Open Source windows liknade OS

Övriga saker kan ställas här. Här diskuterar vi varför himlen är blå, varför öl smakar gott, broccoli smakar skit och varför Slackware äger

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Point6
Hacker
Inlägg: 37
Blev medlem: 04 jan 2006 03:01

Open Source windows liknade OS

Inlägg av Point6 »

Tjenna.

Jag har läst några gånger om ett OS som ska fungera som Windows dvs alla program och drivrutiner till windows ska fungera på detta och det skall vara Open Source.
Dom har samarbete med bla wine, dock har dom för ett tag sedan stött på stora problem med bla patent lagar eftersom nån proggramerare snodde kod från Windows källkoden som läckte för nått år sedan.
Är det nån som vet vad OS'et heter och hur det går för dom?

Jag vill minnas att det fanns en beta på den (dock väldigt buggit) vet inte om den plockades ner efter stämmnings hoten från M$
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

Kan det vara Lindows du tänker på? Dom fick byta dock byta namn, och om jag inte missminner mig så heter dom väl Linspire numera?

/Martin
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
Dartanjang
Lärling
Inlägg: 80
Blev medlem: 11 jan 2005 18:11
ORT: Jakt, Fiske, datorer,

Inlägg av Dartanjang »

ReactOS är nog kanske vad du menar?

http://www.reactos.org
Slackwareberoende!
Point6
Hacker
Inlägg: 37
Blev medlem: 04 jan 2006 03:01

Inlägg av Point6 »

Jeo det var reactOS jag menade.. dom har en LiveCD där som man måste testa.

Lindows var väl ändå linux baserat, den andvänder väl drivrutiner till linux och proggram.
Medans ReactOS kör allt som windows, helt enkelt som en windows opensource dist. hehe.
Dartanjang
Lärling
Inlägg: 80
Blev medlem: 11 jan 2005 18:11
ORT: Jakt, Fiske, datorer,

Inlägg av Dartanjang »

Jag har inte testat själv, har dock en skiva någonstans, men jag är så nöjd med slack och håller på att lära mig det så att jag göre mig icke besvär att testa nåt annat, för tillfället iaf ;)
Slackwareberoende!
haxer
Besökare
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 sep 2006 16:18
ORT: Datorer

Inlägg av haxer »

Freespire är helt ok tyckte jag testade det lite innan jag installerade ubuntu 6.06 väldigt användarvänligt