Slackware 64bit - Dell latitude e6500

Slackware på Laptop? Ställ era frågor här.

Moderatorer: Nille, Minime

Doktorn
Besökare
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 jan 2009 03:41

Slackware 64bit - Dell latitude e6500

Inlägg av Doktorn »

Haj slackare.

Jag har använt Slackware i någon månad nu, allt går verkligen super men jag har problem när jag ska installera det på min laptop (se ämne). Själva installationen är inga problem, kan den i sömnen - men det är mitt trådlösa nätverkskort, som bara fungerar i 2.6.26 eller högre och eftersom jag har 4GB RAM vill jag köra 64bits versionen (http://www.slamd64.com/) men Slamd64 skeppas med 2.6.24.5.

Så för att komma till saken, är det bara att ladda ner senaste kerneln till ett usb minne eller något och bara kompilera direkt på 2.6.24.5 eller är det en massa dependecies jag måste ha för att komma upp till den senaste kerneln.



Jag har Aldrig uppdaterat kerneln för hand.. än. Så jag uppskattar om man kan få lite tips eller guidening, jag har googlat runt lite och har några step-by-step som verkar vara bra att följa men jag är idel öra på era åsikter.





Tack på förhand

/mathias
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Re: Slackware 64bit - Dell latitude e6500

Inlägg av hakan »

Hej!
Vet inte om du sett detta...
http://hakan.slackware.se/linuxkarnan/linuxkarnan.html
..använd den config-fil som du redan har (för 2.6.24.5), du måste lägga in modulen för ditt trådlösa kort, så kolla innan vilken den är så du får med den, när du sedan "Save and exit" kommer du att se vilka moduler som ev. inte finns eller bytt plats i den nya kärnan...är det någon av dem du "måste ha" får du leta upp dem igen.

Som du kommer att märka finns det c:a en "triljon" alternativ, men ta tid på dig när du utforskar detta första gången och nöj dig med om du hittar din "trådlösa" modul. (förmodligen under "Network device support").

Kom ihåg...att om du klarar att fixa en ny kärna på första försöket...då blir du historisk. ;)

/Håkan
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Slackware 64bit - Dell latitude e6500

Inlägg av Nille »

Slamd64 12.2 kommer vilken dag som helst och är just nu 12.2RC1.
Så installera current nu eller vänta några dagar tills den skarpa releasen kommer.
The more linux you go the slacker you get.