmed så lär man sig. Men går det inte att läsa till sig kunskaperna när man använder Ubuntu?

Allt gott,
Bryan
Hejsan!
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: Varför Slackware?

Inlägg av Minime »

Varför Slackware? Vad är det som är så bra med Slackware jämfört med Ubuntu?
Jag vill lära mig så mycket som möjligt om Gnu/Linux och jag har hört att om man använder Slackware så är man tvungen att läsa mycket och därmed så lär man sig. Men går det inte att läsa till sig kunskaperna när man använder Ubuntu?
Ja kan bara svara för mig och vad jag tycker...Och så hära känner jag om slackware.
Hela tjusningen med slackwre är att man får välja själv hur systemet ska se ut.
Du väljer alltså själv vad du vill ha med och inte ha med i grunden.

Man kan säga att man får bygga sitt system själv och forma det meste som man vill med vissa undantag dock.

Om man tittar på Ubuntu, ja visst det är en enkel installation och du får allt enkel installerat, klart "out of the box"...men med det på köpet, får du också en hel massa som du inte vill ha.
Massa skräp som fyller din hårdisk med onödigt utrymme.

Det är lite av varför jag har kärleken till Slackware, och att tilägga att oftast fungerar systemet mycket bra, stabilt...händer det något så är det oftast en själv som har ställt till med något.

/Minime

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)
CryptoN
Hacker
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 sep 2007 01:19
ORT: Programmering, Linux, Politik

Re: Varför Slackware?

Inlägg av CryptoN »

Okey.

Jag tackar för ditt svar :)

Men det där med att man får välja vad man vill ha med i grunden. Menar du att man kan välja det när man installerar? När man ska välja paketen?

Vad säger ni andra? :)
Hejsan!
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Varför Slackware?

Inlägg av Nille »

Som nybörjare rekommenderar jag alltid en full installation.
Varför Slackware?
För att kan du Slackware så kan du "Linux" och kan felsöka och administrera det mesta i "Linux" väg.
Med Slackware är det ditt system som du kan få och fungera som du vill.
För att Slackware är stabilt och så gott som buggfritt.
Du har inte ett system med massa grafiska guider som gör alla inställningar åt dig utan du gör dessa själv,
Vad är det som är bra med guider som är olika i varje distribution när det sättet du gör i Slackware fungerar i regel på alla distributioner?
Så vill du lära dig hur saker fungerar under skalet så är Slackware det bästa valet om inte så får du se om det är något för dig.
Men förvänta dig inte att det ska vara som *buntu.
Slackware är en "Linux" upplevelse som den borde vara inte massa patchade packet (som leder till dist specifika buggar) utan som den som underhåller källkoden har tänkt och testat att det ska fungera.
Slackware är K.I.S.S och skippar allt onödigt.
Slackware är användarvänligt för användaren då det låter användaren modifiera funktionen till det som passar användaren.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: Varför Slackware?

Inlägg av Minime »

Men det där med att man får välja vad man vill ha med i grunden. Menar du att man kan välja det när man installerar? När man ska välja paketen?
Detta gäller både i grund installationen men även när man installerar paketen.
Ibland kommer man dock ej undan vissa så kallade "Dependencies", men dessa är oftast i form av rena grund paket.
Inte som i andra distruitioner som förpestar hela systemet med överdrivet mycket "dependencies".

Nille´s svar är dock långt mycket bättre än mitt.

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)