Promise FastTrack 133 Lite

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Promise FastTrack 133 Lite

Inlägg av nomicon »

Hejsan.

Har en nybyggd och fin server ståendes utan OS. I den sitter 2st 80Gbs diskar på ett Promise FastTrack 133Lite RAID 1 kontrollerkort.

Slackwareskivan hittar endast diskarna, hde och hdg, men jag vill ju gärna installera Slackware på RAIDen. Var kan jag finna drivisar för denna, har sökt google men ej funnit. har även prövat att boota med ataraid.i, raid.s osv, men den hittar inga raidenheter i /dev/ataraid när jag bootat från skivan :(

-Martin
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
Bulan
Besökare
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 mar 2004 00:09

Inlägg av Bulan »

Har du skapat en array i raidbioset?
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

Japp, det e klart och står markerat som "Functional".
Problemet är att Slackware inte verkar ha nån vettig drivis för det hela på cd'n :(
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
Rax
Besökare
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 mar 2004 12:07
ORT: Tvålsvarvning

Inlägg av Rax »

Jag hade precis samma problem fast med FastTrack100. Tog en del klurande innan jag fick igång det. Fick använda nån .i / .s som inte står med i listan man kan få fram när man bootar från CDn. Har för mig det var hela hemligheten.

Fast innan jag listat ut det hade jag redan börjat installera på /dev/hde efter lite våld med fdisk. Men det blev bara skit av alltihop. Hehe. Nu funkar det iai.
Excenox
Hacker
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 aug 2006 10:46

förklara

Inlägg av Excenox »

Rax skrev:Jag hade precis samma problem fast med FastTrack100. Tog en del klurande innan jag fick igång det. Fick använda nån .i / .s som inte står med i listan man kan få fram när man bootar från CDn. Har för mig det var hela hemligheten.

Fast innan jag listat ut det hade jag redan börjat installera på /dev/hde efter lite våld med fdisk. Men det blev bara skit av alltihop. Hehe. Nu funkar det iai.
Kan du förklara hur du gjorde vilken .i/.s som du använde

Tack på förhand
cjw
Allsmäktig
Inlägg: 340
Blev medlem: 19 apr 2004 12:25

Inlägg av cjw »

Promise IDE-RAID grejer är egentligen inte annat än en typ av mjukvaru-raid. Så är det för övrigt med de flesta IDE-RAID grejer. Det finns ett par hårdvaru-raid lösningar för IDE men de är svindyra och sällsynta. Därför har ATARAID-kort drivisar i princip övergivits i 2.6.x till förmån för mjukvaru-raid. Så använd kortet som vilka IDE-kontrollers som helst och skapa en mjukvaru-raid istället.
Det finns tydligen en drivis till Red Hat ifrån Promise. Men frågan är om den ens fungerar samt om deras implementering utav softraid är så mycket bättre än den befintliga i linux.
Slackad sedan 3.4 beta
Hedin
Lärling
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 feb 2006 21:28

Inlägg av Hedin »

Om det inte är en hårdvaru raid, så måste du göra som cjw säger.
Lättast med mdadm, tex så här för raid0

Kod: Markera allt

mdadm --create --verbose /dev/md0 --level=raid0 --raid-devices=2 /dev/sdb1 /dev/sdc1
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Det beror på om det är dualboot på maskinen eller inte om det är rätt att göra så.
The more linux you go the slacker you get.
granden
Allsmäktig Gudfader
Inlägg: 127
Blev medlem: 31 maj 2006 07:57
ORT: Allt som rör datorer

Inlägg av granden »

Nille skrev:Det beror på om det är dualboot på maskinen eller inte om det är rätt att göra så.
Dock är det nog rätt att göra så i detta fall, väldigt tveksam till att man kör dualboot på en server.
Dualboota Linux och *BSD då eller :)
Kanske kan få en rolig reaktion ifrån folk som nyttjar servern om det är databasserver eller liknande :D
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important stuff on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)"
Linus Torvalds (1996)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Jag tänkte mest på att Excenox inte talat om vad han använder sin maskin till.
Men på en server kör man inte dualboot.
Och med dualboot så tänkte jag på windows.
Men det finns ofta sätt att lösa även det.
Men jag håller med om att mitt inlägg inte förklarade hur jag tänkte.
The more linux you go the slacker you get.