Spel under slackwarelinux

Diskussioner rörande www.slackwarelinux.se ställs här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Som administratör på bbs.linux.se, ser inte jag något problem.
Huvudsaken är att alla är överens. Tror nog att även "mb" bör vidtalas som
varandes innehavare av bbs.linux.se.
Personligen är jag öppen för ett samarbete, mellan de bägge forumen.

/jenso
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

hasseman skrev:Jag börjar med att kolla upp vad det rent praktiskt krävs för att följa standard GPL/copyleft. Detta kan ju i vilket fall som helst vara en bra idé. Jag kollar sedan upp vad övriga inblandade på bbs.linux.se känner och tycker om att kanske släppa faq-howtos i form av dokument även här.

Om vi nu ponerar att jag nu skulle släppa en del articklar här så föreslår jag att vi/ni gör iordning en "spel under slackware" avdelning under slackware.se -> articklar. Och att vi/ni rent praktiskt ordnar ett konto.

I övrigt är jag i full fart med en omfattande spelinriktad wine howto/faq på svenska. Jag utvecklar denna under bbs.linux.se -> faq-spel devel.

//hasseman
En sektion kan göras, inga problem... Kanske som en länk från menyn som heter "Spel i Linux" eller dylikt, som sedan direkt länkar till en "mittenruta" som listar upp artiklarna, som man sedan klickar in sig på för att läsa.. Defeniera konto? Enklast är att jag i koden för detta gör så att din användare kan posta artiklar i "Spel i Linux" eller dylikt.

-martin
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
slayman
Hacker
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 okt 2003 21:51
ORT: allt

Inlägg av slayman »

hasseman skrev:
slayman skrev:då tipsar jag om det alldeles utmärkta "icke-portade" utan direktutvecklade för både win & linux; Wolfenstein Enemy Territory.

funkar hur jävla bra som helst hos mig.

finns på fragzone.se
Jag vet att det finns en del spel till linux som är portade/skrivna för linux. RTCW,NWN,Q3,unreal tournament,unreltournament2003, AA , tuxracer med många fler...för din upplysning.Jättebra spel,värkligen men hur man än vänder och vrider på dethela så kommer ovillkorligen wine in i bilden.

cs,starcraft,diablo,wC3 är ju otroligt bra spel som ingen vill missa.

Och om man tror att bara för att ett spel är portat eller för den delen skrivet för linux så funkar det klanderfritt och att inga problem uppstår så får man nog ta och tänka om....

hursomhelst så är jag för en Spel avdelning här i forumet.

//hasseman
jag menade ju inte att bara för att det finns i linux-version så är det 100% buggfritt, spelet jag snackade om har det ju redan släppts 2 patchar till både win & linux v. om jag inte minns fel. jag menade bara att portningar sällan slår originalet på originalplattform.
hasseman
Lärling
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 okt 2003 19:17

Inlägg av hasseman »

nomicon skrev: En sektion kan göras, inga problem... Kanske som en länk från menyn som heter "Spel i Linux" eller dylikt, som sedan direkt länkar till en "mittenruta" som listar upp artiklarna, som man sedan klickar in sig på för att läsa.. Defeniera konto? Enklast är att jag i koden för detta gör så att din användare kan posta artiklar i "Spel i Linux" eller dylikt.

-martin
Roligt att det finns intresse, helt klart. Är för stunden uppe i ett progekt som tar upp större delen av min tid. Jag säger till när jag har talat med medlemmarna på linux.se och känner mig redo (början av november känns relaistiskt för min del). Tillsvidare så kanske man skall titta efter ytterligare någon person som framförallt har intresset och är glad i att skriva. Jag menar så att det är någon mer än jag som underhåller spel-delen med articklar och dylikt som man kan vända tankar med.

//hasseman
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

hasseman skrev:
nomicon skrev: En sektion kan göras, inga problem... Kanske som en länk från menyn som heter "Spel i Linux" eller dylikt, som sedan direkt länkar till en "mittenruta" som listar upp artiklarna, som man sedan klickar in sig på för att läsa.. Defeniera konto? Enklast är att jag i koden för detta gör så att din användare kan posta artiklar i "Spel i Linux" eller dylikt.

-martin
Roligt att det finns intresse, helt klart. Är för stunden uppe i ett progekt som tar upp större delen av min tid. Jag säger till när jag har talat med medlemmarna på linux.se och känner mig redo (början av november känns relaistiskt för min del). Tillsvidare så kanske man skall titta efter ytterligare någon person som framförallt har intresset och är glad i att skriva. Jag menar så att det är någon mer än jag som underhåller spel-delen med articklar och dylikt som man kan vända tankar med.

//hasseman
Okej.. Koncentrera dig på det projekt du är aktiv i just nu, jag vet själv hur platt en pannkaka kan bli om man ger sig in i mer än vad man klarar av / har tid till :) Utrymmet finns för dig att haka in Spel-sektionen, och jag kommer att knåpa ihop något vackert åt dig när det blir aktuellt.

Det låter sunt att det inte bara är du som är involverad i detta. Du har säkert ett bra & befintligt kontaktnät att utnyttja för detta.

Men som sagt. Säg till när något är aktuellt så tar vi det då.

-martin
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
hasseman
Lärling
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 okt 2003 19:17

Inlägg av hasseman »

Det är skönt att ni är så bra att ha och göra med. Jag säger somsagt till när jag är redo så talas vi vid lite närmare ang detta.

Dock är det så att mitt befintliga kontaktnät inte är så stor på denna fronten. Folk väljer i allmänhet inte linux som spelplattform av den enkla anledningen att det är för krångligt. Det finns inte tillräckligt med lättilgänglig information helt enkelt. vi får titta oss om efter ytterligare någon på lite olika håll. Det är ju ingen panik....enda skillnaden är att articklarna blir stereotypiska för just mig pga mitt sätt att formulera mig och det att utvecklingen inte går lika snabbt frammåt.

//hasseman
Routh
Lärling
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2003 12:54
ORT: Flugfiske, innebandy, linux & datorer

Inlägg av Routh »

Hasseman! Var det du som tänkte göra en QW-howto? Jag har jätteproblem med att få igång det =(
hasseman
Lärling
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 okt 2003 19:17

Inlägg av hasseman »

routh skrev:Hasseman! Var det du som tänkte göra en QW-howto? Jag har jätteproblem med att få igång det =(
Stämmer bra men det kommer att bli uppskutet. Jag Lade om strategin eftersom wine dels föll mingsälv bättre i smaken och för att det är än mer behövligt. Det finns alltså en hel massa howtos ang Quake World. Har för mig att jag postade en kanonlänk att läsa tillsvidare under din tråd på bbs:en (linux.se). Det kommer säkerligen att dyka upp en sådan (gillar det nämligen själv) men det kommer att dröja lite. Posta dina felmedelanden/problem under befintlig tråd (linux.se) så kanske vi kan lösa det.

//hasseman
hasseman
Lärling
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 okt 2003 19:17

Inlägg av hasseman »

Nu är jag redo att lägga lite energi på dokumentation....*puh* Det är inte det roligaste men jag börjar med att göra pdf:er på Q3,UT,UT2003, NWN, RTCW, Serious sam the 2:nd encounter....fler kommer att fyllas på efterhand men det är iaf en start. En rykande färsk och gedigen wine howto på svenska har jag allt matrial till men det skall sammanställas och finliras lite. Howto på Starcraft/Broodwar vs wine och Cs vs Wine är väl saker som jag har tillräckligt med matrial och kunskap att sammanställa howtos till men har inte hunnit hela vägen fram så att säga.

Ett önskemål vore att även kunna lägga upp olika konfigurationsfiler till de olika spelen samt patchar. Detta kommer att bli ett måste om vi skall blanda in wine i bilden och kunna ge fullgod support.

Jag är intresserad av "hasseman@slackware.se" så Pm:a över info om hur jag skall gå tillväga för att lösa det där lilla praktiska du vet.

Jag har pratat med "mb" på bbs.linux.se och han ser inga samarbets problem mellan forumen så på den fronten är det grönt. och du ser givetvis inga problem med att jag postar eventuella länkar i bbs.linux.se så......

Gör du det där lilla magiska så kör vi igång :)

//hasseman
Thorgal
Besökare
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 nov 2003 00:57

Inlägg av Thorgal »

hasseman skrev:Det finns alltså en hel massa howtos ang Quake World. Har för mig att jag postade en kanonlänk att läsa tillsvidare under din tråd på bbs:en (linux.se).
Det där vet jag inte om jag kan hålla med om. Den how-to:n du postade är från 1998 och tar inte alls upp så myclet ingående tex hur man ställer om hertzen i svga mode (vilket jag inte har fått och funkat klokt ännu) Så en ingående how-to om qw skulle säkert göra många tacksama.
hasseman
Lärling
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 okt 2003 19:17

Inlägg av hasseman »

thorgal skrev:Det där vet jag inte om jag kan hålla med om. Den how-to:n du postade är från 1998 och tar inte alls upp så myclet ingående tex hur man ställer om hertzen i svga mode (vilket jag inte har fått och funkat klokt ännu) Så en ingående how-to om qw skulle säkert göra många tacksama.
Om howton är från år 1998 eller 2003 har ingen som helst betydelse eftersom Qw/Q1 inte är någon ny företelse direkt. Jag tycker att den absolut känns gedigen, proffsig och visst det ingående beskriver olika problem. (48 sidor q1,qw,q2 med relaterad faq)

Ställa in hetzen i svga mode? Alltså skärmuppdateringsfrensen för skärmen vid användandet av en VC (virtual console) i X. Det är väl ändå i din xfree86.conf som du avgör hur ofta skärmen skall uppdatera sig. Sedan om du har dålig fps (q1/q2 laggar hackar flyter dåligt etc) så kan det närmast härledas till att du inte har installerat dina drivrutiner till grafikkortet på ett riktigt sätt och förfarandet för det tas av naturliga skäl inte upp i en Q1/Q2 howto (Även om felsymptomen absolut borde tas upp och hänvisas till resp grafikkorts tillverkares howto)

Jag kommer iaf inte i dagsläget att lägga ner någon energi på Q1,Q2,Qw efersom det finns en befintlig gedigen howto på swenska och på 48sidor vilken duger aldeles utmärkt. Så är du inte nöjd med den befintliga howton så får du väl göra en själv eller med författarens tillåtelse ändra den befintliga.

Howton finns för övrigt för allmän beskådning på:
Engelska:
http://www.linuxquake.com/howto/
Svenska:
Kommer inte riktigt ihåg men thorgal kanske kan posta länken



//hasseman
Thorgal
Besökare
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 nov 2003 00:57

Inlägg av Thorgal »

hertzen i svga ändra man i /etc/vga/livga.config vilket jag inte har fått att fungera klokt
hasseman
Lärling
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 okt 2003 19:17

Inlägg av hasseman »

hertzen i svga ändra man i /etc/vga/livga.config vilket jag inte har fått att fungera klokt
Hur yttrar sig ditt problem(symptom)? Jag menar om du har fel svga-inställningar så borde detta inte bara yttra sig vid bruk av quake. Hur fungerar X? Hur funkar det att kolla på DVD,avi eller andra filmklipp? Quake bör ligga runt 50-60 fps(frames per secound).

//hasseman
Thorgal
Besökare
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 nov 2003 00:57

Inlägg av Thorgal »

Problemet yttrar sig som så att vilken modline jag än slänger in i libvga.conf så får jag ändå inte högre horizontal hertz en 30-40 qw (mqwcl). I ett testprog som man får med svga så har jag lyckats fått 55 hertz (horizontal). Angående mplayer (gmplayer) så har jag haft problem att få filmerna att se lika "bra ut" som i windows.
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Hur har du kompilerat Mplayer?

/jenso