Är 13.37 sista slackware med KDE?

Övriga saker kan ställas här. Här diskuterar vi varför himlen är blå, varför öl smakar gott, broccoli smakar skit och varför Slackware äger

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Är 13.37 sista slackware med KDE?

Inlägg av Nille »

Jo det kan vara så att KDE droppas till nästa version precis som gnome gjorde en gång i tiden.
Eric Hameleers skrev:The new series 4.7.x proves to be a bigger challenge for Slackware. We saw that the 4.6. series moved away from HAL and instead requires udisks/upower (which was the reason for sticking with 4.5.5 in Slackware 13.37). The KDE developers have now finalized their move from CVS to GIT as the source control and version management system. The result is less than optimally arranged for packagers. The old “monolithic” source tarballs are now being split into many additional tarballs for individual applications. This means we have rewrite our scripts and possibly add a lot of packages. While this may be advantageous for some other distros with dedicated packaging teams, for us Slackware people it is a time for decisions.

After talking to Pat Volkerding, I announced on the KDE packager mailing list that we are considering the same solution as was chosen for GNOME in the past: remove KDE from Slackware if it proves to become a maintenance burden. I can not yet say anything final about this. For the time being, I have decided not to create Slackware packages for the KDE Software Compilation 4.7.x.


Ni kan läsa mer här.
http://www.mail-archive.com/release-tea ... 04709.html
http://www.linuxquestions.org/questions ... ome-884323

Jag hade saknat KDE då det är min favorit, så dags att göra sig hörd med sin åsikt om KDE nu.
The more linux you go the slacker you get.
Plutonium
Allsmäktig
Inlägg: 226
Blev medlem: 14 apr 2005 05:36
ORT: Essunga

Re: Är 13.37 sista slackware med KDE?

Inlägg av Plutonium »

Lite tråkigt. Jag använder inte kde men man nyttjar ju vissa program som är kopplat till kde. kcalc är väldigt händigt när man inte orkar använda huvudet tex.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Är 13.37 sista slackware med KDE?

Inlägg av MDKDIO »

Måndag och vad passar bättre än "mindre bra" nyheter..?

Jag skulle def sakna KDE.

Kanske det är dags för Pat & Co, att få in mer folk i teamet?
Personligen vill jag def inte se att KDE försvinner ifrån Slack.
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Är 13.37 sista slackware med KDE?

Inlägg av Nille »

Jag hade saknat KDE men enligt vad jag läst så använder dom båda KDE :)
Problemet är att KDE börjar påverkas av gnome folket vilket kommer leda till att KDE kommer bestå av onödigt många paket och det kommer smyga in massor av beroenden av andra paket om det får fortgå.
Det behövs att KDE säger ifrån och fortsätter efter den modellen som gjort KDE så populärt.
Annars kommer KDE bli som gnome och då blir det skit av allt.
Om KDE skulle bli så så hade jag respekterat att den droppas för det hade lätt till att KDE inte hade varit KDE längre.
Dessa gnome orienterade distar ska inte få göra gnome av KDE och dela upp det i massor av små paket och ha rullande releaser.
Jo gnome är en rullande release idag och det tillkommer beroenden och skit var och varannan dag.

Så det viktiga är att se till att KDE även i framtiden kommer att släppas som den gör idag och låta dom som vill dela upp det få ta sitt via git.
Om dom inte gör så så kommer KDE att bli förstört och kan lika väl slängas ut.
Så det viktiga är att minska inflytandet från stordistarna för KDEs eget bästa.

Men detta är mitt personliga tyck och tänk.
The more linux you go the slacker you get.