Tips för de som vill pröva 2.6.19-rcX och PATA med libata

Övriga saker kan ställas här. Här diskuterar vi varför himlen är blå, varför öl smakar gott, broccoli smakar skit och varför Slackware äger

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

lema2.0
Allsmäktig
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 jun 2004 01:56

Tips för de som vill pröva 2.6.19-rcX och PATA med libata

Inlägg av lema2.0 »

Om man känner att livet är lite tråkigt kan man testa att köra PATA (det som kallades ATA innan SATA kom :) ) diskar med nya libata.
Problemet är att diskarna kommer att heta t.ex. /dev/sda om disken hette /dev/hda innan. Skulle man behöva byta mellan ex 2.6.18 eller 2.6.19 med de gamla drivrutinerna så vill man inte sitta och redigera /etc/fstab hela tiden.

Som tur är kan man montera partitioner via dess UUID.
För att ta reda på UUID för en partition så kan man köra /lib/udev/vol_id -u /dev/partitionen (funkar inte på swap för mig i alla fall) eller kolla i /dev/disk/by-uuid där swap syns.

Om en partition inte har ett så kan man fixa det med tune2fs för ext2/ext3 eller reiserfstune för reiserfs. För swap-partitioner så får man köra mkswap och spara det numret på något sätt (skriva ner kankse). (När man ändå är igång kan man ge partitionen en "lable" som också går att använda med mount.)
Detta går inte att fixa om partitionen är monterad så / och kanske /usr får man lösa genom att boota från en live-skiva eller liknande.


Sen skriver man in det i /etc/fstab för /:

Kod: Markera allt

UUID=99999999-9999-9999-9999-999999999999 /                reiserfs    defaults         1   1
motsvarande för resten.
Kör man grub som bootloader så kan man ersätta root=/dev/bla med root=UUID=9999...osv. (Motsvarande i lilo skulle jag tro.)
Använder man initrd så kan man inte använda UUID när man anger root med -r utan där är det /dev/bla som gäller (busybox mount klarar inte UUID), man kan dessutom behöva skapa /dev/sda* i /boot/initrd-tree/dev själv första gången (använd sen inte mkinitrd med -c).

Kolla även på http://kernelnewbies.org/Linux_2_6_19#h ... 1328b1ddce (Libata PATA (Parallel ATA) merge)

Ubuntu löser det på det här sättet (säkert fler) så de som också kör Ubuntu kan kolla lite där.

En viktig sak som man inte får glömma är att libata använder sig av SCSI (och jag tänker inte säga hur många gånger jag kompilerade om kärnan innan jag kom ihåg det :p)

Slutligen, så här löste jag det. Skulle inte förvåna mig om det finns ett enklare sätt.
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Tack för tipset. Kanske ska testa. Roligare än då, kan man ha.
Nu kommer även ext4. I 2.6.19-rc6 (eller -mm patchen). Finns det som ext4dev.
Behövs dock en del patchar och uppdateringar.
http://www.bullopensource.org/ext4/

/Jens