Lutris Esync

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Kawazu
Hacker
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 sep 2018 10:10

Lutris Esync

Inlägg av Kawazu »

Vi kör på ang Lutris fast en ny tråd :)

Hur får jag igång Esync i Lutris?
Filerna som nämns här finns ju inte och jag får bara 4096 när jag kör
https://github.com/lutris/lutris/wiki/How-to:-Esync

Kod: Markera allt

bash-5.0$ ulimit -Hn
4096
bash-5.0$ 
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Lutris Esync

Inlägg av Nille »

Jag spelar så sällan att jag inte brytt mig om att ändra permanent utan jag gör ett litet fulhack.

Kod: Markera allt

su -
ulimit -Hn 524288 && sysctl -w vm.mmap_min_addr=0
su - nille
lutris
Jag öppnar konsole i kde och använder su - för att bli root för att kunna ändra ulimit.
vm.mmap_min_addr=0 är något som wine kräver ibland för att fungera och löser "preloader: Warning: failed to reserve range 00010000-00110000" problem
Därefter byter jag användare till mitt normala konto och startar sedan lutris, förändringen gäller endast detta skal men öppnar för en lokal eskalering genom att man kan skriva exit för att bli root men jag vet inget som utnyttjar det av de spel jag kör i lutris.


https://github.com/zfigura/wine/blob/esync/README.esync
Den korrekta metoden att ändra ulimit permanent är att skapa /etc/initscript och lägga in värdet där.

Kod: Markera allt

# Set ulimit
ulimit -Hn 524288
# Execute the program.
eval exec "$4"
Du kan kolla "man initscript".
Det är även möjligt att sätta softlimit "ulimit -Sn" men det behövs inte då lutris gör det, softlimit kan användaren ändra själv så länge de inte överskrider värdet för hardlimit.
-n som måste ändras för esync är "the maximum number of open file descriptors".

Den korrekta metoden att permanent ändra vm.mmap_min_addr är att skapa /etc/sysctl.conf med innehåll

Kod: Markera allt

vm.mmap_min_addr=0
Problemet beror på värdet av CONFIG_MIN_MMAP_ADDR vilket ändrades för att skydda mot lokal eskalering av rättigheter.
vm.mmap_min_addr rekommenderar jag att du endast ändrar när det behövs och du ser felet
"preloader: Warning: failed to reserve range 00010000-00110000"
https://www.linuxquestions.org/question ... ost4220946
Egentligen så borde ändring av vm.mmap_min_addr endast krävas för 16-bit applikationer men vissa applikationer kräver det ändå.
The more linux you go the slacker you get.
Kawazu
Hacker
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 sep 2018 10:10

Re: Lutris Esync

Inlägg av Kawazu »

Oj tack så mycket för hjälpen och förklaringen vad allt gör, oftast får man "bara" ett kommando som man ska kopiera och det lär man sig inte mycket på :D
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Lutris Esync

Inlägg av Nille »

Om man inte är klar med vad kommandot gör så bör man inte exekvera det.
Därför är det bättre att förklara tydligt så de som är intresserade av lösningen förstår vad man gör och helst även varför.
Jag tycker det känns lite fel att posta kommandon och sedan endast hänvisa till RTFM, då är det bättre att den som redan läst postar en enkel beskrivning.
Att inte informera om eventuella följder som kommer med kommandona är endast oseriöst.
Behöver jag nämna att jag avskyr att läsa manualer även om jag blir tvungen lite då och då.
Utöver det så är vi så få på detta forum så jag försöker posta mer utförlig information i hopp om att fler hittar hit.
The more linux you go the slacker you get.