Slackintosh

Övriga saker kan ställas här. Här diskuterar vi varför himlen är blå, varför öl smakar gott, broccoli smakar skit och varför Slackware äger

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

daijo
Besökare
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 dec 2004 19:15

Slackintosh

Inlägg av daijo »

Hej!

Jag har blivit intresserad av den inofficiella PPC portningen av Slackware på http://slackintosh.exploits.org Tyvärr verkar rsync servern vara nere, lika så alla speglingar. Även upphovsmannens e-post verkar inte fungera längre. Nån som har mer koll på hur jag kan få tag på källkoden till detta projekt (även de kompilerade filerna också). Projektet verkar heldött vilket är riktigt synd.

Tack på förhand!
lema2.0
Allsmäktig
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 jun 2004 01:56

Inlägg av lema2.0 »

Hittade det här.
http://www.ppcnerds.org/Article133.html
http://mariner.cs.ucdavis.edu/slackware/slackintosh/

Har själv ingen Mac (eller något annat med ppc-processor) men det är bra att veta vad som finns var om man nu skulle lägga vantarna på en. Och så är det kul att hålla koll på vad som behövs för olika arkitekturer.
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Slackintosh är lagd i malpåse. Men CRUX kan rekomenderas.
http://cruxppc.sunsite.dk/

/Jens
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack! Har ingen Mac heller men är på g att skaffa en och det största hindret var att jag skulle få lämna Slackware bakom mig:( Men det här verkar lovande:) Vore kul att försöka blåsa liv i projektet och försöka porta 10:an på samma sätt när man väl har blivit varm i kläderna. Vore en bra ursäkt att lära sig mer om Linux och Slackware på djupet!

Har kollat in CRUX också, verkar vara enda vettig Slackware alternativet där ute. Men det vore kul att köra just Slackware.
daijo
Besökare
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 dec 2004 19:15

Inlägg av daijo »

Va jag som skrev inlägget som gäst. Trodde jag fortfarande var inloggad... :oops:
cjw
Allsmäktig
Inlägg: 340
Blev medlem: 19 apr 2004 12:25

Inlägg av cjw »

CRUX är jobbigt, aningen för konservativt. Något alternativ till Slackware finns dessvärre inte. Vi är helt enkelt utelämnade.
Inte för att det gör mig något. Vem kör Lada när man äger en Rolls.
Slackad sedan 3.4 beta
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

cjw skrev:CRUX är jobbigt, aningen för konservativt. Något alternativ till Slackware finns dessvärre inte. Vi är helt enkelt utelämnade.
Inte för att det gör mig något. Vem kör Lada när man äger en Rolls.
För jobbig? Vet inte det jag;)
Använder den på min iBook G3. Lite mer arbete, vid installationen bara.

/Jens
cjw
Allsmäktig
Inlägg: 340
Blev medlem: 19 apr 2004 12:25

Inlägg av cjw »

Installationen var det minsta problemet som jag såg det när jag testade. Det var när man ville installera grejjer som det började bli lite jobbigt. Det var liksom inte värt arbetet man var tvungen att lägga ner.
Nu var det ett tag sedan jag testade CRUX. Kanske har det blivit bättre...
Slackad sedan 3.4 beta
exz
Allsmäktig
Inlägg: 378
Blev medlem: 28 sep 2003 21:03
ORT: Falun

Inlägg av exz »

kan ju offtopic tillägga att jag inte heller gillade crux så värst. :p dryg installation och mycket onödigt krångel..
Administratör på slackware.se
& moderator i forumet
Slackware sedan version 7.1
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Uppfattar det inte som krångligt.
Editera några filer och kompilera en kärna, under installationen är en baggis.
Efter första booten.
ports -u
cd /usr/ports/contrib/prt-get/
pkgmk -i eller pkgadd.
Sedan har du ett Debian apt-get liknande verktyg, fast betydligt bättre.

/Jens
daijo
Besökare
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 dec 2004 19:15

Inlägg av daijo »

Drar ner allt nu. Rsync servern var paj först men efter ett litet tjatmail på adminen funkar det bra nu. Fick ett mail av en medlem i det nedlagda Slackintosh teamet. Tydligen tröttnade de pga. för långsam hårdvara att göra utvecklingen på (ändra två rader, kompilera om allt, upprepa:) samt att The Man var lite svår att ha att göra med tydligen... Har luskat runt på nätet och det har varit snack om bland andra att återuppta projektet men inget har hänt.