Vart tog platsen vägen?

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Wed
Hacker
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 mar 2010 20:40

Vart tog platsen vägen?

Inlägg av Wed »

Jag avsatte 6 gig till systemet och behöll 11 till /home. Jag installerade ju inget av KDE-grejorna. Det fanns 1,1GB kvar på /-partitionen när det var klart.

Efterson pakethantering och brist på färdiga applikationer hållit mig från Slack tidigare, blev jag överlycklig när jag nu snubblade över SlackBuilds!

Efter att ha installerat Openoffice.org och Adobe Reader, finns det nu 110MB kvar. ETTHUNDRATIO Meg!

Visst vet jag att OOo är stort, men det här är ju löjligt. Finns det någon katalog där det ligger och skräpar en massa tempfiler månne? Ok, jag har flyttat adobe.tgz från /tmp och nu har jag 170MB. Men det är fortfarande löjligt.
maup
Lärling
Inlägg: 52
Blev medlem: 17 jun 2009 14:52

Re: Vart tog platsen vägen?

Inlägg av maup »

/tmp kanske...

OO är stort och tar ca. 400MB installerat. Har du då några slackbuilds med tillhörande source i /tmp så går 1,1GB åt ganska fort.

/Magnus
Wed
Hacker
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 mar 2010 20:40

Re: Vart tog platsen vägen?

Inlägg av Wed »

Jag har dessutom kommit på orsaken till det jag hade problem med. I /tmp så blir det kvar en himla massa restprodukter. Utöver de filer som jag ska installera så finns det flera andra. När de var slängda, så kom det massor med plats tillbaka.

Jag kommer att informera utvecklaren om det.