Skogsbrand

Övriga saker kan ställas här. Här diskuterar vi varför himlen är blå, varför öl smakar gott, broccoli smakar skit och varför Slackware äger

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Skogsbrand

Inlägg av Nille »

Läste i tidningen att människor frågar varför Sverige inte frågar efter 747 Supertanker som rymmer 75000 liter.
Det kanske låter bra men 747 Supertanker kan inte fylla tankarna i vattendrag utan vattenbombar på några sekunder och måste sedan landa för att fylla vattentankarna, en fyllning från bra pumpar tar minst 30minuter ofta mer.
Det planet är inget alternativ då är det ryska bättre men nu är det snart så många helikoptrar så flygutrymmet blir begränsa.
Det ryska planen fyller vatten i vattendrag och fungerar som de CL-415 vi har hjälp av nu fast med högre kapacitet och kan landa på Svegs flygplats samt den gamla flygplatsen i Färila om den städas av lite, det ryska planen är byggda för att landa på dåliga flygplatser så Färila känns nog som hemma i Ryssland men tror det kördes motorkross där sist jag var där och den kanske inte är fungerande längre och rullbanan kanske inte finns kvar.
Kollade google maps mm och där ser den bra ut än.
https://www.google.com/maps/place/61%C2 ... !4d15.7025
http://www.bing.com/maps/default.aspx?v ... %20flygbas___
https://tools.wmflabs.org/geohack/geoha ... _region:SE
Fast å andra sidan så hade de kunnat dirigera om helikoptrarna till andra områden.
Det borde krylla av tankbilar i området då flygplan och helikoptrar behöver mycket bränsle.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Skogsbrand

Inlägg av MDKDIO »

Tack Nille! Man glömmer lätt (tydligen) angående DE och allt som hänt genom åren :)

minime, Fågelsjö ligger väl i Härjedalens kommun? Troligen därför området inte visas på kartan.

Märkligt nog hittar jag ingen info liknande den som Ljusdals kommun lagt ut, inkl kartbilder.
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Skogsbrand

Inlägg av Nille »

Jag funderade lite på att de hämtar vatten i Ljusnan och då lite hur det fungerar med vattennivåerna, alla som bott nära Ljusnan vet att det åtminstone i trakten kring Kårböle är det hög och lågvatten beroende på om det är morgon eller kväll.
Kontrollerar dom flödet bättre nu och håller en jämn nivå eller får piloterna leva med nivåskillnaderna som kan göra det svårare att fylla vatten.

Ljusnans djurliv verkar ha ändrats sen jag var där sist. https://www.aftonbladet.se/tv/a/259195
Det fanns gott om huggormar förr längs Ljusnan men detta?
Farsan hittade mig många gånger lekandes bland huggormarna som litet barn men blev aldrig biten så de skrämde mig för ormar så jag inte skulle leka så och den forbi har jag kvar än idag.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Skogsbrand

Inlägg av MDKDIO »

Osäker på hur de gör med vattenföringen i Ljusnan relaterat till branden, men jag räknar med ett så jämt flöde som möjligt, just med tanke på behovet.

Inte direkt rel till Kårböle, men Ljusnan iaf...
https://login.vattenreglering.se/m/vattenforing.asp

Vattenstånd (välj Ljusnan)
https://login.vattenreglering.se/m/vattenstand.asp

ang Pytonormen så hittades det 2 stycken (den andra var störst). Enligt rykten, men ingen info i nyheterna (helahalsingland.se har betaltjänst för nyheter... Vilket jag vägrar betala för).

Huggorm växte man upp med. Hade stuga utanför Torsåker (Hofors), där det milt sagt fanns orm i mängd. Men enligt kusin i Hofors, så är det inte många kvar där.

Samma sak när jag bodde utanför Stockholm (Färingsö), där plockade vi "ett antal" som vi körde in till Skansen. Det fanns behov för serum på den tiden (1977, men 1978 fanns inget behov längre).
I dag skulle jag gå långt runt en huggorm, gillar dom inte alls! Men det finns i mängd även här.
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Skogsbrand

Inlägg av Nille »

Tackar för länkarna :D
I Pildammsparken i Malmö letades det Pytonorm för några år sedan.
Verkar var lite väl vanligt med exotiska ormar i svenska vattendrag.
Jag gissar på att de anpassar nivåerna mellan kraftverken bättre nu för annars är det stor nivåskillnad mellan morgon och kväll.
Färingsö det är att bo på landet så nära Stockholm.
Ska titta livesändningen från Kårböle på hela Hälsingland nu
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Skogsbrand

Inlägg av Nille »

https://www.expressen.se/nyheter/lofven ... resstraff/
Turkiet och Ukraina har tydligen hört av sig.
Turkiet har 9st CL-215 som skopar 5.346 liter vatten.
Ukraina har åtminstone 2st (siffror på exakt antal ser jag inte) AN-32P Firekiller som skopar 8000 liter vatten.
Hoppas dom vill skicka flyg och inte helikoptrar sedan önskar jag att det det blir ett antal skopande vattenbombare.
Nu hoppas jag att även Ryssland svarar så vi kan få kontroll på samtliga bränder i riket.
Vi får tacka de Italienska planen och piloterna som lämnar Sverige nu för att hjälpa Grekland istället där krisen är värre än hos oss och människor dör.
Jag antar att det är därför denna förfrågan ställs och jag tror även de franska planen lämnar snart då den grekiska är mer panikartad så EU resurserna lär gå dit.
Då kan politikerna inte hänvisa till EU hjälp på samma sätt längre.
Samma EU räddningsstyrka som Morgan Johansson ville att sverige skulle avstå ifrån i Januari i år för att den var för dyrt och att länder inte ska förlita sig på EU hjälp utan bygga egen förmåga.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6868675
Nu är samma EU styrka jätte bra men egna brandbekämpningsflygplan är för dyrt.
Om dessa plan åker till Grekland vilket är bäst då? :shock:
Det självklara är att Sverige ska köpa in 2st egna plan så vi även kan hjälpa andra länder när det behövs, samtidigt vill jag se att vi är med i EU samarbetet men kostnaden borde vara förhandlingsbar (löven var väl en van och bra förhandlare vill jag minnas att han sa så det borde vara snabbt ordnat).
Sverige borde bli ett föregångsland i att hantera stora skogs och gräsbränder, dags att bygga en organisation och en (inter)nationell insatsstyrka för bränder, vi har haft flera större på kort tid och jag tror inte att de lär bli färre med tanke på hur det ser ut i hela Europa.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Skogsbrand

Inlägg av MDKDIO »

Enligt SVT Nyheter, så ska Löfven ha nämnt något om ev inköp av bekämpningsplan.
"Antingen på egen hand, eller tillsammans med andra länder".

Hur som haver... Allt eftersom nuvaranade bränder pågår, så dyker det upp allt fler "kommentarer" om att vi kommer att se fler liknande scenarion i framtiden, även i Sverige.

Personligen så anser jag att Sverige def behöver ett brandbekämpnings flyg (eller 2 om flera länder hakar på och del-finansierar köpet. Alternativt, skippa 2-3 av de 60 beställda JAS planen).

Ultimat lösning vore väl kanske att hitta ett plan som kan användas till annan transport när brandbekämpning inte är aktuellt.

Nille, du som har koll på plan :)
Vad säger dina kunskaper om den idèen?

Angående det du skrev:
Turkiet hjälper väl Grekland förr eller senare (ren spekulation).
Ukraina.. Det hade nog Ryssarna gillat :) Men jag är då def för det alternativet (om dom kan avvara ett?)
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Skogsbrand

Inlägg av Nille »

Sverige behöver köpa 2st plan de jobbar effektivare i grupp samt att vi då har kapacitet att även bekämpa effektivt på två olika bränder om de inte vuxit för mycket än.
Jag köper inte argumentet om kostnaden Morgan Johansson mumlade om att det var dyrt och att det skulle kosta 100miljoner för 2st plan, vet inte vad siffrorna avser då det inte specificerades och inga följdfrågor ställdes.
Jag vet inte vilken loppmarknad han tänkt handla på då begagnatmarknaden på CL-415 inte är så stor men kanske de hittat en gammal CL-215 i bedrövligt skick i en lada någon stans.
Nä nu ska jag vara lite allvarligare.
Våran Regering vill snåla och funderar nog på att köpa Air Tractor AT-802F Fireboss istället, ett bra plan, billigt att köpa och i drift samt underhåll.
Det planet ger absolut mest för pengarna men är även rätt begränsat och tar endast 3104 liter vatten samt ev 130 liter skum.
Det är det enda alternativet jag kan tänka mig för de pengarna.
https://airtractor.com/aircraft/at-802f/
Jag hade gärna sett något större plan men då sticker även prislappen rejält, jag gissar att 2st CL-415 kostar 500-650miljoner (troligtvis närmare 650).
Bättre plan och kan skopa mer vatten vilket kan vara kritiskt när bränder växer men då kan vi likväl köpa 4st AT-802F den stora skillnaden är att vi med fler mindre plan snabbt fyller luftrummet och begränsar utrymme för extern hjälp som förhoppningsvis inte kommer behövas med egna brandflyg.
De ryska brandbekämpningsflygen tar jag inte ens med i beräkningen då Sverige aldrig hade köpt från Ryssland.

Vad har jag då att säga om kostnaderna på 100miljoner kronor?
Jag kliar mig i huvudet och frågar varför skulle svenska staten sätta undan 100miljoner kr, det är ju småpengar som även borde gå att justera in i befintlig budget.
Om man tittar på olika bitar i budgeten så hittas snabbt områden man kan ta av, jag hade börjar i kulturbudgeten på ca 16miljarder, hellre flyg än gratis entré på museum.
Allt handlar om prioriteringar.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Skogsbrand

Inlägg av MDKDIO »

Inte för att jag går på museum, men om jag nu skulle göra det så får det kosta (dock vägrade vi betala entrè i Mörrum 2005 då de bara, i princip, hade gamla ABU drag att visa upp för 160 kr/pers)

Kulturen får 16 milliarder!?! Jösses!
Vilket parti ska man rösta på för att redusera detta till 14 och köpa in plan i stället?
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)