Slack 12.0 på hp pavillion dv9000

Slackware på Laptop? Ställ era frågor här.

Moderatorer: Nille, Minime

toz
Hacker
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 okt 2003 22:49

Slack 12.0 på hp pavillion dv9000

Inlägg av toz »

Jag installerade 12.0 nyss, fick lova att bota dvd:n med huge.s kunde inte köra hugesmp.s, min fråga är:
kan jag ta ner senaste kerneln från kernel.org och kompilera för 64bits smp stöd eller slutar alla program att fungera då C-kompilatorn kanske blir ledsen vad vet jag ?
Slutligen någon annan som fått fart på linux med denna hårdvara? verkar vara ganska mycket "hp-snik-special" hårdvara i denna burk.
2,4Ghz och en bryggare från krups.
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

det räcker inte att du kompilerar om kernel för 64-bitars arkitektur för att du ska få ett så kallat 64-bitars system.
Hela resten av slackware (libs, program) är kompilerat för i486 (?) och fungerar enbart med en 32-bitars kärna, även om du har en processor med exempelvis AMD64-extensions.

SMP å andra sidan är trevligt att ha om du har en processor med flera kärnor, och här är det en bra idé attt byta kernel. Se till att kompilera in stöd för alla dina enheter (eventuellt som moduler för att underlätta vid problem med suspend).
SMP väljer du under "Processor Type and Features" i kernelkonfigurationen.
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
toz
Hacker
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 okt 2003 22:49

Inlägg av toz »

Ok, tack för det snabba svaret, det var nästan det jag misstänkte. Jag har en AMD Turion 64 X2 TL-60 professor i min burk som skall vara 64bitarskapabel vad jag förstår, och även ha dubbla kärnor (i windows så dyker det upp dubbla CPU-staplar i taskmanager allafall).
Finns det någon annan dist som har allt färdigt med program kompilerade för 64bits skulle vara kula att prova bara, fast självklart så vill jag ju helst ha slackware, blev bara lite lack när smphuge kerneln inte ville bota upp bara så där.
Men men jag får väl ta och kompilera ihop en engen kärna och välja in smp, jag prioriterar stabilitet och kompabilitet före über-prestanda om man nu skulle märka någon skillnad. :roll:
2,4Ghz och en bryggare från krups.
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

http://www.slamd64.com/
Det är en port av Slackware till AMD_64. 12.0 är släppt för den plattformen.

/Jens
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Själv har jag lekt lite med http://www.bluewhite64.com även den bygger i grunden på slackware men med skillnad att den är enbart 64bit (på både gott och ont).
The more linux you go the slacker you get.