nagra sma problem

Slackware på Laptop? Ställ era frågor här.

Moderatorer: Nille, Minime

inc
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 jan 2012 11:42

Re: nagra sma problem

Inlägg av inc »

ok tackar jag ska göra ett försök :D
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: nagra sma problem

Inlägg av Nille »

inc skrev:yterligare en fråga ./ när systemet "freezes" vart kan jag läsa vad som hände ?
För att kunna svara på detta så krävs betydligt bättre beskrivning av problemet.
Hur gör man för att återskapa detta?
Vad händer och vad förväntade du dig skulle ske?
Vad menas med "freezes"?
Du har inte bara massa damm mm i cpu fläkten eller något annat som orsakar överhettning?
The more linux you go the slacker you get.
inc
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 jan 2012 11:42

Re: nagra sma problem

Inlägg av inc »

jo när det händer så är datorn varm fläcktarna går men jag blåser rent datorn varje vecka,
nu plockade jag isär skiten men det är inget damm i alls :/ tyvär.

när det händer så går det att röra musen men det går inte att trycka på något och det går inte att stänga av om man inte håller ner powerknapen "länge"

det jag undrade var mest om det är som i winshit att det finns en logg som visar på vad som hände just då som går att kolla på så att man har en möjlighet att hitta vad som kan vara fel.

och en lite sak innan jag prövar att kompilera en ny kärna :s jag instalerade 2.6.27 kerneln först och ändrade om till 2.6.38.4 som nu ska ändras till 3.1.
men nu finns det 2 rc.modules en med defult och en med den nya dvs 2.6.38.4
samt 2 kernels

/# cd /boot/
README.initrd boot.0800 config-huge-2.6.38.4 slack.bmp
System.map boot_message.txt diag1.img vmlinuz
System.map-generic-2.6.37.6 config diag2.img vmlinuz-generic-2.6.37.6
System.map-generic-2.6.38.4 config-generic-2.6.37.6 initrd-tree/ vmlinuz-generic-2.6.38.4
System.map-huge-2.6.37.6 config-generic-2.6.38.4 initrd.gz vmlinuz-huge-2.6.37.6
System.map-huge-2.6.38.4 config-huge-2.6.37.6 map vmlinuz-huge-2.6.38.4


cd /usr/src/linux/kernel /usr/src/linux
linux/ linux-2.6.37.6/ linux-2.6.38.4/

antar att allt detta är på plats på ett eller annat sätt vad kan jag ta bort från mit system för att underläta att det inte pekar på fel saker samt för att få mer plats på min stackars lilla 60giggare ? för jag antar att jag i alla fall har massa info från defult-huge kerneln samt från min nya eller ?
inc
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 jan 2012 11:42

Re: nagra sma problem

Inlägg av inc »

Samt kom ihåg LOCALNAMNET från General setup” > “Local version. Oftast brukar den heta "smp" eller liknande.
vad menade du med detta :s
eXpander
Hacker
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 sep 2011 00:41

Re: nagra sma problem

Inlägg av eXpander »

Jag skulle nog inte ta bort några kernel-filer från systemet överhuvudtaget innan jag kompilerar den nya. Om det nya skiter sig så kan du alltid gå tillbaka till den gamla kernel-versionen (du får ju alternativen under uppstarten av Lilo, där du väljer vilken kernel du vill köra). Dessutom ska du inte ta bort de gamla kernel-headerns eftersom glibc är kompilerad mot standard-kerneln som följer med Slackware.

LOCALNAMNET är den sträng som du ser efter versionsnamnet, den kan du se om du skriver:

uname -r

Har du ingen sträng efter versionen så har du en tom sträng och du behöver då inte bry dig om localnamnet.
inc
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 jan 2012 11:42

Re: nagra sma problem

Inlägg av inc »

ok jag fick vissa error vid upstart :D

kernel panic - not syncing VFS Unable to mount root fs on ??wn-block 8,2
pid:1 comm: swapper not tainted 3.1.8 #1
panic+0x9b/0x1a2
? printk+0x41/0x45
mount_block_root+0x25d/x45
mount_root+0xa0/0xa4
prepare_namespace+0x1a9
kernel_init+0x140/0x150
kernel_thread_helper+0x4/0x3a4
? start_kernel+0x3a4/0x3a4
? gs_change+0xb/0xb

sedan stannar den säger det dig något eller ska jag ta bort och kompilera om ?
eXpander
Hacker
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 sep 2011 00:41

Re: nagra sma problem

Inlägg av eXpander »

Ja, du får skapa en initrd och lägga till den i din lilo:

cd /boot
mkinitrd -c -k 3.1.8 -m ext4

om det inte var kernel 3.1.8 så ändrar du den till den version du kompilerade samt annat filsystem om du inte använder ext4.

Lägg till raden initrd = /boot/initrd.gz i din lilo, ungefär såhär ska det se ut:

image = /boot/kernel-3.1.8
root = /dev/sda2
initrd = /boot/initrd.gz
label = kernel_3_1_8
read-only

Sedan kör du:
lilo
inc
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 jan 2012 11:42

Re: nagra sma problem

Inlägg av inc »

Fan va nice hade du varit här hade du fått en kram 8)
har ljud både högtalara och hörlurar
har tappat trådlösa men det ska nog gå att fixa

Det var ett trevligt skript hur lär man sig sådant jag har försökt att använda linux i kanske 5 år (till och från med olika resultat) oftast har det gått åt hvete men i alla fall har dock bestämt mig för att aldrig mer använda winshit så jag måste börja förstå vad det är jag sysslar med och slackware verkar ju vara ett bra system att använda skripten är överskådliga och förståliga. + i kanten till er här på forumet hjälpsamma och pedagogiska tackar.
men finns det några bra böcker eller sidor man kan kolla på för att förstå mycket av det som ni har hjälptmig med är fortfarande oförståliga att läsa och se felen med lspci och liknande samt att fatta att det bara är att skapa en
.asoundrc är rena grekiskan.
eXpander
Hacker
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 sep 2011 00:41

Re: nagra sma problem

Inlägg av eXpander »

Nice att det löste sig, anade tidigt att det var ett kernel-problem.

Mina kunskaper har jag faktiskt fått genom mycket trial and error. Har inte läst en bok eller något, utan när problem dyker upp så googlar jag upp lösningar och läser mycket på forum samt rådfrågar folk från Slackware irc-kanal där det finns sjukt duktiga människor. Jag har väl installerat om Slackware ett tio-tal gånger innan jag fick det att funka.

Så experimentera själv, och våga FÖRSTÖRA systemet skulle jag väl rekommendera om du verkligen vill lära dig något. Det är från sina egna misstag man lär sig, inte från en bok.
inc
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 jan 2012 11:42

Re: nagra sma problem

Inlägg av inc »

haha ja förstöra system är jag ju expert på.
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: nagra sma problem

Inlägg av Nille »

inc skrev:haha ja förstöra system är jag ju expert på.
Vilken tur att det alltid går att fixa till utan att göra en ominstallation.
Mitt råd är att vill du lära dig så hitta det som strular och ordna det, ta aldrig genvägen och installera om.
Själv har jag fortfarande en dator som kör min första linux installation.

Om du har virtualiseringsstöd i processorn så kan du leka med en virtuellt installation så slipper du sabba din riktiga.
Nästa gång du kompilerar en kärna själv så rekommenderar jag att du gör det utan skript då det är lärorikt.
När man kompilerar en linux kärna så kan man även kompilera in det stödet du behöver direkt i kärnan vilket tar bort behovet av en initrd.
Du måste våga göra fel för att lära hur det ska utföras.
Och om något uppstår så kommer du med största sannolikhet hitta en lösning om du söker på tex google.
Men du kan även fråga här :)

Angående ditt trådlösa nätverkskort så använde det modulen ath9k
The more linux you go the slacker you get.
inc
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 jan 2012 11:42

Re: nagra sma problem

Inlägg av inc »

jo det är sant jag har ju facktisk instalerat gentoo minimal några gånger men och det är ett stort men det är inte ricktigt min grej har prövat 5 gånger och lyckats med X en gång men om ett tag ska jag la kunna lösa det även med slack.


och jag lyckades nog kompilera kärnan utan att ta med ath9k vilket ju har gjort det lite fel men jag ska köra en ny menuconfig om jag kommer på hur köra in en liten nvidia förhopningsvis utan att döda min xorg.conf (igen) sedan ska jag nog blåsa systemet igen och göra om så kanske jag tar och prövar utan skript eller så. men vi får se .

många gånger när jag har prövat linux så har jag haft ny fin hårdvara och ofta det nyaste vilket inte har gjort saken så lätt alla gånger . men tack i alla fall!

Slackware känns rätt på något sätt
inc
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 jan 2012 11:42

Re: nagra sma problem

Inlägg av inc »

Hum nu kommer det en mer klurig fråga (kanske)
när jag körde dena maskin med windows så gick det inte att instalera NVIDIAS drivare från nvidia utan man var tvungen att köra acer patchade nvidia-drivers för att just dessa nvidia 540m kort som sitter i timelineX byggs på licens av acer :(

har försökt instalera nvidia drivers nu dvs nuevo-blacklist reboot nvidia-kernel +det andra libbla som står att man måste ha sedan nvidia-drivers fixat över
10-nvidia.conf till /etc/rc.d/ kollat att allt stämer i configen kört nvidia-config men tro det eller ej när jag bootar ut så får jag lite error 8) för ovanlighetens skull

to make sure that you have the latest version.
[ 98.369] Markers: (--) probed, (**) from config file, (==) default setting,
(++) from command line, (!!) notice, (II) informational,
(WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.
[ 98.371] (==) Log file: "/var/log/Xorg.0.log", Time: Wed Jan 11 17:45:44 2012
[ 98.371] (==) Using config directory: "/etc/X11/xorg.conf.d"
[ 98.372] (==) Using system config directory "/usr/share/X11/xorg.conf.d"
[ 98.373] Parse error on line 2 of section InputClass in file /etc/X11/xorg.conf.d/10-nvidia.conf
"ÀÂ^?" is not a valid keyword in this section.
[ 98.374] (EE) Problem parsing the config file
[ 98.374] (EE) Error parsing the config file
[ 98.375]
Fatal server error:
[ 98.376] no screens found
[ 98.377]
Please consult the The X.Org Foundation support
at http://wiki.x.org
for help.
[ 98.379] Please also check the log file at "/var/log/Xorg.0.log" for additional information.
[ 98.380]

jag kollade lite på nätet men har inte ricktigt hittat något som funkar och då kom jag att tänka på detta med acer och deras licens kan det vara så att inte linux drivarna funkar heller så ska jag skicka denna dator ut genom fönstret och skafa mig en lenovo !!!
eller har jag missat något ?
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: nagra sma problem

Inlägg av Nille »

Angående nvidia:s proprietära drivrutin så måste du kompilera om den mot nya kärnan.

Ditt trådlösa borde ligga under
Device Drivers > Network Device Support > Wireless LAN > Atheros Wireless Cards > Atheros 802.11n wireless cards support
Rekommenderar även att du väljer ATH9K_RATE_CONTROL (Atheros ath9k rate control)
Fast detta är från 2.6.38.7 men borde inte skilja något speciellt.
Men jag tycker att den borde finnas redan då du använde en .config från original kärnan.
The more linux you go the slacker you get.
inc
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 jan 2012 11:42

Re: nagra sma problem

Inlägg av inc »

Mja jag kollade menuconfig och den skulle ligga som modul men jag körde modprobe det hjälpte inte.
Angående Nvidia så kompilerade jag den mot 3.1.8 kärnan så det ska stämma det jag hittade var ju att antingen så var det fel version men 290.1 måste ju funka modelen är ju ny.
Eller att det inte stöddes av kortet. Vilket ju skulle kunna vara det jag kände angående acer licens
Jag pratade med acer suport när jag körde Windows det var dom som sa att jag var tvungen att använda drivarna från acer.com och att det inte gick med nvidias original :s