Slackware 12.2, åäö i filnamn genom Samba

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

kephas
Besökare
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 jan 2009 13:28

Slackware 12.2, åäö i filnamn genom Samba

Inlägg av kephas »

Hejsan!
Är ny här och tycker ert forum verkar trevligt, har sökt på en lösning för ett problem jag har men kunde ej hitta någon lösning.

Problemet handlar om svenska tecken i Slackware 12.2 på en mapp som är utdelad genom Samba och används för backup av en windows maskin.
Jag har en partion som heter "backup" på Linux maskinen som är formaterad med XFS och har delat ut denna genom Samba så den nås av min Vista maskin.

Jag försöker spara filer på utdelningen från Windows och när jag ser på filnamnen som har åäö i sig så ser de bra ut i nätverket.
Men när jag loggar in på Slackware maskinen i konsollen så ser filnamnen inte alls ut som i Windows/Samba utan har andra tecken i stället för åäö.

Förstår att detta har något med teckenuppsättningen att göra, men vet ej hur jag kan lösa det så att tecknen ser likadant ut i Windows/Samba och i konsollen.

Har ej satt någon charset i /etc/fstab för partionen eller i Sambas configfil, vet ej vad jag skall sätta i så fall?

Går det att få båda maskinerna att hantera tecknen på samma sätt så oberoende på om jag ser filerna i Windows genom Samba eller när jag är inloggad i Linux?

Hoppas det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig med råd eller tips här?

/Peter
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Re: Slackware 12.2, åäö i filnamn genom Samba

Inlägg av hakan »

Hej!
Jag tror det beror på att Slackware inte har "utf-8" som standard, kolla här hur du kan prova...
http://forum.slackware.se/viewtopic.php?f=1&t=2543
..jag har bytt till "en_US.UTF-8", och har inte haft problem....hittills. :-)

/Håkan
kephas
Besökare
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 jan 2009 13:28

Re: Slackware 12.2, åäö i filnamn genom Samba

Inlägg av kephas »

Tackar för svaret!

Skall försöka hinna testa under dagen.

/peter
kephas
Besökare
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 jan 2009 13:28

Re: Slackware 12.2, åäö i filnamn genom Samba

Inlägg av kephas »

Uppdatering: Det löste sig! Gick på den enkla lösningen och slängde ut Vistan och la in Ubuntu i stället och kör NFS 8)
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Re: Slackware 12.2, åäö i filnamn genom Samba

Inlägg av hakan »

Ha, ha, ha...tack för "garvet", det var ett radikalt sätt att lösa problemet. :D
Annars fungerar det andra också..

/Håkan
kephas
Besökare
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 jan 2009 13:28

Re: Slackware 12.2, åäö i filnamn genom Samba

Inlägg av kephas »

Heheh jo, var kanske lite radikalt ;)
Men kändes rätt var rätt trött på Windows ändå, behöll det pga att jag "kanske" skulle spela emellanåt men det hände ändå aldrig.
Nu är det bara HTPCn som inte kör någon variant av Linux. Får se om även Windows slängs ut från den med tiden också..

Tackar iaf igen för rådet. Kommer säkert till nytta någon gång i framtiden.

/Peter