Ökenbuskarna flög........

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Ökenbuskarna flög........

Inlägg av Nille »

Jag ta några öl med David den 25:e så tar det med honom då. :)
The more linux you go the slacker you get.
duzchip
Lärling
Inlägg: 114
Blev medlem: 25 jul 2005 10:32
ORT: Sösdala

Re: Ökenbuskarna flög........

Inlägg av duzchip »

Börjar med att önska er alla en riktigt god jul!!!

Jag har varit väldigt upptagen sedan paket.slackware.se börjades med flytt till stockholm och vidare. Jag har nu mer tid och mycket mer intresse för att satsa fullhjärtat på ett sådant projekt. Om jag får tillgång till inloggningsuppgifterna igen så kommer jag fixa upp ett användarsystem, ett modulärt paketuppladdningssystem på sajten, sökmotorsoptimering, med mera. Jag skulle också önska, när projektet dra igång, ha 2-5 intresseanmälningar från folk som lär sig lite om hur systemet är uppbyggt, varför jag skrivit som jag gjort osv. Detta så projektet inte dör om något skulle hända så jag inte kan fortsätta. Till dig Håkan, angående ditt PM. Maila mig ett mail så jag har din adress så ska jag skriva en hel del om det du undrade.

Jag jobbar idag som php-programmerare och har jobbat som sökmotorsoptimerare, med den kompetensen som finns bland er alla så kan vi göra en riktigt bra sida med mycket användbart.

Jag är ingen höjdare på Slackware, har mer bara ett intresse för det, men PHP kan jag så nu förenar vi det vi kan!

Återigen, God Jul!! Nu fortsätter jag sippa på min Gin&Tonic.
Happy people don't need inspiration - they've got experience
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Re: Ökenbuskarna flög........

Inlägg av hakan »

Sådär ja, nu har jag fått kontouppgifter från Martin, så nu kanske det börjar "röra på sig"...efter helgerna förståss :)
"Meila" mig David så får du dom.

/Håkan
Dartanjang
Lärling
Inlägg: 80
Blev medlem: 11 jan 2005 18:11
ORT: Jakt, Fiske, datorer,

Re: Ökenbuskarna flög........

Inlägg av Dartanjang »

God fortsättning på er Slackvänner..

Måhända att jag skrivit mest i Wikin, men det var ju också ett sätt för mig att lära mig Slackware och översättningen är väl kanske inte helt hundra.. Men alltid något

Skulle ju gärna vilja hjälpa till med något mera, om jag kan? försöker ju sprida Open Source omkring mig, många har faktiskt lyssnat och blivit mera intresserade, några vänner och kollegor har gått över helt till Ubuntu.. Hjälpte ett lokalt företag att gå över till ett open sourcesystem för deras webbsida och dom är helnöjda.
Jag förespråkar såklart Slackware! oftast tycker dom det verkar för svårt?

Hur bygger man paket? hjälper gärna till då jag får stunder över.

Som Minime skrev, Slackwareprylar?? jag bär stolt mössa, keps, t-shirt what ever, något borde ju gå att fixa till om det finns intresse? Jag är det i alla fall.

Nåväl. God fortsättning på er allihopa

// Johan
Slackwareberoende!
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Ökenbuskarna flög........

Inlägg av Nille »

Att bygga paket det kan jag hjälpa till med för er som vill komma igång.
Tyvärr har jag inte haft någon diskussion om vilka regler vi bör rikta in oss efter men rent allmänt så kan jag vägleda.

Lite länkar:
Först bör man kunna bygga ett paket. http://slackwiki.org/Building_A_Package
Sedan bör man veta hur man använder SlackBuilds http://slackwiki.org/SlackBuild_Scripts
Därefter kommer man in på att skapa egna SlackBuilds och här rekommenderar jag http://slackbuilds.org/guidelines som förklarar hur dom byggs upp kolla även in deras template.SlackBuild http://slackbuilds.org/template.SlackBuild
The more linux you go the slacker you get.
duzchip
Lärling
Inlägg: 114
Blev medlem: 25 jul 2005 10:32
ORT: Sösdala

Re: Ökenbuskarna flög........

Inlägg av duzchip »

Jag har pga flytt tätt efter jul och nyår varit lite upptagen fram till nu. Jag har dock skissat på hur sidan skall byggas upp funktionellt med sökfunktioner i paketbibliotek osv. Det ända som fattas för att jag ska kunna köra igång med kodandet nu är en DB. Behöver uppgifter till en MySQL-DB.

Tror det är Martin (?) som fixar detta?
Happy people don't need inspiration - they've got experience
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Re: Ökenbuskarna flög........

Inlägg av nomicon »

Databas skapad och uppgifter maialde till David.
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
duzchip
Lärling
Inlägg: 114
Blev medlem: 25 jul 2005 10:32
ORT: Sösdala

Re: Ökenbuskarna flög........

Inlägg av duzchip »

Nu har vi en fungerande sajt uppe med bra File Management på https://paket.slackwarelinux.se
Det är en väldigt basic sajt än. Kommer komma mycket mer men medans jag fixar med det kan ni börja registrera konton (som just nu måste godkännas av mig innan dom går igång) och sen ladda upp buildscripts.

Sajten bygger på Drupal just nu. Jag kommer troligtvis skriva några egna moduler kring för att få sajten som vi vill ha den men det kommer också efter hand.

För er som såg fram emot att lära er lite hur jag skrivit kod osv så ber jag om ursäkt men jag räknade på hur lång tid det skulle ta att skriva ett bra system från grunden i jämförelse med att sätta upp ett drupal-system.
Är ni sugna på att lära er om drupal och har frågor så bara ställ dom så ska jag hjälpa till så mycket jag kan.
Senast redigerad av MDKDIO den 11 jun 2019 21:41, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: slackware(punkt)se fungerar inte sedan flera år... /mdkdio
Happy people don't need inspiration - they've got experience
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: Ökenbuskarna flög........

Inlägg av Minime »

Vad hände med paket.slackware.se igentligen...dog allt, eller vad hände?

Skrämmande vad tyst det varigt här på forummet sissta tiden :-)

M.v.h
Minime

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Ökenbuskarna flög........

Inlägg av Nille »

Dom få som jag tänkt lägga upp (jag använder slackbuild.org om det inte är sverige specifikt) har jag inte lyckats lägga upp, eller så har jag gjort en diff som numera finns på slackbuilds.org
Men har ni önskemål om något specifikt så kan jag nog ordna det.
The more linux you go the slacker you get.