Betatestare sökes...

Övriga saker kan ställas här. Här diskuterar vi varför himlen är blå, varför öl smakar gott, broccoli smakar skit och varför Slackware äger

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Låter nästan som jag får tanka betan nu och testa.
Frågan är bara vad jag ska hitta för onödigt att testa med.
tumba25
Lärling
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 dec 2005 02:54

Inlägg av tumba25 »

Version 0.3.6 som ligger ute nu verkar vara stabil nog att använda i dagligt bruk. Men nästa är helt omskriven och kanske inte så mycket att lita på i början. :)

/Jari
tumba25
Lärling
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 dec 2005 02:54

Inlägg av tumba25 »

Jag tänkte bara om det är någon som är intresserad.

jpktool 0.3.7 är klar. Den är inte testad mycket mer än att den startar.

Programmet som gör beroendelistorna jobbar för fullt på en av dom andra datorerna.
Jag hade planerat att ha listorna på comhem's server, men jpktool hittar dom inte där. Varken för att kolla datum eller för att hämta hem. Jag har frågat sourceforge om jag får ha dom på jpktool's hemsida där. Idag fick jag ett svar som sa att jag får svar inom 5 arbetsdagar och att jag skulle ha tålamod med dom.

Jag håller på och skriver programmet som ska hålla listorna uppdaterade och se till att dom läggs ut på webben.

Så snart jag fått någonstans att ha beroendelistorna kan jag testa att det funkar åtminstone lite. Och sen kommer 0.3.7 att släppas för mera testning.

/Jari
tumba25
Lärling
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 dec 2005 02:54

Inlägg av tumba25 »

Usch vad det här var svårt.
Apt-get DeLuxe for Slackware Linux. Install and upgrade trought FTP. Search with wildcards even in packages. Checks md5sum and dependencies. Cache filelists and depslist. Auto-updates cached files. Detects root. Does backups. Use blacklist. And much more
Exakt 254 tecken, det får inte vara fler. Och det var svårt att få ihop dom. Någon som är bättre på sånt här?

/Jari
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

tumba25 skrev:Usch vad det här var svårt.
Apt-get DeLuxe for Slackware Linux. Install and upgrade trought FTP. Search with wildcards even in packages. Checks md5sum and dependencies. Cache filelists and depslist. Auto-updates cached files. Detects root. Does backups. Use blacklist. And much more
Exakt 254 tecken, det får inte vara fler. Och det var svårt att få ihop dom. Någon som är bättre på sånt här?

/Jari
Det är just det som är problemet. Det medför oftast en onödig komplexitet.
Ett misstag i Debians apt och man kan behöva installera om hela systemet.
En fördel med Slackware, är att man kan avinstallera/nedgradera. Utan att korrumpera hela systemet.
Om man håller reda på vad man installerat. Av den anledningen, har jag min egen paketsamling.
Om man har en från systemet separat lista, på andra/tredje partens paket.
Den kan mycket väl, vara organiserad på samma sätt.
Slackware är fortfarande organiserad, i olika "disk sets". Från den tiden distar kom på floppy.
a/, ap/, n/, os.v.
Vilket även återspeglas i /var/log/packages.

Kod: Markera allt

bash-3.00$ ls -l /var/log/packages/ | grep vsftpd
-rw-r--r--  1 root root   2771 2005-10-16 11:58 vsftpd-2.0.3-i486-1
bash-3.00$
Paketen är vad som kallas "monolitiska".
Det är det som gör det så enkelt att; avinstallera/installera/uppgradera/nedgradera.

/Jens
tumba25
Lärling
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 dec 2005 02:54

Inlägg av tumba25 »

Jag var visst aningen otydlig. Det jag skrev var avsett som en reklamtext för folk som söker på sourceforge. Många verkar fråga efter ett apt-get till olika distar, även slack. Därför tyckte jag att texten "apt-get" skulle vara med. Även om den kanske inte gör saker på samma sätt.
Jag har aldrig provat debian eller apt-get så det enda jag vet om den är vad jag läser på diverse forum.

Men en kommentar om textens eventuella reklamvärde kanske? Eller vad som borde ändras?

/Jari
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

tumba25 skrev:Jag var visst aningen otydlig. Det jag skrev var avsett som en reklamtext för folk som söker på sourceforge. Många verkar fråga efter ett apt-get till olika distar, även slack. Därför tyckte jag att texten "apt-get" skulle vara med. Även om den kanske inte gör saker på samma sätt.
Jag har aldrig provat debian eller apt-get så det enda jag vet om den är vad jag läser på diverse forum.

Men en kommentar om textens eventuella reklamvärde kanske? Eller vad som borde ändras?

/Jari
Som det ser ut nu, utvecklas "jpktools" mer åt ports hållet. Snarare än ett rent "apt" verktyg.
Eller en kombination av bägge snarare.

/Jens
tumba25
Lärling
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 dec 2005 02:54

Inlägg av tumba25 »

Vad är "ports", eller vad är det för skillnad?

jpktool är tänkt att bli ett allsidigt verktyg inom pakethantering som löser det mesta.
Oavsett om man är kompilera-allt-själv typen eller inte ska man kunna använda jpktool.

Allt skrivs nu med tanke på att i framtiden också kunna ha ett xjpktool med samma funktioner som jpktool. Det ska bara vara main() som skilljer.

/Jari
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Ett portssystem är i två delar. En remote och en local.
Deffinitionerna som man har lokalt, uppdateras från den centrala repon. Sedan kan det vara både binärer och source.
Men vanligen sourcebaserat. Det är i princip, buildscript som man tankar hem och har lokalt.
Gentoo och CRUX, är rvå distributioner som använder sig av det.
Det finns även en port, av CRUX ports till Slackware.
http://portpkg.berlios.de/

/Jens
tumba25
Lärling
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 dec 2005 02:54

Inlägg av tumba25 »

Aha.
Den filen som skapas här och hämtas av jpktool innehåller bara information om vilka ytterligare paket det aktuella paketet behöver. Detta dels för att kunna kolla innan man hämtar hem paketet och dels för att själva biblioteks-filen oftast inte har samma namn som biblioteket programmet letar efter. Programmet letar oftast efter en länk och dom är svåra att hitta i fillistor.
Om man inte vill använda den filen finns också en enklare beroende-koll som inte använder den filen. Men den måste hämta hem och packa upp paketet först. Och den misslyckas oftast med att hitta saknade bibliotek (just nu försöker den inte ens) just för att dom är länkar.
Till den kommer det antagligen också att finnas en datafil (valfri) som innehållr alla (av jpkool) kända bibliotek och vilka paket som innehåller dom biblioteken. Då ska man kunna söka bibliotek till paket som inte är kända av jpktool.
Sen kan man ju givetvis välja bort hela beroendekollen om man vill det också.

/Jari
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Det blir i princip ett portssystem. Då är det upp till de som skriver sina ports, att hålla reda på deps och ange det.
Så att rätt filer kombineras, vid en installation/uppgradering.
Sedan kan man via vektyget, söka, välja om man vill ha deps eller inte.

/Jens
tumba25
Lärling
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 dec 2005 02:54

Inlägg av tumba25 »

Depsfilen tillverkas så här, lite grovt:
Paketen hämtas hit och packas upp. 'mkdeps' kollar först efter vilka libfiler som finns i paketet och sen i 'install.sh' för att se vilka länkar till libs som skapas.
Sen kollas vilka libs som programmen i paketet behöver. Och om dom libbarna finns med i paketet eller inte. Det skulle verka fånigt om man inte kunde installera paketet för att det behöver sig själv. :) Man får självklart alltid välja om man vill fortsätta installera utan att beroendena är uppfyldla.
Sen skapas en textfil med samma namn som paketet som innehåller libs som finns och som behövs. Från dom filerna skapas sen själva deps-filen.
Om och när det kommer någon form av standard för beroende information i slack-paketen kommer jag givetvis att stödja den. Men just nu gås paketen genom "manuellt" (eller så).

/Jari
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Finns nog inget som hindrar, att man lägger in en depsfil. I samband med att man bygger paketet.
Skulle jpktool kunna läsa en sådan fil och hur bör den vara skapad?
Den filen kunde man läggga i /usr/share/{programnamn}, eller i /usr/doc/{programnamn}.
Åtminstone om paketet, kommer här ifrån. För det är sådant vi skulle kunna ha som standard ;)

/Jens
tumba25
Lärling
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 dec 2005 02:54

Inlägg av tumba25 »

Det finns inget som hidrar jpktool från att läsa en sån fil. Utom koden för det saknas just nu, förstås. :)

Man skulle kunna ha en fil i ./install för att snabbare kunna se om den finns eller inte. Och kanske också en i /usr/doc/programnamn för att få den sparad med dom andra docarna för mänsklig läsning. Själva programnamnet är inte alltid helt lätt att få fram från paketnamnet.

Kanske. Hmm. Ehh.
Den intressanta informationen för min del i den filen är vilka paket som behövs. Om man läser den manuellt vill man kanske veta vad i det paketet som efterfrågas.
"paket program fler program" på samma rad med mellanslag som avskiljare. (utan "")
Om paketet inte finns i slack-distributionen borde det även finnas någon information om varifrån paketet kan hämtas. Det skulle i så fall vara hela sökvägen från ftp:// eller http:// till paketet Det skulle man isf kunna ha på raden efter. Det är ju bara att kolla om raden innehåller "://"

Eler kanske paket som finns i slack först i filen och sen en ftp:// rad följt av dom paketen som finns där. Det kanske skulle vara bättre.

Något att fundera på. Återkommer i ämnet.

En annan sak. Jag packar upp paket med "tar -x --owner=jari -f" men ändå får jag "tar: dev/tty1: Cannot mknod: Operation not permitted". Om jag kör programmet som root funkar det. Iofs spelar det ingen roll för just dev/tty1 men det blir så för andra filer också, tror jag. Funkar inte --owner=namn på filer som ägs av root?

EDIT: Jag kom på att linuxpackages har beroendeinformation i sin packages.txt.
PACKAGE NAME: dvd+rw-tools-6.0-i686-1jto.tgz
PACKAGE LOCATION: ./jay/dvd+rw-tools
PACKAGE SIZE (compressed): 89 K
PACKAGE SIZE (uncompressed): 250 K
PACKAGE REQUIRED: gcc >= 3.3.6,gcc-g++ >= 3.3.6
PACKAGE SUGGESTS:
PACKAGE DESCRIPTION:
dvd+rw-tools: dvd+rw-tools 6.0
dvd+rw-tools:
dvd+rw-tools: Tools to master the DVD media, both +RW/+R and -R[W], with.
dvd+rw-tools:
dvd+rw-tools: http://fy.chalmers.se/~appro/linux/DVD+RW/
dvd+rw-tools:
dvd+rw-tools:
dvd+rw-tools: Packager: Jay Scott Raymond <jay@slackages.com>
dvd+rw-tools:
dvd+rw-tools:
dvd+rw-tools:
Det tycker jag verkar vara en bra lösning. Då slipper man hämta hem paketet och packa upp den. Jag kommer iaf att lägga in stöd för packages.txt om man använder cache'n.

/Jari
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Ja och för PACKAGES.TXT.gz
Det är "slack-desc" filen som används.
Du hittar samma fil i /var/log/packages

Kod: Markera allt

PACKAGE NAME:     amp-0.7.6-i386-1
COMPRESSED PACKAGE SIZE:     44 K
UNCOMPRESSED PACKAGE SIZE:     120 K
PACKAGE LOCATION: /var/log/mount/slackware/ap/amp-0.7.6-i386-1.tgz
PACKAGE DESCRIPTION:
amp: amp (An MP3 player)
amp:
amp: amp (Audio Mpeg Player) is a command-line MPEG audio decoder (MP3
amp: player).  It works with both MPEG1 and MPEG2 audio streams (except for
amp: the multichannel extensions defined in MPEG2), layers 2 and 3.
amp:
amp:
amp:
amp:
amp:
amp:
FILE LIST:
./
usr/
usr/bin/
usr/bin/amp
usr/doc/
usr/doc/amp-0.7.6/
usr/doc/amp-0.7.6/BUGS
usr/doc/amp-0.7.6/TODO
usr/doc/amp-0.7.6/README
usr/doc/amp-0.7.6/jukebox.txt
usr/doc/amp-0.7.6/layer2.txt
usr/doc/amp-0.7.6/linuxrealtime.txt
usr/doc/amp-0.7.6/BeOS.txt
usr/doc/amp-0.7.6/CHANGES
usr/man/
usr/man/man1/
usr/man/man1/amp.1.gz
install/
install/slack-desc