Nexus Personal i Slackware

Övriga saker kan ställas här. Här diskuterar vi varför himlen är blå, varför öl smakar gott, broccoli smakar skit och varför Slackware äger

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Nexus Personal i Slackware

Inlägg av Nille »

Jag har idag uppdaterat skriptet lite då personal_compat fick fel rättigheter/ägare.
Men jag har inte lagt upp det än då jag har lite annat jag vill ska fungera bättre med.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Nexus Personal i Slackware

Inlägg av Nille »

@Minime
Appropå felet du fick när du skulle importera från windows så undrar jag vilken filändelse den har?
Det krävs att du har en .p12 fil och jag har läst att det ska gå att få det från windows med lite pill, har dock inte läst hur än.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: Nexus Personal i Slackware

Inlägg av Minime »

Flåt vart lite frånvarande, min dotter har genom gått en operation.
Så jag har som varigt lite instängd på ett sjukhus några dagar...

Certifikatet i från Wintendo var en .nge fil, Då jag exporterade Certifikatet ifrån Ubuntu 8.04.2
Så blev det också en .nge fil.

Så felet var inte enbart då jag försökte importera ifrån Wintendo filen utan även Ubuntu filen.

/Minime

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: Nexus Personal i Slackware

Inlägg av Minime »

@Nille: Antar att du haft mycket att göra.
Undrar bara om du kom något längre med Nexus problemen?

Jag har tyvärr inte löst något alls själv, körtfast helt :-(

Lite förhoppning om att kanske du kom steget längre?
Vet att du nämnt något med några rättigheter, har dessa något att göra med problemen med import/export och test av certifikat via nexus programmet att göra?

M.v.h
Minime

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Nexus Personal i Slackware

Inlägg av Nille »

Rättigheterna fixade jag direkt då det bara var en felskrivning i min slackbuild.
Har jag glömt att posta uppdateringen här? ojdå vilken slarver jag är.
http://www.mediafire.com/download.php?zyjwkmtz2xu

Angående det där med java version som vi diskuterade tidigare så fungerar det bättre med jre-6u13-i586-1
Men ett tillägg är att om du nu använder en slackbuild från current så måsste du börja med att editera skriptet och om du tar källkoden från current så behöver du även uppgrade tar till senaste versionen.
Detta då det nya komprimeringsformatet används och SlackBuilds numera bygger paket med nya komprimeringsformatet (.tar.xz och .txz)
Det nya komprimeringsformatet komprimerar bättre än .tar.bz2 och bygger på LZMA komprimeringsalgoritm och ska spara utrymme men den packar upp nästan lika snabbt som .tgz.

Jag har personligen importerat certifikat från ubuntu 8.04 (usbminne med live-dist för att skaffa ett certifikat).
Men det jag minns mest var att när jag importerade så skulle filnamnet skrivas som det ser ut och inte enligt Linux standard med " eller \ för specialtecken.
Så det ska fungera men jag fick en .p12 fil i ubuntu.
Jag kan se om jag hittar instruktionen för hur man importerar från windows.

Kul att det skrivits lite i forumet dom sista dagarna men jag finner det alldeles för dött, har inga några bekymmer längre eller överhuvudtaget vill diskutera slackware längre.
Jag tycker att vi bara blir färre som försöker jobba med att lyfta fram slackware.
Även om jag anstränger mina insatser mest på utländska sidor och cumunityn så ligger svenska närmast hjärtat.
Vi kanske borde sätta upp lite mål på vad vi kan göra för att lyfta fram slackware mer i sverige och jag vet att det finns gott om kunskap här.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Nexus Personal i Slackware

Inlägg av Nille »

Jodå jag hittade informationen om windows till Linux med certifikat.
För att få en .p12 i windows så får du öppna konfigurationsfilen i "Dokuments Settings/App Data/Personal" och ändra raden "Export Type=2" till "Export Type=1" sedan ska du få en .p12 fil istället för .nge i windows.
Sedan om den dummar sig med export så kan man kopiera filen manuellt i stället till ett usbminne, kanske var det så jag gjorde i ubuntu (minns inte) i så fall ligger den under $HOME/cbt/ i linux (läsa in ska fungera från usb)
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: Nexus Personal i Slackware

Inlägg av Minime »

Ahh nice, när det gäller import/export så kanske det bara jag som har problem, skulle kunna beropå att jag använder GnomeSlackbuild för Slack 12.1 men använder Slack 12.2, lite andra grejer som buggar med...

Sitter och väntar på att GnomeSlackBuild 2.26 kommer.

Kanske skulle prova sumpa Gnome och köra via xfce eller kde istället, för att se om det löser några problem...

Får ta och testa detta någon kväll om man väl får lite tid över.

Vad det gäller paket hantering och buildscript så låter som det kan bli problem om man använder 12.2 och ev. går över eller använder Slack Current..om jag nu inte missuppfattat dig d.v.s.

Konstig nog har jag använt några paket från current och inte upptäkt eller haft några probblem som du beskriver med att packpa upp eller hantera dessa med tar versionen som används i 12.2?
paketen i current har varigt tgz då jag använt några paket...
Tittade dock lite hatigt nu, och ser det du beskriver, mycket riktigt, nu slutar paketen med txz.tgz
Detta kan komma att skapa lite problem misstänker jag framöver...

Stor eloge till dig iallfall

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Nexus Personal i Slackware

Inlägg av Nille »

Det nya paketformatet i current är helt nytt och övergången som skedde 8maj har förberetts ett tag med pkgtool och tar bla.
Läs mer i ändringsloggen

En instruktion för att exportera/importera certifikat.
http://www.seniorerna.net/Anvisn.NexusP ... _Linux.pdf
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Nexus Personal i Slackware

Inlägg av Nille »

Det gamla formatet kommer fungera utmärkt i fortsättningen med.
Detta införs endast av utrymmes skäl.
Du kan även använda bz2 eller lzma om du vill .tbz .tlz men dessa kommer inte användas officiellt utan kom med då vissa tidigare haft önskemål om just dessa.
Så tänk snarare att du nu har 2st format att välja på och det är endast komprimeringen som skilljer dessa 2 (4) åt.
Det är för att det ska få plats mer på ett medium samt spara bandbredd på servrarna.

Och självklart finns det en tgz2txz med http://github.com/michielvw/tgz2txz/tree/master
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: Nexus Personal i Slackware

Inlägg av Minime »

Ahh oki, tackar för en grundläggande och bra förklaring. =)
Ja då är det ju inga större bekymmer...

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: Nexus Personal i Slackware

Inlägg av Minime »

Ny version av Nexus Personal ute.
Har skrivigt om lite i Wikin, och gjort luite yttligare tester.
Så vitt jag kan se så fungerar allt nu förutom att importera Certifikat från Windows.
Vad jag fårstår efter att ha googlat lite på detta så är ite det "Supporterat" av Teamet som ligger bakom Nexus Programvaran.

Iallafall åter igen stort tack till Nille för angersemanget med SlackBuild scriptet.
Och nu har vi en fullt fungerande Nexus Personal även till Slackware.
Känns underbart att man kan göra sina bankäreden och annat från sin Linux maskin.
Tippar på att detta även fungerar för Nordbankens kunder.
Jag kan dock inte bekfräfta detta då jag inte har Nordbanken.

/Minime

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Nexus Personal i Slackware

Inlägg av Nille »

Har du testat att importera från windows genom att ändra exportformatet som jag beskrev i tidigare inlägg?
Jag tankade nya Personal men har inte direkt testat den så mycket än. (bara startat den)
LD_DEBUG=libs och 'strings' visade att den fortfarande har konstiga namn på libbar samt hårdkodade sökvägar så tyvärr verkar dom inte ha lärt sig hur man gör binärer till Linux än :(
Men när jag har tråkigt någon kväll så ska jag ska in hårt på Personal och även skriva en riktig förklaring till Nexus om vad som kan göras bättre och hur. (gjorde det på förra versionen med och tror att dom lyssnat lite men kanske inte förstått allt)
Synd bara att dom inte svarar på epost som vänder sig mot utveckling av klienten.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: Nexus Personal i Slackware

Inlägg av Minime »

Provade ändra inställningarna "Config" fil under personal i Windows, men fick det inte att göra av eller till.
Kunde importera Certifikatet om jag döpte om den till .p12
Men gjorde man detta frågade aldrig "persam" efter "Pin" och certifikatet fungerade inte även om import funktionen på stod att importen lyckades.

Skrev om ditt Slackbuild script lite så det fungerade med den senaste versionen.

Var dock ytters små ändringar som krävdes (Så pass att jag klarade det) :-)

Vad det gäller att lyssna till vad andra tipsar, så är min gissning att dom vill knyta programmet till en dist (Idetta fallet Ubuntu) just för att göra allt så enkelt för deras support att kunna hjälpa just linux klienter.
Misstänker deras support inte kan så mycket om Linux och vill nog inte försöka gå så djupt i systemet
för att kunna lösa eventuella problem.
Skulle kunna tänka mig att dom vill hålla sig till "Öppna din webbläsare och surfa till http://www.java.com, klicka på verifiera java, ahh nä du hade inte java installerat. Klicka på installera java...
Ahh nä funkar det inte...det var ju trisst jag kan inte hjälpa dig ;-)

Och nog där av varför dom hårdkodat libs med mera som dom nu gjort...

Men håller med dig att det är mycket dumt, dock förvånar det mig inte det minsta.

/Minime

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Nexus Personal i Slackware

Inlägg av Nille »

Problemet är att dom har hårdkodade sökvägar till /usr/local vilket leder till att man inte kan skapa ett riktigt paket som kan spridas för respektive dist.
Sedan så är debian lite kända för att hitta på egna namn på libbar då dom delar upp libbarna efter vilket stöd som dom är kompilerade emot vilket även det sätter käppar i hjulen för andra distar.
Om dom sedan väljer en dist att stödja rör mig inte det minsta men dom borde göra det på rätt sätt så det inte orsakar onödiga bekymmer.
Om man tittar på andra applikationer som finns som binärer i Linux så har liknande alltid setts som en upstream bugg som måste lösas till nästa version då detta helt enkelt gör så att man inte kan säga sig ha Linux stöd.
Det dom gjort är galet men hade från deras sida varit riktigt enkelt att lösa med en omkompilering på rätt sätt samt genom att ta bort hårdkodade sökvägar och låtit den hitta det i $PATH istället.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: Nexus Personal i Slackware

Inlägg av Minime »

Sant, kanske ingen "riktig" lösning, men fungerar det inte då att göra på liknande sätt som du gjorde
i Slack Scriptet att skriva "LD_LIBRARY_PATH" och använda sig av "Compat" Libs?

Men håller väl med att allt blir väl väldigt begränsat till en dist och även en enda dist version.
Misstänker att det blir problem om Ubunt gör några större ändringar på lib versioner med mera...

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)