Asus L7000E series

Slackware på Laptop? Ställ era frågor här.

Moderatorer: Nille, Minime

lix
Hacker
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 feb 2006 15:26

Asus L7000E series

Inlägg av lix »

Hejsan,

Jag blev uppmanad att skriva lite om min kära laptop, och eftersom att den just är så kär, så tänker jag göra detta.

För några månader sen plockade jag upp en billig laptop, hade en femhundring över, och behövde något simpelt att koda på medans jag väntade på delar för min stationära. Hur som helst var är det en riktigt sliten laptop. Jag började med att försöka installera Windows XP. Detta resulterade i 20 minuters uppstart tid varje gång jag var tvungen att starta om, så skippade det. Sedan försökte jag med Windows 2000, tänkte att det skulle gå snabbare, vilket det gjorde, tills jag installerade alla drivrutiner samt brandvägg. Jag lät laptoppen ligga i ett par veckor efter installationen av windows 2000 på grund av skräcken att behöva starta den.

Imorse vaknade jag tidigt, och kände genast att något bra skulle bli av dagen. Jag vet inte hur jag fick tanken att installera linux på den, men så var det. Jag tog fram mina FC4 skivor som jag använt några månader tidigare för att installera om min server, men till min besvikelse så var Disk 1 spårlöst försvunnen.

Jag surfade in på fedora.redhat.com för att ladda ner den på nytt. Jag började nerladdningen och medans så kollade jag på systemkraven. Min laptop föll inte under kategorin "minsta rekomenderade", vilket gjorde mig ledsen. Så jag började söka efter något lite lättare. Jag fann tillslut Slackware, och med tanke på att jag använt Slax tidigare tänkte jag att jag lika gärna kunde ge det en chans.

Så nu sitter jag på denna underbara distrobution, och överväger att formatera min stationära med det.

==============================================='
System Model: L7000E series Notebook PC
BIOS: PhoenixBIOS 4.0 Release 6.0
Processor: Intel Celeron, ~440MHz
Memory: 128MB RAM
Page File: 294MB used, 52MB available
==============================================='

Det fungerar faktiskt väldigt bra. Hade lite problem med ljuder, samt att få internet att fungera som det skulle. Jag var rädd att jag bara skulle kunna köra 800x600 upplösning, men det flyter på i 1024x768! Jag rekomenderar starkt Slackware för gammla laptops.

http://felixlindstrom.com/DxDiag.txt.tar.gz för fullständing diagnos av systemet, kört under windows.

Tack för hjälpen att få saker att fungera! :D
_HG_
Hacker
Inlägg: 43
Blev medlem: 28 aug 2006 09:01

Re: Asus L7000E series

Inlägg av _HG_ »

Hej !

Även jag använder en bärbar ASUS-dator med Slackware.
Det är en ASUS L7200 med 366MHz Celeron, 160MB RAM och skärmupplösningen är max 800x600.
Jag använder Slackware 10.2 och datorn är betydligt snabbare nu än tidigare då M$-Windows 98SE var installerat.
Det enda problemet är att jag inte har fått ljudet att fungera ännu. Ljudkretsarna är Yamaha opl3.
Jag kommer även att ersätta M$-Windows med Slackware 11.0 i min stationära dator.

_HG_
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

En lspci skulle underlätta om du vill ha hjälp med ljudet.
Jag tror att alsa modulen snd-card-opl3sa2 fungerar men vet inte om den är inkompilerad i slackware default.
Men annars borde denna raden fungera för alsa-driver.
./configure --with-cards=card-opl3sa2 --with-oss --with-sequencer