Spel under slackwarelinux

Diskussioner rörande www.slackwarelinux.se ställs här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

hasseman
Lärling
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 okt 2003 19:17

Inlägg av hasseman »

thorgal skrev:Problemet yttrar sig som så att vilken modline jag än slänger in i libvga.conf så får jag ändå inte högre horizontal hertz en 30-40 qw (mqwcl). I ett testprog som man får med svga så har jag lyckats fått 55 hertz (horizontal). Angående mplayer (gmplayer) så har jag haft problem att få filmerna att se lika "bra ut" som i windows.
Jag trots din i sammanhanget relativt dåliga skärmuppdateringsfrekvens skeptisk till hurvida du märker att spel flyter dåligt på grund av att skärmen uppdaterar sig för långsamt. Om du t.ex spelar playstation eller kollar på film på en herdelig tv så är skärmuppdateringsfrekvensen genom PAL standard 50 hertz och här märks det inte att det på något sätt är för dåligt. Ntcs vilket är amrekansk standard använder sig av 60 herts och är i sammanhanget ett specialfall. 50-55 frames per secound vilket skärmen i ditt fall stödjer ser jag inte som något problem. Är du HELT säker på att drivrutinerna till grafikkortet är laddade som de skall? om jag t.ex öppnar shell och skriver

Kod: Markera allt

lsmod
så dyker bla agpgart och nvidia upp som laddade moduler. Altså agpgart bör laddas om du har ett nyare grafikkort och nvidia modulen laddas i mitt fall då jag har ett graffikkort från nvidia.

//hasseman
Thorgal
Besökare
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 nov 2003 00:57

Inlägg av Thorgal »

Alltså grejen är att jag får bra fps (77) men det blir ju jätte jobbigt för ögona att spela mycket i 30 hz.
rymdninja
Besökare
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 okt 2003 17:43

Inlägg av rymdninja »

spana in http://www.linuxgaming.tk
En nystartad site om spel i linux. Är det inte bättre att sammla alla erfarenheter på ett ställe?
Det kanske gå att skapa en slackware avdelning där om det nu är så särskilt med slack??

--Rymdninja
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

rymdninja skrev:spana in http://www.linuxgaming.tk
En nystartad site om spel i linux. Är det inte bättre att sammla alla erfarenheter på ett ställe?
Det kanske gå att skapa en slackware avdelning där om det nu är så särskilt med slack??

--Rymdninja
Det håller på att skrivas dokumentation på svenska.
Vilket är behövligt. Det är även en fråga om att pusha för Linux. I synnerhet för
Slackware.

/JO
Chris64
Besökare
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 okt 2003 15:07

Re: Spel under slackwarelinux

Inlägg av Chris64 »

hasseman skrev:Hittar ingenting som rör detta specialintresse. Inte under slackware.se/dev ->articklar och heler inte här i forumet. Många gånger är det detta som tvingar personer tillbaka till eventuella dualboot lösningar eller tom tillbaka till windows för gott. Detta är således inte att förakta.

Det finns spaltmeter med information och problem som rör detta:

Wine/winex problem/installation/konfiguration under slackware ,spel under wine/winex problem/installation/konfiguration under slackware. Vad är en port och hur går installationen till. Det finns alltså hur mycket som helst!!! Ofta är lösningarna komplicerade , informationen svår att få tag på och ofta på utlänska språk. (engelska/tyska)

//hasseman

Jag kör också dual boot på grund av spel. Visst det finns spel för Linux men de flesta spel går bättre på windows på grund av att drivrutinerna är sämre i linux i alla fall för mig äger ett radeon 9700 och kan lätt säga att windows drivrutierna är ljusår bättre än ATI Linux drivrutiner. :?
hasseman
Lärling
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 okt 2003 19:17

Inlägg av hasseman »

Chris64 skrev:windows drivrutierna är ljusår bättre än ATI Linux drivrutiner.
Tyvärr har jag nog fått samma uppfattning även om jag inte själv har någon erfarenhet av Radeon vs Linux. Jag vet bara att Nvidia vs Linux fungerar oförskämt bra :) Hoppas på att ta död på tabun "Linux är inget Spel-os" för vissa saker funkar jätte bra, andra acceptabelt. Vissa problem kan kringås med wine till exempel, även om det inte ger otrolig prestanda så kan det i många fall vara fullt tillräckligt. (starcraft, Wc3, Cs ,Diablo1,2 mfl).

//hasseman
rebewt
Lärling
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 okt 2003 00:43

Inlägg av rebewt »

wc3 och diablo spelen fungerar ju helt utmärkt i winex 3.1 :)
hasseman
Lärling
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 okt 2003 19:17

Inlägg av hasseman »

rebewt skrev: wc3 och diablo spelen fungerar ju helt utmärkt i winex 3.1 :)
Jodå likväl som i wine20031016 med enda skillnaden att wine inte kostar pengar vilket gör den mer intressant att beskriva. Det är sant att winex 3.1 har bättre prestanda gnom sitt utökade directx stöd men är i grund och botten en "costum made" wine.

Tanken är ju att nybörjare som kommer till linuxvärlden (oavsett vilket forum de söker sig till) skall kunna få igång dedär spelen som man håller så kärt för att inte bara återvända till sina "pyttemjuka fönster" igen.

//hasseman