irc slackware se

Diskussioner rörande www.slackwarelinux.se ställs här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

gatan skrev:
tycker du lägger upp en egen irdc istället för att länka phoonet
Det är väll lite onödigt när det redan finns en mycket bra irc nät som är behövande av mer servrar.[/code]
Hur kan ett nät med ca 90 users och ca 5-8 servrar behöva fler servrar?

-Martin
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
gatan
Lärling
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 nov 2004 22:24
ORT: datorer,musik,marijuana,tjejer

Inlägg av gatan »

nomicon skrev:
Hur kan ett nät med ca 90 users och ca 5-8 servrar behöva fler servrar?
Jag glömde tillägga att frågan i detta ämne var om slackware.se skulle villja hosta en server och skaffa sin kanal på irc nätet för att locka fler slackware folk osv. Sen så skulle det sitta fint med fler svenska servrar, men som sagt när jag startade denna tråd så var det en fråga om det fanns något intresse av er från slackware.se att hosta en server och hjälpa till osv..... over and out!
Workstation Slackware 10.1 / Kernel 2.6.10

E-Mail: gatan@slackware.se
IRC: freenode, phoonet, ircnet
denil
Lärling
Inlägg: 171
Blev medlem: 07 feb 2005 19:17

Inlägg av denil »

gatan skrev:
tycker du lägger upp en egen irdc istället för att länka phoonet
Det är väll lite onödigt när det redan finns en mycket bra irc nät som är behövande av mer servrar.[/code]
Ni har juh lika många servrar som users på det där nätet :roll:
Sen om man ska länka till ett nät som någon tycker är bra så kan man länka efnet/qnet/dalnet/whatever bara för att 'sponsra' med bandbredd.

Jag förde min åsikt, sen för att du är någon sorts admin på PhooNet och inte gillar den, det är upp till dig.
gatan
Lärling
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 nov 2004 22:24
ORT: datorer,musik,marijuana,tjejer

Inlägg av gatan »

denil Kolla vad jag skrev ovanför ditt inlägg =)

Vi är drygt över 100pers på nätet och inte 5-6 stycken!

* efnet/qnet/dalnet/ - det är inte så lätt att länka till dem irc näten som du borde förstå ;)
Workstation Slackware 10.1 / Kernel 2.6.10

E-Mail: gatan@slackware.se
IRC: freenode, phoonet, ircnet
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

gatan skrev:denil Kolla vad jag skrev ovanför ditt inlägg =)

Vi är drygt över 100pers på nätet och inte 5-6 stycken!

* efnet/qnet/dalnet/ - det är inte så lätt att länka till dem irc näten som du borde förstå ;)
Jo, men jag förstår inte riktigt varför man behöver fler servrar om man är så få användare? ~100 användare ryms ju lätt på en server...
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
gatan
Lärling
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 nov 2004 22:24
ORT: datorer,musik,marijuana,tjejer

Inlägg av gatan »

nomicon skrev:
Jo, men jag förstår inte riktigt varför man behöver fler servrar om man är så få användare? ~100 användare ryms ju lätt på en server...
Det skulle vara en kul grejj tycker jag, skulle kunna bli eran officiella irc nät, där användare kan komma in och fråga och prata om allt osv.
Hoppas du förstår vad jag menar.... ;)


Sen är PhooNet ett mycket trevligt nät...
Workstation Slackware 10.1 / Kernel 2.6.10

E-Mail: gatan@slackware.se
IRC: freenode, phoonet, ircnet
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

gatan skrev:nomicon skrev:
Jo, men jag förstår inte riktigt varför man behöver fler servrar om man är så få användare? ~100 användare ryms ju lätt på en server...
Det skulle vara en kul grejj tycker jag, skulle kunna bli eran officiella irc nät, där användare kan komma in och fråga och prata om allt osv.
Hoppas du förstår vad jag menar.... ;)


Sen är PhooNet ett mycket trevligt nät...
Det tvivlar jag inte alls på, dock är jag lite allergisk mot nät som försöker verka större än vad de egentligen är.. Jag kikade på serverapplikationen idag.. Do I need to say more? ;=)
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
denil
Lärling
Inlägg: 171
Blev medlem: 07 feb 2005 19:17

Inlägg av denil »

gatan skrev:denil Kolla vad jag skrev ovanför ditt inlägg =)

Vi är drygt över 100pers på nätet och inte 5-6 stycken!

* efnet/qnet/dalnet/ - det är inte så lätt att länka till dem irc näten som du borde förstå ;)
100 users, på hur många servrar?

har sysslat lite med ircd (dock bara småa nät), så jag vet hur det fungerar.
men jag kan fortfarande inte förstå hur ni kan vara i behov av fler servrar, menar drygt 100 users är inte så jäkla systemkrävande, och det tar inte direkt mycket bandbredd heller, alla idlar juh :D
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

denil skrev:
gatan skrev:denil Kolla vad jag skrev ovanför ditt inlägg =)

Vi är drygt över 100pers på nätet och inte 5-6 stycken!

* efnet/qnet/dalnet/ - det är inte så lätt att länka till dem irc näten som du borde förstå ;)
100 users, på hur många servrar?

har sysslat lite med ircd (dock bara småa nät), så jag vet hur det fungerar.
men jag kan fortfarande inte förstå hur ni kan vara i behov av fler servrar, menar drygt 100 users är inte så jäkla systemkrävande, och det tar inte direkt mycket bandbredd heller, alla idlar juh :D

10:51 -!- sundsvall.se.phoonet.org hub1.se.phoonet.org 2 Located in Sundsvall, Sweden.
10:51 -!- lulea.se.phoonet.org hub1.se.phoonet.org 2 Located in Luleå, Sweden.
10:51 -!- tampa.us.phoonet.org hub1.se.phoonet.org 2 Located in Tampa, USA.
10:51 -!- hudik.se.phoonet.org hub1.se.phoonet.org 2 Located in Hudiksvall, Sweden.
10:51 -!- utrecht.nl.phoonet.org hub1.se.phoonet.org 2 Located in Utrecht, Netherlands.
10:51 -!- asgard.se.phoonet.org hub1.se.phoonet.org 2 Private server. Located in Sweden.
10:51 -!- hub1.se.phoonet.org borlange.se.phoonet.org 1 Located in Sweden.
10:51 -!- borlange.se.phoonet.org borlange.se.phoonet.org 0 Located in Borlänge, Sweden.

Bara o räkna :D
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
denil
Lärling
Inlägg: 171
Blev medlem: 07 feb 2005 19:17

Inlägg av denil »

nomicon skrev:
denil skrev:
gatan skrev:denil Kolla vad jag skrev ovanför ditt inlägg =)

Vi är drygt över 100pers på nätet och inte 5-6 stycken!

* efnet/qnet/dalnet/ - det är inte så lätt att länka till dem irc näten som du borde förstå ;)
100 users, på hur många servrar?

har sysslat lite med ircd (dock bara småa nät), så jag vet hur det fungerar.
men jag kan fortfarande inte förstå hur ni kan vara i behov av fler servrar, menar drygt 100 users är inte så jäkla systemkrävande, och det tar inte direkt mycket bandbredd heller, alla idlar juh :D

10:51 -!- sundsvall.se.phoonet.org hub1.se.phoonet.org 2 Located in Sundsvall, Sweden.
10:51 -!- lulea.se.phoonet.org hub1.se.phoonet.org 2 Located in Luleå, Sweden.
10:51 -!- tampa.us.phoonet.org hub1.se.phoonet.org 2 Located in Tampa, USA.
10:51 -!- hudik.se.phoonet.org hub1.se.phoonet.org 2 Located in Hudiksvall, Sweden.
10:51 -!- utrecht.nl.phoonet.org hub1.se.phoonet.org 2 Located in Utrecht, Netherlands.
10:51 -!- asgard.se.phoonet.org hub1.se.phoonet.org 2 Private server. Located in Sweden.
10:51 -!- hub1.se.phoonet.org borlange.se.phoonet.org 1 Located in Sweden.
10:51 -!- borlange.se.phoonet.org borlange.se.phoonet.org 0 Located in Borlänge, Sweden.

Bara o räkna :D
åhfan, det var inte illa :)
måste vara p133'or på o.25mbit (eller dialup) lina för att ni ska vara i behov av fler servrar till erat nät.
gatan
Lärling
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 nov 2004 22:24
ORT: datorer,musik,marijuana,tjejer

Inlägg av gatan »

Det är bara lulea, sundsvall och borlange som används publikt för svenska användare. Lulea och Borlange är 10Mbit fiber så STFU. Sundsvall är 2Mbit men kommer att bli 10Mbit fiber inom 2005. Det vi mest är ute efter är att få USERS och då skall det vara trevliga/vettiga sådanna så du är då inte välkommen. Tack för mig.
Workstation Slackware 10.1 / Kernel 2.6.10

E-Mail: gatan@slackware.se
IRC: freenode, phoonet, ircnet
Marlon
Hacker
Inlägg: 41
Blev medlem: 04 feb 2005 16:40
ORT: Linux, IRC och det mesta inom datorer.

Inlägg av Marlon »

De flesta servrarna är över 500MHz och 256MB ram som borde vara mer än tillräckligt.
[edit]
Sorry, missforstod ironin.
[/edit]
Senast redigerad av Marlon den 11 feb 2005 14:00, redigerad totalt 1 gånger.
#slackware.se @ irc.slackware.se
Registered User # 342596 @ counter.li.org
Marlon
Hacker
Inlägg: 41
Blev medlem: 04 feb 2005 16:40
ORT: Linux, IRC och det mesta inom datorer.

Inlägg av Marlon »

nomicon skrev:Det tvivlar jag inte alls på, dock är jag lite allergisk mot nät som försöker verka större än vad de egentligen är.. Jag kikade på serverapplikationen idag.. Do I need to say more? ;=)
Det skyller jag på maddoc. Han gillar att överdriva saker och leka byråkrat... Lite töntigt kanske. :P

Vi kräver _inte_ att ni länkar server. Skulle dock vara trevligt om ni gick över till vårt nätverk så att alla slackware-användare samlades på ett och samma nätverk. :) Slackware är as-schysst och fler borde använda det. :D
Senast redigerad av Marlon den 11 feb 2005 12:06, redigerad totalt 1 gånger.
#slackware.se @ irc.slackware.se
Registered User # 342596 @ counter.li.org
ex0s
Hacker
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 feb 2005 10:48
ORT: Datorer

Inlägg av ex0s »

Men helt klart är att ni borde länka till phoonet.. HELT klart.. för det kommer vara fler users där änn vad det kommer bli om ni gör en egen irc.slackware.se :)

Men ni gör juh som ni vill :/
irc.phoonet.org
#sundsvall
nick: ex0s
denil
Lärling
Inlägg: 171
Blev medlem: 07 feb 2005 19:17

Inlägg av denil »

gatan skrev:Det är bara lulea, sundsvall och borlange som används publikt för svenska användare. Lulea och Borlange är 10Mbit fiber så STFU. Sundsvall är 2Mbit men kommer att bli 10Mbit fiber inom 2005. Det vi mest är ute efter är att få USERS och då skall det vara trevliga/vettiga sådanna så du är då inte välkommen. Tack för mig.
Marlon skrev:De flesta servrarna är över 500MHz och 256MB ram som borde vara mer än tillräckligt.
Ni förstod inte ironin? Iaf inte 'gatan'.
Självklart förstår jag väl att ni inte har p133'or och dialup. Men tydligen så förstår inte alla ironin i ens inlägg, utan man måste lägga till x antal smiles för att det ska gå fram. :roll: