Slackware!?

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

amandus
Lärling
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 maj 2004 17:21

Slackware!?

Inlägg av amandus »

Har inte kört slackware på många år, jag undrar om det fortfarande är "dependency hell" när man installerar paket eller finns det något som hämtar paketen som tillhör automatiskt? Tidigare fanns det ett program som hette swaret. Och hur håller man sitt system uppdaterat? Lite info skulle sitta fint
//Bengt

Slackware-current 64 .
Arch Linux 64 Gnome.
Apple Mac OSX
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Slackware!?

Inlägg av Nille »

"Dependency hell" har aldrig funnits i Slackware utan det är något som tillhört rpm och deb distar.

I slackware är det rekommenderat att du kompilerar det du vill lägga till själv.
Kompileringen är inte svårt utan görs lättast med hjälp av SlackBuilds.
Det jag rekommenderar är att du använder SlackBuilds från SBo.
Jag rekommenderar även att du använder sbopkg som är ett program för att använda SlackBuilds från SBo.
Med sbopkg kan du söka lägga byggen i kö och bygga beroenden i önskad ordning samt önskat program med installation efter varje paket mm.
Det finns även src2pkg men det har jag inga erfarenheter av.

Angående att uppdatera slackware både i version eller officiella uppdateringar så görs det lättast med officiella slackpkg.

Alienbob, rworkman med flera har även färdiga paket om så skulle önskas.

Du kan fortfarande använda swaret eller slapt-get men jag rekommenderar inte den lösningen,
men om du absolut envisas om den biten så bör du använda bra källor som tex alienbob.
The more linux you go the slacker you get.
amandus
Lärling
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 maj 2004 17:21

Re: Slackware!?

Inlägg av amandus »

På min tid hämtade vi paket från linuxpackages.net och dom var ju inte alltid så bra.
//Bengt

Slackware-current 64 .
Arch Linux 64 Gnome.
Apple Mac OSX
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Slackware!?

Inlägg av Nille »

Precis och därför fick du problem.
Använd sbopkg istället, visst tar det lite tid att bygga paketen själv men det är det värt.
Till skillnad mot andra distar så slipper du dependecy hell och att den bygger mot onödiga beroenden vilket leder till att du alltid ökar din installation med beroenden du aldrig kommer behöva.
The more linux you go the slacker you get.