mysql.sock

MySQL kan diskuteras här.

Moderatorer: Nille, Minime

Dartanjang
Lärling
Inlägg: 80
Blev medlem: 11 jan 2005 18:11
ORT: Jakt, Fiske, datorer,

mysql.sock

Inlägg av Dartanjang »

Jag blir knäpp på den här mysql.sock!!!

körde ju en ren installation av Slack 11 då med mysql, php, apache m.m.

försöker men får bara

Kod: Markera allt

ERROR 2002 (HY000): can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (2)
först så klagade den på att den inte fanns i /var/run/mysql men så såg jag att den fanns i /tmp så jag ändrade i my.cnf och vips så funkade det hela, kanon tyckte jag...

tänkte mig att testa http://gallery.menalto.com men orutinerad som jag är så har jag ju glömt lösenordet jag en gång satt!!!! ja slarvigt *skäms* så jag kommer så långt i installationen av gallery2 så att jag ska ange lösenord för mysql!!! jovisst, så jag letade reda på hur jag skulle göra för att reseta passw. så jag stängde ner mysql och nu när jag försöker att köra igång igen så får jag ovanstående fel.

Nån vänlig själ som har nåt tips ?

Filen fanns i /tmp men nu är den puts väck sen jag stängde ner :evil:
Slackwareberoende!
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Har mysql fungerat tidigare?
Om du läser dom första raderna i /etc/rc.d/rc.mysqld så ser du lösningen om det inte fungerat tidigare.
Annars posta din /etc/my.cnf om du använder någon.
Samt sök efter var mysql.sock om den ligger någon annanstans när mysql körs.
The more linux you go the slacker you get.
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Lösenordet till mysql, hittar du exvis i gallery2/config.php

Kod: Markera allt

$gallery->setConfig('setup.password', 'ditt_lösenord');
/Jens
Dartanjang
Lärling
Inlägg: 80
Blev medlem: 11 jan 2005 18:11
ORT: Jakt, Fiske, datorer,

Löst

Inlägg av Dartanjang »

Tackar för svaren... min lille son hittade resetknappen fram på datorn (jag hann inte med att stoppa honom), så efter att den startat om så fungerar det nu... ska ta och koppla ur den knappen men dom borde vara förbjudna!!!

Gallery fungerar finfint :D testade även att slänga på phpbb2 även det fungerar som en klocka, det här är ju kul

Förstår bara inte vart socketfilen kommer ifrån? någon som har lust att förklara, om den nu behövs när man ska starta upp mysql, men försvinner när man stoppar, hur går man då tillväga utifall man behöver starta om mysql?

Får nog ta och läsa på lite, gillar trial'n error metoden annars, skulle nog behöva dokumentera lite när man sitter och håller på, helt plötsligt fungerar det så kommer man inte ihåg riktigt vilken manöver man gjorde :oops:

// Johan
Slackwareberoende!
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

Du kanske har hört någon säga att "Allt i unix är en fil" ?
Sockets (Ett slags sätt att beskriva nätverksanslutningar) är också "filer", och mySQL använder en socket för att ta emot anslutningar (Man ansluter till en mySQL-server för att utföra kommandon på databaser).
Gissningsvis skapar mysqld själv denna socket när den har initierats och är redo att ta emot anslutningar.
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
Dartanjang
Lärling
Inlägg: 80
Blev medlem: 11 jan 2005 18:11
ORT: Jakt, Fiske, datorer,

Inlägg av Dartanjang »

Dukeman skrev:Du kanske har hört någon säga att "Allt i unix är en fil" ?
Sockets (Ett slags sätt att beskriva nätverksanslutningar) är också "filer", och mySQL använder en socket för att ta emot anslutningar (Man ansluter till en mySQL-server för att utföra kommandon på databaser).
Gissningsvis skapar mysqld själv denna socket när den har initierats och är redo att ta emot anslutningar.
Javisst "allt är filer" vilket jag tycker är underbart, tar ju 100 ggr längre att klicka sig fram till något grafiskt dito, samt plicka en massa bockrutor hit och dit.
:badgrin: :badgrin: klart som korvspad,, hade ju inte startat upp riktigt... slog ju bara kommandot mysql och så fick jag ju detta meddelande vilket inte är så konstigt haha och därför fungerade efter att min lille son tryckte på resetknappen... Nåja man lär sig alltid något av att mekka så här.
Slackwareberoende!