IRC

Övriga saker kan ställas här. Här diskuterar vi varför himlen är blå, varför öl smakar gott, broccoli smakar skit och varför Slackware äger

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

IRC

Inlägg av hakan »

Hej!
Inte min starkaste sida :)...hittar er i alla fall inte på "efnet" (#slackware.se)...tänkte prova "pidgin"
Är det någon som kan visa hur jag ställer in den?

/Håkan
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Re: IRC

Inlägg av Dukeman »

Vet inte hur mycket du vet sedan förut, men här är det lilla grundläggande:

IRC är lite större och mindre centraliserat än de flesta andra meddelandeprotokoll (exempelvis MSN, AIM, ICQ och de andra IM-varianterna).

EFNet som du nämner är ett IRC-nätverk, en samling servrar som samarbetar och sammanknyter flera användare som ansluter till nätverkets servers.

IRC är uppbyggt huvudsakligen kring kanaler på dessa nätverk, såsom #slackware.se, där flera användare sitter och pratar samtidigt, men det går även att ta kontakt med enstaka användare via så kallade Privata meddelanden (ofta kallade MSG eller PRIVMSG).

En viss kanal (till exempel #slackware.se) kan finnas på ett nätverk (till exempel EFNet) medan samma namn är helt ledigt och obefolkat på ett annat nätverk (till exempel freenode, där ingen finns i #slackware.se), eller så kan samma namn på olika nätverk vara upptaget av helt olika grupper av användare (#slackware eller ##slackware till exempel finns nog på många olika nätverk).

Jag personligen sitter på freenode 24/7, men det finns inget som hindrar att en klient såsom pidgin, XChat, irssi osv osv är ansluten till flera nätverk samtidigt.

Alla nätverk är oberoende av varandra, och det finns ingen central "IRC-server" som kontrollerar röran, IRC är enbart ett protokoll.

Jag känner inte till någon IRC-kanal för folket här på forumet, vore skoj om det fanns en, men det kan mycket väl hända att den bara ligger på ett annat nätverk.
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Re: IRC

Inlägg av hakan »

Tack för en mycket välskriven introduktion. :)

"Pidgin" är tydligen en "messengerklient" (ungefärlig motsvarighet till "amsn") och inte en "chat-klient" som ex.v. XChat som jag då ska använda för IRC om jag förstått rätt.

När jag provar med "Freenode" (irc.freenode.net) i XChat så hittar jag ganska många slackware-kanaler (##slackware, #slackman etc) fast dom verkar mest på "utrikiska".

I din signatur finns en hänvisning till eu.freenode.net...hur hittar jag dig där?

På irc.phoonet.org finns #slackware.se men det verkar inte vara så stor trafik...eller också provar jag på "fel" tid.

/Håkan
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Re: IRC

Inlägg av Dukeman »

Pidgin skiljer sig inte nämnvärt från andra IRC-klienter, det går alldeles utmärkt att använda den, särskilt bekvämt om du redan använder den för andra protokoll.

När du väl anslutit till ett IRC-nätverk finns två sätt att hitta folk; det ena är att helt enkelt gissa sig fram till personens nickname, det andra är att trampa in i kanaler och hitta folk i drösar istället.

Om du vill ta kontakt med en särkild person är det som sagt PRIVMSG som gäller. I pidgin kan du starta en sådan konversation genom att välja menyn Conversation och sedan New instant message.... Skriv in namnet på personen du vill prata med och välj ditt IRC-konto i listan. Alternativt kan du använda text-kommandot /query för att få upp en ny flik med PRIVMSG till en användare

Kod: Markera allt

/query dukeman
På freenode just måste man skaffa sig ett konto för att få skicka privata meddelanden, vilket kan te sig lite irriterande. Många andra nätverk tillåter sådana meddelanden för alla som anslutit, inte bara registrerade användare. För mer info om detta på freenode, skicka ett meddelande till användaren "nickserv" med innehållet "help".

Om du vill ha mer information om en särskild användare kan du använda kommandot /whois

Kod: Markera allt

/whois dukeman
Här ser du bland annat vilka kanaler användaren är inne i, hur länge denne varit ansluten och liknande. freenode kräver samma registrering för att det här ska vara tillåtet, medan de allra flesta andra nätverk inte kräver något liknande alls.

Det finns även sätt att lista samtliga kanaler på ett nätverk, men de är så många att det itne är värt besväret att försöka titta igenom dem. detta gör du med kommandot /list

Länken i min signatur leder till samma IRC-nätverk som irc.freenode.net, den enda skillnaden är att eu.freenode.net försöker ansluta dig till europeiska servrar (Ett nätverk består av många servrar, och ofta väljs din server utifrån hur mycket jobb de andra har för tillfället).

Om du bestämmer dig för att använda freenode finns jag där under samma namn som här, glöm bara inte att registrera samt följa instruktionerna för att identifiera med nickserv, vilket måste göras vid varje inloggning.

Lycka till!
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Re: IRC

Inlägg av jenso »

Det finns två slackware.se kanaler.
Den ena på irc.efnet.org #slackware.se.
Den andra på irc.slackware.se #slackware.se
Använder företrädesvis irssi.
Starta irssi:
/connect irc.efnet.org
/join #slackware.se
Eller:
/connect irc.slackware.se
/join #slackware.se
irssi har en hel del bra grejer, som split screen.
/window new split
Mer på den här länken:
http://f0rked.com/articles/irssi

/Jens
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Re: IRC

Inlägg av hakan »

Nu har jag skaffat mig ett konto (hakan60) på irc.freenode.net, går ju lika bra med "pidgin" som med "xchat", nu ska jag bara se om jag får tag i dig också. :)
Tack för hjälpen!

/Håkan