slackwarelinux.se e-postadresser

Diskussioner rörande www.slackwarelinux.se ställs här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Skulle du kunna betala t.ex. 50kr för en POP/IMAP adress under @slackwarelinux.se

Japp, gärna!
21
53%
Betala? Aldrig, jag e snål!
12
30%
Vet inte
7
18%
 
Antal röster: 40

nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

slackware.se e-postadresser

Inlägg av nomicon »

Hur många skulle kunna tänka sig att betala en mindre summa (tex 50kr) för att få en POP/IMAP adress, dittnamn[a]slackware.se ?
Senast redigerad av MDKDIO den 26 feb 2017 22:06, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Redigerat länkar då slackware.se inte längre är aktivt /MDKDIO
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
NOsen
Besökare
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 okt 2003 13:46

Inlägg av NOsen »

vadan detta hehe först tröjor som ordet vinst nämns vid och nu sälja email adresser e det en comerciell idiell org ;P
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

NOsen skrev:vadan detta hehe först tröjor som ordet vinst nämns vid och nu sälja email adresser e det en comerciell idiell org ;P
Nej, inte kommersiell. Men då folk mailar mig och undrar om de kan få epostadresser under slackware.se, ska jag då gratis sitta och lägga in dessa och administrera dom? sedan betalar jag även för hosting av domänen och sidan osv. Är det förbjudet att ta betalt för tjänster så fort det rör Linux eller? Sedan är syftet att pengarna skall investeras och doneras till projekt, t.ex. Slackware.com.
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
rymdninja
Besökare
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 okt 2003 17:43

Inlägg av rymdninja »

är det en engånssumma eller en manatlig avgift?
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

rymdninja skrev:är det en engånssumma eller en manatlig avgift?
Engångssumma..
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
deps
Besökare
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 okt 2003 04:22
ORT: Öl!

Inlägg av deps »

Om det är en engångssumma är det ju riktigt billigt! :)
chaleb
Besökare
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 okt 2003 10:47
ORT: Dauta, Musik

Inlägg av chaleb »

Förvisso billigt, men administrationen kan enkelt skötas automatiskt via lite clean scripting så att alla som har koto på www slackware se får pop automatiskt.

Däremot ställer jag mig högst tveksam till att någon ska erhålla pengar för genomfört jobb. Självklart kan en avgift tas ut, dock ska inkomsterna ENDAST användas för att täcka ev utgifter.
Senast redigerad av MDKDIO den 26 feb 2017 22:07, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Redigerat länkar då slackware.se inte längre är aktivt /MDKDIO
asgd
Besökare
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 okt 2003 11:54

Inlägg av asgd »

Visst är jag villig att betala 50 kr för en @slackware.se adress. Om det är POP - vill säga.


50 kr är inte för mycket.
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

chaleb skrev:Förvisso billigt, men administrationen kan enkelt skötas automatiskt via lite clean scripting så att alla som har koto på www slackware se får pop automatiskt.

Däremot ställer jag mig högst tveksam till att någon ska erhålla pengar för genomfört jobb. Självklart kan en avgift tas ut, dock ska inkomsterna ENDAST användas för att täcka ev utgifter.
Tjossan. Om du läst mina tidigare inlägg så har jat berättat att slackware.se domänen och hostingen för den kostar lite pengar. Detta är för att täcka den tid (även om en minut bara) att lägga upp konton, supporta de som har problem osv...

-martin
Senast redigerad av MDKDIO den 26 feb 2017 22:07, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Redigerat länkar då slackware.se inte längre är aktivt /MDKDIO
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
chaleb
Besökare
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 okt 2003 10:47
ORT: Dauta, Musik

Inlägg av chaleb »

nomicon skrev:
chaleb skrev:Förvisso billigt, men administrationen kan enkelt skötas automatiskt via lite clean scripting så att alla som har koto på www slackware se får pop automatiskt.

Däremot ställer jag mig högst tveksam till att någon ska erhålla pengar för genomfört jobb. Självklart kan en avgift tas ut, dock ska inkomsterna ENDAST användas för att täcka ev utgifter.
Tjossan. Om du läst mina tidigare inlägg så har jat berättat att slackware se domänen och hostingen för den kostar lite pengar. Detta är för att täcka den tid (även om en minut bara) att lägga upp konton, supporta de som har problem osv...

-martin
Jag har läst dina tidigare inlägg. Att pengarna går till kostnaden och hostingen har jag inga problem med. Jag trodde att du arbetade ideellt och då ska du heller inte få ersättning för arbete som administration etc. Dock är det helt upp till dig att ta betalt för det arbete du utför, men kalla det inte ideellt arbete isf ;)
Senast redigerad av MDKDIO den 26 feb 2017 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Redigerat länkar då slackware.se inte längre är aktivt /MDKDIO
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

chaleb skrev:
nomicon skrev:
chaleb skrev:Förvisso billigt, men administrationen kan enkelt skötas automatiskt via lite clean scripting så att alla som har koto på www slackware se får pop automatiskt.

Däremot ställer jag mig högst tveksam till att någon ska erhålla pengar för genomfört jobb. Självklart kan en avgift tas ut, dock ska inkomsterna ENDAST användas för att täcka ev utgifter.
Tjossan. Om du läst mina tidigare inlägg så har jat berättat att slackware.se domänen och hostingen för den kostar lite pengar. Detta är för att täcka den tid (även om en minut bara) att lägga upp konton, supporta de som har problem osv...

-martin
Jag har läst dina tidigare inlägg. Att pengarna går till kostnaden och hostingen har jag inga problem med. Jag trodde att du arbetade ideellt och då ska du heller inte få ersättning för arbete som administration etc. Dock är det helt upp till dig att ta betalt för det arbete du utför, men kalla det inte ideellt arbete isf ;)

Det har du iofs rätt i, man kan kanske inte kalla det idélt, sedan kommer delar av pengarna (om det blir något överskott osv) gå till "priser" eller hur man ska kalla det, för dom som skriver bra artiklar osv till www slackware se, i form av en slackware.se t-shirt..Jag är inte ute efter att göra någon personlig vinst på detta.
Senast redigerad av MDKDIO den 26 feb 2017 22:09, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: Redigerat länkar då slackware.se inte längre är aktivt /MDKDIO
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
hasseman
Lärling
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 okt 2003 19:17

Inlägg av hasseman »

ideellt eller kommersiellt?
Min personliga uppfattning är att en engångsavgift på 50kr är en endast en symbolisk summa för din egna e-post adress.slackware.se. Om några epostadresser skulle täcka upp kostnaderna för hostingen så skulle 50kr vara i högsta grad underdimensionerat. Med ideellt så menas för dom som inte vet att föreningen/företagandet eller vad det nu må vara är icke vinstdrivande. Detta menas inte att man utför en bunt tjänster GRATIS. Detta påstående är ju så dumt att man blir skrattfärdig. Utgifter får tas ut som täcker kostnaderna för hostingen, inköp och arbetarnas löner (inom rimliga gränser) dvs de utgifter som är nödvändiga för att föreningen / företagandet inte skall ha fler utgifter än inkomster helt enkelt. Hur man löser detta är upp till var och en, Jag är bara glad att vi slipper se en massa reklam på sajten.

De som då är villiga att betala 50kr för en epostaddress:
Men hur skall betalningen rent praktiskt gå till? Betalning via internet till ett postgiro/bankgiro konto skulle vara det allra smidigaste.

//Hasseman
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

hasseman skrev:ideellt eller kommersiellt?
Min personliga uppfattning är att en engångsavgift på 50kr är en endast en symbolisk summa för din egna e-post adress.slackware.se. Om några epostadresser skulle täcka upp kostnaderna för hostingen så skulle 50kr vara i högsta grad underdimensionerat. Med ideellt så menas för dom som inte vet att föreningen/företagandet eller vad det nu må vara är icke vinstdrivande. Detta menas inte att man utför en bunt tjänster GRATIS. Detta påstående är ju så dumt att man blir skrattfärdig. Utgifter får tas ut som täcker kostnaderna för hostingen, inköp och arbetarnas löner (inom rimliga gränser) dvs de utgifter som är nödvändiga för att föreningen / företagandet inte skall ha fler utgifter än inkomster helt enkelt. Hur man löser detta är upp till var och en, Jag är bara glad att vi slipper se en massa reklam på sajten.

De som då är villiga att betala 50kr för en epostaddress:
Men hur skall betalningen rent praktiskt gå till? Betalning via internet till ett postgiro/bankgiro konto skulle vara det allra smidigaste.

//Hasseman
Och det är precis så det går till :) (till bankkonto).
De som är intresserad får helt enkelt kontakta mig.. jag har (inte just nu iaf) inga "storartade" planer på att gå runt o skylta med denna tjänst, då jag tycker det är lite av en 'pain in the ass' att hosta sådant, har gjort det förrut, och när många har konton så är det alltid en del som inte vet hur man användar / konfigurerar sin klient för pop/imap.. och jag orkar verkligen inte sitta o förklara, även om det finns dokumentation. Så det får bli här i forumet till att börja med. Som sagt, enklast är att skicka ett epost till mig, eller privat meddelande här på forumet.. om jag nu lyckas uppmärksamma att jag fått ett privat meddelande, brukar vara dålig på sådant :)

-martin
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
Lejon
Lärling
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 okt 2003 21:41
ORT: Lajv, ATITD, o massa annat...

Mycket diskution...

Inlägg av Lejon »

Det blev lite diskution om idielt o inte idielt.
Men en engångs summa på 50kr för ett POP/IMAP konto utan reklam.
Betraktar jag som mycket billigt.

Att det går att automasera mycket med script är ett faktum.
Men om man ger en sådan tjänst gratis.
Så blir det lätt att VÄLDIGT MÅNGA vill ha det.
Vilket tillslut innebär väldigserverbelastning.
Som i sin tur innebär att han måste köpa en större server själv och bättre lina.
Eller lägga ner tjänsten :(

Så personligen betalar jag gärna 50kr för en adress!
Som om jag visste någonting...
EldiR
Besökare
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 nov 2003 10:33

Inlägg av EldiR »

Jag betalar gärna 50 :- för en mail @slackware.se :)
Du kan ju höra av dig om det blir verklighet med det!
- EldiR -