Slackware på Facebook

Övriga saker kan ställas här. Här diskuterar vi varför himlen är blå, varför öl smakar gott, broccoli smakar skit och varför Slackware äger

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Plutonium
Allsmäktig
Inlägg: 226
Blev medlem: 14 apr 2005 05:36
ORT: Essunga

Re: Slackware på Facebook

Inlägg av Plutonium »

Är det bara jag som tycker att det är lite konstigt att ha en grupp på Facebook som är till för att tycka illa om "FRA-lagen"?
tja, det är som sagt en tolkningsfråga, det finns en grp som är motsatsen till ovanstående.. Och i Sverige så har vi ju yttrandefrihet, så jag ser personligen inga fel eller konstigheter i det..

Mvh
Anders
Plutonium
Allsmäktig
Inlägg: 226
Blev medlem: 14 apr 2005 05:36
ORT: Essunga

Re: Slackware på Facebook

Inlägg av Plutonium »

Jenso, jag har inte funnit tid att läsa igenom infon.. Men skall göra detta..

Tycker däremot att du skall läsa denna artikeln, språkrör för FRA-debatten och säg sedan till mig att FRA inte behövs.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1482243.svd
Begrunda också att detta är vad de kan göra med 10% av den intressanta informationen, då resten går i kabel.
lema2.0
Allsmäktig
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 jun 2004 01:56

Re: Slackware på Facebook

Inlägg av lema2.0 »

Menade bara att man inte tycker om övervakning och att andra ska kunna läsa ens personliga saker, och sen använder man Facebook som verkligen går att använda till det man tycker illa om.

Fast jag ska inte säga något egentligen, jag brukar använda Google när jag söker. ;)
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Re: Slackware på Facebook

Inlägg av jenso »

Hej Plutonium!
Det är inte en fråga om FRA, ska få signalspana eller ej.
En riktad signalspaning, ska de givetvis få och skall göra.
Men det den nya lagen och tekniska lösningen säger och medför, är att de ska direkt få tappa en realtidskopia. Från samtliga internetleverantörer. Där blir det massavlyssning och inte en riktad signalspaning.

Effekten blir inte den samma som att signalspana, på flyg eller militär trupp.
I all effekt blir resultatet den, att allas vår kommunikation. Kommer att passera och hanteras av deras kluster.
Se det som att det sitter folk och sprättar brev och paket, på Tomteboda terminalen i Stockholm.
För att läsa och gå igenom ALLT, för att se om det är tillåtet eller ej.

Problemet med FRA förespråkarna, är att de ger fel svar på frågor.
De svarar på en helt annan fråga, den om signalspaning och inte om den om massavlyssning.
De levererar den gamla etersspaningen, inte den om realtidstappning av all trafik.

/Jens