Svenska tecken..

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

MrDude
Besökare
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 apr 2010 18:31

Svenska tecken..

Inlägg av MrDude »

Hej!

Jag vill få svenska tecken att fungera i emacs när jag kör emacs från terminalen (bash) i slackware. Just nu går det inget vidare, men eftersom jag är ny på både slackware och emacs så vet jag inte riktigt vad som är problemet. Jag kan skriva svenska tecken i emacs, men markören kan helt plötsligt hoppa framåt några steg medans jag skriver, och det är inte alltid helt lätt att radera och göra om heller. En mening som:

"Varför funkar inte svenska tecken."
..kan tex istället bli:
"Varför fnkar inte sveenska tecken."

och om jag då tex tar bort ett 'e' från sveenska så kanske det försvinner, och kanske inte, och ibland försvinner lite extra tecken, eller så försvinner E:et, men markören hoppar fram 3 steg... Men dom svenska tecknen verkar annars fungera som övriga tecken (förutom stora Å,Ä och Ö, dom vill inte alls), bara att hela texten blir rätt konstig och svår att hantera.

Om jag inte har svenska tecken med verkar det däremot fungera. Det funkar också om jag skriver filen i emacs i ett grafiskt fönster istället för i terminalen, vilket gör att jag inte vet riktigt om det är bash, emacs eller något annat som är problemet.. En lösning är ju då förstås att använda xwindow när jag skriver i emacs, men jag har blivit lite småkär i terminalen, så jag kör helst emacs där om jag kan få det att funka som det ska.

Jag har googlat och hittat förslag på tillägg man kan göra i filen '.emacs', men dom förslag jag har provat hittills har förmodligen varit för äldre versioner eller något, för det har inte funkat för mig, så jag har kommenterat bort det mesta.. Men filen jag använder nu ser ut som nedan:

;; show europeanan chars
;; (standard-display-european 1)

;; use yyyy-mm-dd
(setq european-calendar-style t)

;; iso-syntax: define which iso-8859-1 characters are letters
;; and how upper-/lowercasing works
;; (require 'iso-syntax)

(setq display-time-day-and-date t
display-time-24hr-format t)
(display-time)

Några andra förslag? Jag har även uppdaterat till senaste stabila versionen av emacs, utan att se någon skillnad...

Tack för hjälpen,
MrDude
MrDude
Besökare
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 apr 2010 18:31

Re: Svenska tecken..

Inlägg av MrDude »

Var inte blyga med att skriva in förslag på hur jag kan fixa detta.
Verkar vara terminalen mer än emacs har jag bestämt nu i varje fall, vilket jag kanske misstänkte redan innan.. Men svenska tecken gör sig inte helt fint i terminalen heller, om jag däremot öppnar upp ett terminalfönster i ett grafiskt gränssnitt så funkar det bara bra. Konstigt, tycker jag som är van vid windows 7, men det måste ju finnas en enkel lösning...
Har ni en enkel lösning? Någon? Snälla?
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Svenska tecken..

Inlägg av Nille »

Tyvärr så använder jag inte emacs :oops:
Men vad jag undrar är vilken teckenkodning du använder samt om du valt någon speciell font.
Kontrollera att din teckenkodning och font stödjer dom tecken du behöver.
Hur ser din /etc/profile.d/lang.sh och /etc/rc.d/rc.keymap och /etc/rc.d/rc.font ut?
The more linux you go the slacker you get.
MrDude
Besökare
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 apr 2010 18:31

Re: Svenska tecken..

Inlägg av MrDude »

Hej Nille, tack för svaret!

Det är nog slackware som ogillar mina tecken, bara det att jag upptäckte det först med emacs. Är det inte konstigt att alla tecken fungerar bra i KDE (både i terminalfönster och emacs), men inte i terminalen?

'etc/profile.d/lang.sh' var inställd på en_US, så jag ändrade det till sv_SE, vilket gjorde att när jag försöker logga in som su får jag meddelandet:
l?senord:
och skriver jag fel får jag ett:
Tyv?rr.
Men när jag först loggar in (som root eller användare) så står det fortfarande på engelska, fast texten får gärna vara på engelska för min del, bara jag får tecknen att fungera. Det där frågetecknet för åäö är förresten som ett inverterat tecken med svart frågetecken i en vit ruta, till skillnad för hur alla andra tecken ser ut i mitt terminalfönster.

'/etc/rc.d/rc.keymap' använder sig av: '/usr/bin/loadkeys sv-latin1.map'

och i '/etc/rc.d/rc.font' står det "setfont -v lat0-08.psfu.gz". Jag testade några andra fonter, men det gav samma resultat. Däremot har jag ingen koll på vilken font som stödjer svenska tecken.
MrDude
Besökare
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 apr 2010 18:31

Re: Svenska tecken..

Inlägg av MrDude »

Eller förresten, det är nog snarare bash som ställer till det för mig än slackware kanske. Känns elakt av mig att skylla allt på OSet... Men samtidigt funkar ju som sagt teckena å,ä och ö för mig när jag kör ett terminalfönster med bash från KDE.
Fortfarande ingen som vet hur jag kan fixa detta? Någon som vet var problemet ligger, om det är slackware eller bash som strular för mig?
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Svenska tecken..

Inlägg av Nille »

I KDE så använder du en virtuell konsol som påverkas av inställningarna av X så att den skiljer är inte så konstigt.
Nu är inte detta min avdelning alls men jag är skeptisk mot att du använder en utf8 font till iso8859-1 i systemet.
Testa att ändra till endast "setfont -v" i /etc/rc.d/rc.font
The more linux you go the slacker you get.
MrDude
Besökare
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 apr 2010 18:31

Re: Svenska tecken..

Inlägg av MrDude »

Jag får tyvärr samma resultat med bara "setfont -v" i rc.fonts
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Re: Svenska tecken..

Inlägg av hakan »

Jag använder inte heller Emacs...men var ju tvungen att kolla hur min fungerade....och det gör den för min vanliga användare i terminal (ctrl + alt + f6) :)
Det beror nog på att jag har ändrat tecken-kodning för min vanliga användare i ~/.profile till
utf-8...
export LANG=en_US.UTF-8

Som "root" får jag inte dina "felstavningar"...men stora ÅÄÖ kan jag inte skriva precis som dig alltså.
Liten bokstav åäö kan jag skriva men när jag sedan öppnar filen igen blir det "soppa av det".

Det står lite om detta här...
ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/s ... _HINTS.TXT
(1) Use a UTF-8 locale. Look in /etc/profile.d/lang.sh for setting your
language to (for instance) en_US.UTF-8. As a word of warning: maybe you
should leave root with a non-UTF-8 locale because you don't want root's
commands to be misinterpreted. You can add the following line to your
~/.profile file to enable UTF-8 just for yourself:
export LANG=en_US.UTF-8
...jag har gjort så, d.v.s. bara för min vanliga användare...jag gissar att det är det som ställer till det.

/Håkan
MrDude
Besökare
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 apr 2010 18:31

Re: Svenska tecken..

Inlägg av MrDude »

Tack för hjälpen!
'export LANG=en_US.UTF-8' i .profiles löse problemet.
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Svenska tecken..

Inlägg av Nille »

Är det bara jag som använder sv_SE.utf8 om jag vill ha utf8?
Fördelen med svenska är bla att vissa manualer eller guider blir på svenska istället om det finns.
Men bra att det löste sig.
The more linux you go the slacker you get.