Betatestare sökes...

Övriga saker kan ställas här. Här diskuterar vi varför himlen är blå, varför öl smakar gott, broccoli smakar skit och varför Slackware äger

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

tumba25
Lärling
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 dec 2005 02:54

Betatestare sökes...

Inlägg av tumba25 »

Hejsan

Jag sitter och skriver på en pakethanterare för Slackware (nej, det finns inte tillräckligt många). jpktool heter den.
Den är fortfarande på ganska tidigt betastadie men det vore trevligt om några kunde ta och testa den. Om man vill vara på den säkra sidan så kör man jpktool som vanlig användare. Då hämtas bara filerna hem. Men den installerar eller uppdatrerar ingenting.

Här är en lista på några av dom saker som jag kommit på. Förslag tar jag också med glädje emot.

1. Uppdatera installerade paket från stabila eller current.
2. Leta efter uppdateringar utan att installera något
3. Kolla om användaren är 'root'. Annars blir det automatiskt en 'download'.
4. Svartlista paket som inte ska uppdateras. aaa_* är alltid svartlistade.
5. md5sum check på nedladdade paket
6. Välja om man vill vara säker 'RELEASE' eller inte 'CURRENT'
7. Göra backup på valda direr innan installation eller uppdatering.
8. Hämta hem uppdateringar för senare installation
9. Uppdatera paket automatiskt.
10. *Göra backup på /boot innan kärnan uppdateras
11. *Leta efter oinstallerade paket och fråga om dom ska installeras
12. Välja om installering/uppdatering ska ske från ftp/http eller lokalt (HD / CD)
13. Leta efter en speciell fil i paket och frsåga om paketet som innehåller den filen ska installeras
14. Leta efter en källkodsfil och fråga om paketet ska hämtas hem.
15. *Möjlighet att avinstallera paket.
16. Välja mellan 4 olika ftp-siter.
17. Skriver loggfil.
18. *Uppdatera till nyare Slackware-version.
19. *Håller lite koll på disk-kapaciteten
20. *Ha senaste paketen eller synca med sin spegel.

Jag har säkert glömt massor. Om någon vänlig själ dessutom kunde ögna genom manualen (fins online) och kanske se om det finns något enstaka fel. :)

Projektets hemsida finns på: http://jpktool.sourceforge.net/
Nedladningsidan finns på http://sourceforge.net/project/showfile ... _id=157605

/Jari
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Intressant koncept och så här långt en trevlig klient.
Men varför ett /etc-incoming?

/Jens
denil
Lärling
Inlägg: 171
Blev medlem: 07 feb 2005 19:17

Inlägg av denil »

hittade en liknande klient i förrgår, dock så var din mycket 'stiligare' då man ser vad som sker.
den jag testade gjorde allt i bakgrunden, och det gillade jag inte alls.

ska sitta och testa din klient på min 'test-burk' som utsätts för alla möjliga experiment :D
tumba25
Lärling
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 dec 2005 02:54

Inlägg av tumba25 »

etc-incomming ska raderas av doinst.sh. Den är för att /etc/jpktool.conf inte ska srivas över av pkgtool. Vilket kan hända om det heter etc. Iofs skrivs den över i 0.3.5 iaf. Men det beror på en liten bug i doinst.sh. Det har jag grejat till 0.3.6. Som kommer så snart jag fått ordnig på beroendekollen.
Den är klar så långt att jag vet om alla beroenden är uppfyllda eller inte. Nu ska jag bara försöka få reda på alla som saknas och inte bara den första.

Det finns 3 lägen på informationen från programmet. Tyst, berätta lite eller berätta skitmycket. Det är lite svårt att hitta en medelväg där man berättar precis lagom mycket utan att informationen förvinner i mängden.

Dessutom tyckte jag inte att klienten var ett dugg trevlig när den satte igång att radera mitt $HOME. :) Det är fixat nu så det ska inte kunna hända igen.

Lycka till med testandet.

/Jari
tumba25
Lärling
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 dec 2005 02:54

Inlägg av tumba25 »

Nu finns 0.3.6 ute...

Jag har fortfarande inte fått ordning på beroende kollen, men jobbar på den.

Från changeloggen:
0.3.6 2006-01-19
Added posibility to load config file from some other location. -H
Added checking for some important config file items.
Fixed a bug while adding BLACKADD's to the blacklist. I "know" I have
repared this before, hmm.
Bug fixed in the doinst.sh file that would always overwrite
jpktool.conf. Now it's named /etc/jpktool.conf-new instead
And more changes to the docs.
Fixed a bug that would get jpktool to search in /extra/sources with -f
jpktool-0.3.6-i686-1jk.tgz md5sum e82e9e53f99c3573147d3f3c3a89968a
jpktool-src-0.3.6.tar.gz md5sum 07a9a46869ab8c479cd4e38d9726f227

Projektets hemsida finns på: http://jpktool.sourceforge.net/
Nedladningsidan finns på http://sourceforge.net/project/showfile ... _id=157605

Hoppas det inte finns för många buggar. :)

/Jari
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Om du vill kan vi fortsätta, på en mailinglista?
Du har ju tillgång till en sådan, på sourceforge.
Annars det som jag såg nu, i den senaste versionen. Var att den vägrade "jpkgtool -d<paket>", om det redan är installerat.

/Jens
tumba25
Lärling
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 dec 2005 02:54

Inlägg av tumba25 »

Jodå, det finns en mail-lista. Men det är bara jag som är med i den så jag har inte brytt mig om att posta något där. Blir det någon som ansluter på listan så använder jag gärna den. Det är vad den är till för. Men jag är inte riktigt säker på hur den funkar än. :)
Annars kan vi även fortsätta här om det är ok för moderatorn. Det ger reklam. :)

'-d' Ska inte ha något filnamn efter sig. Det du var ute efter heter "jpktool -d -i<paket>" (tror iaf att det var vad du ville).
Borde det ändras?

-d Är för att hindra installation eller uppdatering. Om man inte är root sätts -d eller DOWNLOAD automatiskt.
-i Är för att leta efter paket. När det hittats får man välja om man vill installera eller hämta hem paketet.

Fö har jag löst problemet med beroendekollen. Jag måste skriva om stora delar av koden men till nästa version finns den med.

/Jari
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

tumba25 skrev:Jodå, det finns en mail-lista. Men det är bara jag som är med i den så jag har inte brytt mig om att posta något där. Blir det någon som ansluter på listan så använder jag gärna den. Det är vad den är till för. Men jag är inte riktigt säker på hur den funkar än. :)
Annars kan vi även fortsätta här om det är ok för moderatorn. Det ger reklam. :)
Vilket som för min del.
tumba25 skrev: '-d' Ska inte ha något filnamn efter sig. Det du var ute efter heter "jpktool -d -i<paket>" (tror iaf att det var vad du ville).
Borde det ändras?
-d Är för att hindra installation eller uppdatering. Om man inte är root sätts -d eller DOWNLOAD automatiskt.
-i Är för att leta efter paket. När det hittats får man välja om man vill installera eller hämta hem paketet.
Ett tillägg kanske i man sidan. att -d ska kombineras med -i<filnamn> och att det är default "non root".
tumba25 skrev: Fö har jag löst problemet med beroendekollen. Jag måste skriva om stora delar av koden men till nästa version finns den med.

/Jari
Har inte testat beroendekollen ännu.
Lägg till i "BLACKLIST" aaa_elflibs. Enbart för nyinstallation/uppgradering.
Innehållet i paketet, ändras strax före en stabil release.
så kör man "current" ska man inte uppgradera det paketet.
Bättre förklarat här: http://www.armedslack.org/projects//doc ... lflibs.txt

/Jens
tumba25
Lärling
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 dec 2005 02:54

Inlägg av tumba25 »

Jag har ändrat
-d
Just download the packages for later installation or uppgrading. Must be used in connection with -i<file> or -f<file>
Default for non root.
Verkar det rätt?

Jag har precis ändrat mig. Det blir inget beroendekoll till nästa version. I sin nuvarande form skulle den lätt kunna hålla på en vecka för att kolla beroenden även på paket som behövs och deras beroenden osv.
Jag har en 200mhz dator som står och går här inne. Den måste vara igång för den styr strömmen till allt annat. Jag ska skriva ett program som hämtar paket och kollar beroenden och sen lägger ut en lista på webben så jpktool kan hämta den. Som en databas. Den filen behöver sen bara uppdateras när det kommer nya paket. Du förstår säkert hur jag menar. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur data-filen ska se ut än. Men programmet borde inte ta lång tid att skriva.

Däremot kommer ett cache på nästa version. Så man bara hämtar hem nyare fillistor. Snabbar upp ganska mycket.

Som jag förstod texten och en annan text jag läst tidigare om det så ska aaa_* aldrig uppdateras eller återinstalleras. Inte ens om man uppdaterar från slack 9.0 till 10.2. Dom bibliotek som finns i aaa_elflibs finns i andra paket som uppdateras också. Utan dom ska bara installeras vid nyinstallation. Jag har hårdkodat att dom alltid hoppas över.

/Jari
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Det blir bra:-)

/Jens
tumba25
Lärling
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 dec 2005 02:54

Inlägg av tumba25 »

# SIMPLEDEP Don't use the data files just check if all dependencys
# are ok or not. Does only inform you about missing libraries and
# no more. This only works for already downloaded packages.
# SIMPLEDEP

# DEPCHECK Check for dependencies before downloading packages. And
# tells you witch additional packages you need to install.
# Note that this only works with jpktool's datafiles.
DEPCHECK
Jag behöver ett bättre namn än "SIMPLEDEP". Någon?

/Jari
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

"DEPTRACE" kanske?

/Jens
tumba25
Lärling
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 dec 2005 02:54

Inlägg av tumba25 »

Mmmm.

Då kanske man skulle byta ut "SIMPLEDEP" mot "DEPCHECK" och "DEPCHECK" mot "DEPTRACE".

"trace" känns som att det går mera på djupet än "check".

Får nog bli så, tack.

/Jari
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

*Moderator apploderar* :D
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
tumba25
Lärling
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 dec 2005 02:54

Inlägg av tumba25 »

Tack, snälla moderatorn.

/Jari