kernel 2.6.17.4 och bcm43xx

Slackware på Laptop? Ställ era frågor här.

Moderatorer: Nille, Minime

Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Inlägg av MDKDIO »

Ser ut som det inte var meningen att detta skulle fungera till 100%.
Ju mer forum och annan info jag läser ju mer inser jag att min dator har ett chipset som inte är helt stabilt med de Linux drivrutiner som finns per i dag (ser dock lovande ut utvecklingsmässigt)

Kortet jag har listas som BCM4303 med lspci men med lspci -n så listas det som ett BCM4301 (lägger ut info senare)

Jag har testat med Kernel 2.6.17.4 och dess drivrutiner och läser man i kommentarerna till drivrutinerna i kerneln så är bl a ett problem med I/O känt med dessa chipset's
Dessutom har jag testat det Nille föreslog (Stort tack för hjälpen Nille)
och sedan med ndiswrapper (gör ett nytt försök vid tillfälle, ska installera om datorn först, för lat för att manuellt rensa den från allt som lagts till vid test)

Jag har via ndiswrappers hemsida och dess lista på supporterade chipset hittat igen samma chipset som mitt kort har men ingen av dessa drivrutiner har fungerat, i tillägg till detta är det ingen som rapporterat i listan om just den laptop jag har (Fujitsu Siemens Amilo D 1840W)

På sidorna till Linuxquestions förekommer det en del diskuterande kring denna maskin men inget daterat 2006 eller med 2.6.15 -2.6.17 Kärna

det tyska amilo-forumet (tror sidans adress var http://www.amilo-forum.de) hittar jag inte med min bristfälliga tyska särskilt mycke om WLAN på den laptop jag har.

Edit:
lspci ger detta
00:0b.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4303 802.11b Wireless LAN Controller (rev 02)
och lspci -n ger följande
00:0b.0 Class 0280: 14e4:4301 (rev 02)

/DIO a.k.a Jörgen
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Använd inte ndiswrapper när det finne en nativ rutin.
Den som jag installerade fungerar klockrent så du borde kunna få ditt att fungera som det ska.
Annars kan man som jag brukar göra köpe ett vanligt kort med mini pci på och slänga in det.
Men det du har ska fungera.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Inlägg av MDKDIO »

Tack Nille

jo då kortet fungerar enl tidigare men inte riktigt som jag vill (beror nog till stor del på min okunskap)
Som jag nämnde tidigare så har jag beställt kort (visade sig vara slut på lagret så ny best gjord i dag)

D-Link DWL-G650+ 802.11g som jag tänkte försöka få att fungera (kostade 199 Kr så det är värt ett försök)

Jag ska få fart på Broadcom kortet också så det fungerar som jag vill. Jag ger inte upp så lätt :-)
Har trots allt väntat i drygt 2 år på drivare till Linux (kört en helg med Wintendo på maskin just för Wlan för 2 år sen)

/DIO
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Jag köpte ett atheros kort för 199kr som har mini pci och fungerar i slackware.(onboard under en kåpa i aluminium)(köpte det hos klas olsson)
Men ditt ska också fungera.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Inlägg av MDKDIO »

Testade med static IP
Och det fungerar hur fint som helst (med 2.6.17.4 kärnans standard drivare)
rc.wireless.conf och rc.inet1.conf och allt utom iwconfig ethx enc open fungerar vid uppstart (måste alltså fortfarande köra iwconfig ethx enc open + ifconfig ethx up)
Men i övrigt fungerar det med 11Mbit/s

Dessutom har jag funnit ett projekt för WLAN rel till bcm och andra chipsets som ser lovande ut (samtidigt som informationen även där bekräftar problem med att få behålla ethx up i samband med dhcpcd ethx)

Devicescape och detta hittade jag via Linuxquestions Native Broadcom wireless driver and Devicescape stack HowTo Jag har dock inte testat detta än.
Dessutom noterade jag att 2.6.18-rc1 och rc2 har en del uppdateringar gällande bl a bcm43xx + att i flera forum säger en del att dom väntar på 2.6.18
Som sagt, det finns hopp

Någon som har en idè om hur jag får iwconfig ethx enc open att fungera vid uppstart?

/DIO a.k.a Jörgen
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Kan du inte bara lägga till det i rc.wireless
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Inlägg av MDKDIO »

Gjorde det men det ser inte ut som det fungerar
Måste iaf köra cmd's enl tidigare för att kortet ska fungera

/DIO a.k.a Jörgen
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Kolla vad den klagar på när den ska starta det under boot? (kanske saknar full path till kommandot)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Inlägg av MDKDIO »

Det enda som datorn klagar på är rel till ljudet (alsa) (Alltid gjort även om ljudet fungerar)
+ nått om antalet CPU (aldrig sett tidigare men troligen nått jag kompilerat fel)

Ska se mer på detta till veckan.

Återkommer med info om exakta felmeddelanden + vad som är lagt till i respektive fil i händelse av att jag gjort fel (även om jag inte får något felmeddelande)

/DIO a.k.a Jörgen
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)