xorg 6.8.1 uppdateringsfrekvens med nvidia

Frågor om X.ORG, KDE, Plasma, Wayland, GNOME osv kan ställas här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

hallon

xorg 6.8.1 uppdateringsfrekvens med nvidia

Inlägg av hallon »

Jag har problem att få mer än 85hz i xorg :(

Har försökt att kommentera bort VertRefresh och den andra för att låta X själv hitta skärmen. Har även försökt stänga av så X inte kollar skärmen och själv försökt specificera en range, men jag får ändå bra max 85hz.

urk..

har någon som haft samma problem någon enkel lösning för detta, eller jag måste lägga in helknasiga mode-lines i xorg.conf? :? de som ligger där nu ser ju rätt fina ut, men de som genereras av sånna där sidor där man knappar in siffror för att generera sin modeline är ju helt knasiga :o

Försökte lägga in en sådan knasig mode-line men då ville inte X starta alls :( xorg tyckte det var fel på konfigen, så jag antog att det inte var rätt format riktigt.

Har någon snäll skäl ett litet tips? :O jag är desperat.. mina ögon svider :( kanske beror på att jag har googlat på detta hela natten :p
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Jag är ingen "expert" på detta, men eftersom rekommenderat värde ligger på "minst" ~75 Hz, så undrar jag om det inte är något annat som gör att du får "ont i ögonen".
Har sett "nånstans" att man också kan ha "för bra" skärpa, prova med ex,.v. "16" som "color depth" och se om det blir bättre.

/Håkan
hallon

Inlägg av hallon »

Tja.. Det är inte så farligt normalt sett, men när man jobbar med stora vita ytor märker man av lite att det är 85Hz istället för 100Hz, speciellt då man arbetat med 100Hz helatiden innan :o Fast då satt jag i ett mycket tramsigare operativsystem *wind0z*

Men det måste väl finnas någon som lyckats knäcka 85Hz-gränsen i xorg? Överallt läser jag om folk som försöker men som in lyckas av olika skäl. Det verkar som att det är omöjligt :?

Just nu har jag skippat alla modes i configen och kör på att X själv hittar vad skärmen klarar. Det funkar väldigt bra faktiskt, fast fortfarande kapar den allt ovanför 85Hz. Testade även specificera vilka upplösningar jag ville ha samt stänga av att X själv hittar vad skärmen klarar men då ville den inte köra mer än 60Hz, trotts att jag gav den mellan 60 och 160Hz som värden för VertRefresh (kollade skärmmanualen vad den skulle stå på)

Kanske är det något som är begränsat av nvidia-drivrutinen? Kan det ligga någon mer xorg.conf som xorg hämtar värden ifrån då det inte står i /etc/X11/xorg.conf ?
hallon

Inlägg av hallon »

Nu har jag lyckats! :D

Jag tog bort alla modes i confen, la in specifika ModeLines under Monitor-sektionen i configen sedan enable:ade jag igen så X automatiskt identivierade standard VESA-lägena för skärmen (nån nvidia specifik tag) och plötsligt fanns mina definierade modes med :shock: TJOHO!! :D

Nu ska jag bara få X att strunta i VESA-lägena som den hittar och bara använda de lägena jag själv har specificerat :) (så jag kan få 154Hz i fuhquake 8) )